S
Hej forumet!

Jag har slipat ner ett furubord, och vill i framtiden kunna betsa det mörkt. Kan jag då olja in det nu, och betsa senare eller blir det inte bra? När jag till slut bestämt mig för bets, vill jag ha hårdvaxolja som slutbehandling.

Tack på förhand! 🌞
 
  • Ett nyslipat furubord står mot en vägg bredvid en bordsskiva med metallben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Det är bäst att pigmentera ytan i den färg som du vill ha först. Tre behandlingar kan du göra totalt. Sen fäster inte hårdvaxoljan ordentligt. En eller två pigmenteringar + hårdvaxolja eller en pigmentering och två hårdvaxolja.
Torktid 24h mellan varje behandling.

Lycka till!
Dag
 
S
stigen stigen skrev:
Hej!

Det är bäst att pigmentera ytan i den färg som du vill ha först. Tre behandlingar kan du göra totalt. Sen fäster inte hårdvaxoljan ordentligt. En eller två pigmenteringar + hårdvaxolja eller en pigmentering och två hårdvaxolja.
Torktid 24h mellan varje behandling.

Lycka till!
Dag
Okej… Att olja först och låta det stå så 6 månader, och sen betsa/hårdvaxa, det går alltså inte?
 
Jag tänker mig att om du använder bordet under ett halvår och sedan betsar så ökar risken att det blir flammigt därför att ytan inte är ren. Samma sak om det är olja under betsen.
 
S
A Avemo skrev:
Jag tänker mig att om du använder bordet under ett halvår och sedan betsar så ökar risken att det blir flammigt därför att ytan inte är ren. Samma sak om det är olja under betsen.
All right! Tack, det visste jag inte till! Kanske får ha vaxduk över som skydd tills jag behandlar bordet med bets och hårdvaxolja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.