Hej. Vi ska skicka in ett bygglov för en liten koja mitt i skogen.

Har ritning osv men bruttoarean kan jag inte räkna. (Ska tilläggas att jag varit utmattad och har inte förmågan att tänka logiskt, matte är skitsvårt).
Skulle bli såå tacksam om någon som har kunskap vill hjälpa mig.

Det är lutning på tak och det e ett loft och man ska inte räkna med höjd under 1.9m och det är 0.6 meter in osv osv. det blir för svårt för lilla mig. Har googlat men blir bara trött.
 
  • Handritade skisser av konstruktion, mått, byggnadsplaner, snitt av takstol, på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av byggnadsplan, mått angivna, snedtak, golvyta, loft och dörrar markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska bli väldigt intressant att se vad bygglovsenheten säger om (liten) byggnad som inte ligger i anslutning till huvudbyggnad. Har TS diskuterat detta med myndigheten tidigare?
 
yonna yonna skrev:
Det ska bli väldigt intressant att se vad bygglovsenheten säger om (liten) byggnad som inte ligger i anslutning till huvudbyggnad. Har TS diskuterat detta med myndigheten tidigare?
Ja har pratat med kommunen redan. Jag vet vad jag måste söka för bygglov.. så du behöver inte undra mer .💕sen var det ju matte som var min fråga och inte vad ni tror att byggnadsnämnden ska tycka.
 
Redigerat:
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
L LindaNo skrev:
Ja har pratat med kommunen redan.. så du behöver inte undra mer. Det blir ett ”nybygge” därav bygglovet.💕
OK! 😊
 
L LindaNo skrev:
Hej. Vi ska skicka in ett bygglov för en liten koja mitt i skogen.

Har ritning osv men bruttoarean kan jag inte räkna. (Ska tilläggas att jag varit utmattad och har inte förmågan att tänka logiskt, matte är skitsvårt).
Skulle bli såå tacksam om någon som har kunskap vill hjälpa mig.

Det är lutning på tak och det e ett loft och man ska inte räkna med höjd under 1.9m och det är 0.6 meter in osv osv. det blir för svårt för lilla mig. Har googlat men blir bara trött.
Du ska räkna med takutsprång som är över 50cm, annars inte. Alltså ytterväggarnas yttre mått plus ev överhäng på ena sidan.
 
Men behöver du verkligen ange bruttoarea för bygglovet? Normalt sett så är det byggnadsarean (arean som tas upp projicerat på marken), som gäller i bygglovssammanhang. Den är då lika med byggnadens yttermått. Takutsprång räknas inte med om de är mindre än 50 cm. Din utskjutande övervåning skall troligen räknas med (man kan slippa det om utskjutandet ligger väldigt högt).
 
H hempularen skrev:
Men behöver du verkligen ange bruttoarea för bygglovet? Normalt sett så är det byggnadsarean (arean som tas upp projicerat på marken), som gäller i bygglovssammanhang. Den är då lika med byggnadens yttermått. Takutsprång räknas inte med om de är mindre än 50 cm. Din utskjutande övervåning skall troligen räknas med (man kan slippa det om utskjutandet ligger väldigt högt).
Bruttoarea är det enda de efterfrågar..
 
Bruttoarea (BTA) är den sammanlagda arean av alla våningsplan, oavsett om de är boyta eller trapphus och liknande. Vi använder bruttoarea när vi planerar nya bostadsområden men det är ju absurt att använda bruttoarea för en liten stuga.

Jag är inte helt säker på hur din lilla stuga ska se ut men ta bottenarean plus arean på loftet så är det nära nog.

Om du har någon form av verandan under tak kan det vara enklare att ta byggnadsarean (yttermåtten på stuga om vi förenklar) plus arean på loftet.

Kommunen borde rimligen vara mer intresserad av byggnadsarean då det mest intressanta här borde vara hur stort "fotavtryck" byggnaden gör men vill de ha BTA så ge dem det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.