Håller på med en köksdesign i IKEAS verktyg men stöter på patrull med vilka stolar den tillåter att man placerar vitvaror i. Högstapeln till vänster om fönstret består av bänkskåp 80x60 och tre "överskåp" 60x60 och tanken var att kunna placera en inbyggnadsugn i det nedre överskåpet, men designverktyget tillåter inte detta. Finns det några praktiska problem som gör att man inte bör göra så? Bakgrunden till att jag helst vill undvika IKEAs eget "högskåp" 140x60 och två överskåp på det är att jag leker med tanken att låta bänkskivan löpa igenom högstapeln, ända fram till väggen av estetiska skäl.

Ett modernt, tomt kök med vita skåp, diskho och grå bänkskivor, trägolv, och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
krillek krillek skrev:
Håller på med en köksdesign i IKEAS verktyg men stöter på patrull med vilka stolar den tillåter att man placerar vitvaror i. Högstapeln till vänster om fönstret består av bänkskåp 80x60 och tre "överskåp" 60x60 och tanken var att kunna placera en inbyggnadsugn i det nedre överskåpet, men designverktyget tillåter inte detta. Finns det några praktiska problem som gör att man inte bör göra så? Bakgrunden till att jag helst vill undvika IKEAs eget "högskåp" 140x60 och två överskåp på det är att jag leker med tanken att låta bänkskivan löpa igenom högstapeln, ända fram till väggen av estetiska skäl.

[bild]
Svårt att förstå vad du menar men egentligen är det inga problem
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Håller på med en köksdesign i IKEAS verktyg men stöter på patrull med vilka stolar den tillåter att man placerar vitvaror i. Högstapeln till vänster om fönstret består av bänkskåp 80x60 och tre "överskåp" 60x60 och tanken var att kunna placera en inbyggnadsugn i det nedre överskåpet, men designverktyget tillåter inte detta. Finns det några praktiska problem som gör att man inte bör göra så? Bakgrunden till att jag helst vill undvika IKEAs eget "högskåp" 140x60 och två överskåp på det är att jag leker med tanken att låta bänkskivan löpa igenom högstapeln, ända fram till väggen av estetiska skäl.

[bild]
Skall inte vara några problem om du fixar ventilationen. Men är det verkligen snyggt att ha fulldjupa skåp på bänkskivan? Har du sett den lösningen någonstans?
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
K Kane skrev:
Skall inte vara några problem om du fixar ventilationen. Men är det verkligen snyggt att ha fulldjupa skåp på bänkskivan? Har du sett den lösningen någonstans?
Ventilerar inte deras inbyggnadsugnar framåt?

Det estetiska kan diskuteras och är självklart en smaksak. Jag gjorde så här i ett annat kök. Det hade inte blivit bra om bänkskivan stannat vid det höga skåpet.

Modernt kök under renovering - ljus, inbyggda skåp, hyllor, kaminplatta, skyddspapp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
electroluxaren skrev:
Svårt att förstå vad du menar men egentligen är det inga problem
Vad var det som var oklart? Jag vågar inte riktigt lita på "inga problem" om du inte är med på hur jag menar 😅
 
BirgitS
krillek krillek skrev:
Ventilerar inte deras inbyggnadsugnar framåt?
Det är möjligt att det varierar mellan deras ugnar men i monteringsanvisningen för Kulinarisk m.fl. så framgår det att det ska finnas ventilation uppåt i skåpet.
Illustration av ventilationsinstruktioner för skåp med uppåtriktat luftflöde och varningssymbol.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är möjligt att det varierar mellan deras ugnar men i monteringsanvisningen för Kulinarisk m.fl. så framgår det att det ska finnas ventilation uppåt i skåpet.
[bild]
Ja, eftersom det handlar om överskåp som normalt används ovanpå kyl/frys så ventilerar de ju. Förutsätter ändå att den mesta värmen ventileras ut framåt.


Vit tom köksskåp med hyllplan och väggskåp, modernt och minimalistiskt designat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför skulle inte det gå, ugnar kläms in i ett skåp under en spishäll och där finns ingen ventilation i bänkskivan, bara rakt framåt från ugnen är det blås. Kanske lite tokigt om utblåset kommer i höjd med ögonen.
 
krillek krillek skrev:
Ventilerar inte deras inbyggnadsugnar framåt?
Skrev du att du skall ha en av deras ugnar?
 
J jonaserik skrev:
Varför skulle inte det gå, ugnar kläms in i ett skåp under en spishäll och där finns ingen ventilation i bänkskivan, bara rakt framåt från ugnen är det blås.
Exakt.
 
K Kane skrev:
Skrev du att du skall ha en av deras ugnar?
Nej, det gjorde jag inte men det var det jag menade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.