Är det i underkant av röret skulle jag inte rekommendera det. Är det på ovansidan kanske.

Har man osis fäster det inte alls och lyckas man sitter det tillräckligt svårt att avgöra är det iaf.

Tänk också på att röret _kan_ vara lövtunt och en lagning bara är att dra ut på det oundvikliga några dagar i sämsta fall.

Är det på ett ställe som man ofta kontrollerar så är det ingen större fara men dolt då är det verkligen aj aj, även svetsning är obra om det inte går att inspektera.

Är du osäker så konsultera en rörkrökare. Riktigt dumt är att få vattenskador för att spara några tusenlappar plus att försäkringsbolagen kanske hytter med näven om de får reda på orsaken.
 
v-g skrev:
Är det i underkant av röret skulle jag inte rekommendera det. Är det på ovansidan kanske.

Har man osis fäster det inte alls och lyckas man sitter det tillräckligt svårt att avgöra är det iaf.

Tänk också på att röret _kan_ vara lövtunt och en lagning bara är att dra ut på det oundvikliga några dagar i sämsta fall.

Är det på ett ställe som man ofta kontrollerar så är det ingen större fara men dolt då är det verkligen aj aj, även svetsning är obra om det inte går att inspektera.

Är du osäker så konsultera en rörkrökare. Riktigt dumt är att få vattenskador för att spara några tusenlappar plus att försäkringsbolagen kanske hytter med näven om de får reda på orsaken.
Jag har skrivit till min bostadsföreningen flera email om detta, frågat vem som ansvarar för röret, ringt försäkringsbolaget också. INgen kan svara mig vem som ansvarar för rörstumpen i mitt kök. Helt otroligt, vi med alla lagar, men ingen som vet. Min föreningen svarade bara "du borde upptäckte sprickan vid köksrenoveringen + vi ser att sprickan är gammal" Sprickan var omöjlig att se förut, det var när jag målade röret vitt som det kom till att synes, innan var röret rostfärgat o skrovligt. Nu efter 2 år så ser det ut som brun koda som siprrat ur sprickan, som senap på en korv i mängd räknat.

Föräkringsb olaget säget at tjag är försäkrad om det läcker, men jag som vill reperarea röret innan olyckan får inget som helst stöd från någon, jag måste alltså vänta tills det läcker. Jag vill ju inte heller att nästa ägare skall kräva mig på pengar ifall han får ett läckage sen.

Jag skulle gärna såga av röret o sätta ett nytt själv, men kruxet är att det sitter svårt till, måste slita ut ett köksskåp + bänk o kranar i mitt ganska nyrenoverade kök, skall väl gå kanske om jag orkar. Om jag inte kommer åt under skåpet vilket blir svårt, i alla fall sågningen med kap. Hmmmm...
 
Trist att det ska vara så. Men läker det så lite som du säger är det ingen fara. Jag skulle nog hellre ha det under observation plus meddela föreningen att du inte tänker göra något åt det då de inte kan få fram ett besked. Det jag ser är den stora risken att allt gåt åt fanders om du meckar själv. En rörkrökare har åtminstone ansvarsförsäkring som täcker.

Om du inte kommer åt kan jag rekommendera en typ dremel eller multimaster. Det finns på clasohlsson ett tillbehörsset till deras cotech (kineskopia av dremel) där de har med en massa tunna kapskivor. Dessa ger ett väldigt smalt snitt (c:a 1mm) plus att man med flexslangen kommer åt på de flesta ställen.

Vid ev försäljning kan du ju bara säga hur det ligger till så får köparna ta hänsyn till detta bara. Men har det som du säger varit i två år så kan det ju lika gärna hålla i 10 till. Tror inte det spelar mer än någon tusenlapps roll vid ev försäljning heller.

Äu riktigt full i fan så kan du ju rigga upp en tratt med slang som mynnar ut på golvet eller lämpligt ställe så du direkt ser när det "smäller".
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.