T
Jag har tänkt installera en handduksvärmare på övervåningen där jag har varm och kall-vatten tillgängligt.
Tyvärr behöver jag ju ett rör till och det är mycket besvärligt att dra ett sådan genom huset så jag undrar om det möjligen går att göra med en slang som kanske är lättare att dra i schaktet upp?
Tips?
 
RoTe
Har du verkligen vattenburen värme i kåken med tanke på den andra tråden om el-element?
 
T
RoTe RoTe skrev:
Har du verkligen vattenburen värme i kåken med tanke på den andra tråden om el-element?
Tänkte nästan den fråga skulle komma :)

Jo jag jag har vattenburen värme med bergborra i huset samt en Luft-Luft för AC när det behövs.
Tyvärr så finns inga elementrör dragna till toaletten och jag behöver riva ganska mycket för att dra in nya. Jag har 3 alternativ som jag kan tänka mig, en L-L pump med små mått eller att cirkulera varmvatten till element/tork men som sagt förbannat svårt att dra prisolrör pga toalettens placering.. 3:e alternativet är att behålla elelementet men det känns fel på något vis..
Det är kanske 8-10m2 som ska värmas.
 
RoTe
Så vitt jag vet är det inte tillåtet med handdukstork på VVC, men du kanske menar något annat?
 
T
Jag har sett lösningar där man anslutit en handukstork till Varmvattenmatningen och sedan återmatat returen till pannans inlopp och haft en cirkulationspump som cirkulerar.
Då får man snabbar varmt duschvatten till toaletten på köpet.
Mitt problem är att det är omöjligt att få in ett prisolrör till så därav frågan om slang..
 
Du borde kunna använda pex.
 
T
Hur "böjbar" är ett pex-rör av lämpli storlek? Kan tänka mig 10mm borde vara tillräckligt tänker jag för en handdukstork
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.