Hej!
Vi har ett fönster i köket som vi ska ersätta med en altandörr som ska öppnas utåt. Huset är ett tegelhus från 60-talet.
Bärighet och att kapa upp hålet reder jag bra och jag har satt in fönster och dörrar förut i modernare trähus men aldrig i tegelhus.

Min fråga rör hur jag ska resonera hur djupt in dörrkarmen ska monteras samt vilket karmdjup som rekommenderas utifrån det.

Om karmen monteras för djupt in kommer öppningsvinkeln påverkas negativt. Samtidigt vet jag inte hur jag ska fästa en karm i teglet jämfört med om jag skruvar i träreglarna närmare in som nuvarande fönsterkarm är skruvad i.

Tips mottages gärna!
 
  • Ett fönster med utsikt mot en bakgård med stolar och en presenning. Dag, inomhusperspektiv, tegelvägg syns nära.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
M Mackan157 skrev:
Hej!
Vi har ett fönster i köket som vi ska ersätta med en altandörr som ska öppnas utåt. Huset är ett tegelhus från 60-talet.
Bärighet och att kapa upp hålet reder jag bra och jag har satt in fönster och dörrar förut i modernare trähus men aldrig i tegelhus.

Min fråga rör hur jag ska resonera hur djupt in dörrkarmen ska monteras samt vilket karmdjup som rekommenderas utifrån det.

Om karmen monteras för djupt in kommer öppningsvinkeln påverkas negativt. Samtidigt vet jag inte hur jag ska fästa en karm i teglet jämfört med om jag skruvar i träreglarna närmare in som nuvarande fönsterkarm är skruvad i.

Tips mottages gärna!
Karmen ska sitta i den varma delen av väggen du bör ha ett vind och vattenskydd innanför teglet, man kan sätta fönstret jäms denna skiva eller vindskydd och inåt..
 
Tack för input. För min egen allmänbildnings skull, varför har man karmen företrädesvis mot varm sida?
 
R
M Mackan157 skrev:
Tack för input. För min egen allmänbildnings skull, varför har man karmen företrädesvis mot varm sida?
Dels är inte teglet vattentätt utan det kan komma vatten på insidan av teglet och det vill man inte ha in på karmen..
Nu vet jag inte hur utsatt din tegelfasad är eller om du har ett överbleck på insidan av teglet som tar vattnet som kommer innanför..
Sedan är det isoleringsmässigt och kondensmässigt inte bra att ha den i den kalla delen, det är bara att titta på tex. Elitfönsters montageanvisning😊
 
  • Gilla
Mackan157
  • Laddar…
sätt karmen lika långt in som fönstret sitter
glöm inte kolla om det behövs bygglov
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.