För några år sedan satte jag upp ett Unifi-nätverk här hemma. Jag fick tips om vilka saker jag skulle ha och har väl inte läst på så mycket egentligen och allt funkar jättebra.
Nätverket består av tre Accespunkter av typ Unifi Nano Hd, ett par switchar, security gateway och en cloudkey. Nu ska jag bygga ut lite till och funderar på vad jag ska köpa för saker. Vad är t.ex. skillnaden på alla Accespunkter, nano hd är ju dubbelt så dyr som andra AP.s.
Är det skillnad på hastighetsöverföringen på olika switchar?
Har ni något bra tips på en AP att sätta utomhus så man får bra täckning i trädgården.
 
NanoHD är nog dyr för att det är en äldre modell och har ersatts av modernare APs. Titta på U6 Lite/U6 Plus eller U6 Pro beroende på vilka behov du har.
Jag skulle också vilja tipsa om MccannTech som har mycket bra övergripande info om allt som finns i Unifis ekosystem.
https://evanmccann.net/ubiquiti
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
För några år sedan satte jag upp ett Unifi-nätverk här hemma. Jag fick tips om vilka saker jag skulle ha och har väl inte läst på så mycket egentligen och allt funkar jättebra.
Nätverket består av tre Accespunkter av typ Unifi Nano Hd, ett par switchar, security gateway och en cloudkey. Nu ska jag bygga ut lite till och funderar på vad jag ska köpa för saker. Vad är t.ex. skillnaden på alla Accespunkter, nano hd är ju dubbelt så dyr som andra AP.s.
Är det skillnad på hastighetsöverföringen på olika switchar?
Har ni något bra tips på en AP att sätta utomhus så man får bra täckning i trädgården.
Jo nu blir jag fundersam över att du inte klarar dig med tre AP?

Är det ett mycket stort hus eller tjocka betongväggar?

Har du uppdaterat all mjukvara till Unifikomponenterna inkl firmware till dina AP? (det kan skilja mycket).

Ändra placering på de AP'n du har? En dedikerad utomhus AP kostar en del och jag tror inte det behövs.
 
Förlåt jag var lite otydlig. Tre Ap räcker för huset, förrutom ett litet mörkt hörn där vi har dator och skrivare. Nej tanken är att jag ska sätta upp två AP i verkstad respektive gäststuga och dit når inte wifi-täckningen idag. Tänkte pröva detta först då kanske det ramar in trädgården då husen ligger typ runt om.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Förlåt jag var lite otydlig. Tre Ap räcker för huset, förrutom ett litet mörkt hörn där vi har dator och skrivare. Nej tanken är att jag ska sätta upp två AP i verkstad respektive gäststuga och dit når inte wifi-täckningen idag. Tänkte pröva detta först då kanske det ramar in trädgården då husen ligger typ runt om.
Ok, köpte själv en U6+ och är mycket nöjd med den.
Obs att den levereras utan PoE injektor!. Eventuellt kan du driva den från switchen om den har PoE-utgångar.
https://www.amazon.se/dp/B0BYL7G7SZ...IN=B0BYL7G7SZ&linkCode=asn&smid=ANU9KP01APNAG
 
Hur är det med switcharna då, har de olika prestsnda. Har en 8 ports med fyra PoE och en liten PoE driven 4 ports idag. Håller de båda samma prestanda vad det gäller överföringshastighet
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Hur är det med switcharna då, har de olika prestsnda. Har en 8 ports med fyra PoE och en liten PoE driven 4 ports idag. Håller de båda samma prestanda vad det gäller överföringshastighet
Nej switcharna ska inte vara några problem. (med uppdaterad mjukvara/firmware)

Sen den absolut billigaste lösningen är om du har någon gamma router liggande och köra den i AP-läge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.