I en nyligen utförd dränering har det börjat flöda vatten in i dräneringsbrunnen, men inte från själva dräneringsröret utan flödet kommer runt röret. Marken är sprängt berg, sandigt. Vattennivån verkar stanna av om man stänger av pumpen.

Vad hade ni gjort?
Skulle inflödesröret varit tätat?
Ska vi flytta upp flottören?
Känns ju meningslöst att sitta och pumpa ur en aldrig sinande ström vatten som kanske tar en annan väg normalt sett...
 
Låter ju lite som om ni försöker pumpa bort grundvatten. Var ligger brunnen i förhållande till huset, är botten på brunnen långt under dräneringen?
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Låter ju lite som om ni försöker pumpa bort grundvatten. Var ligger brunnen i förhållande till huset, är botten på brunnen långt under dräneringen?
Botten på brunnen är ca 1,5m lägre än botten på huset (underkant platta på mark) och ligger ca 5m från fasad.
 
Ja då känns det ju vettigt att höja pumpen i steg för att förstå var normal nivån är.
 
T topmount skrev:
Ja då känns det ju vettigt att höja pumpen i steg för att förstå var normal nivån är.
Fast nu sitter pumpen korrekt placerat, den slår till några cm ifrån inloppet. Höjer du den mer så börjar du fylla dräneringsröret med vatten. Sen är.brunnen inte korrekt byggd. Det ska sitta en anborrningsmanschett på inkommande rörböj. Sen hade jag gjort en helt annan lösning med en koppling i sidan av brunnen där pumpen och utloppet sitter på, och sedan går vidare på utsidan av brunnen.

Jag gräver en del i Halmstad och där kan grundvattnet börja komma knappt en meter ner. I början när du gräver har du ett rejält flöde som sedan avtar efter någon vecka och nivåerna i marken sjunker. En pool jag.grävde nära havet så fick jag i början ha tre pumpar för att hålla vattnet undan, efter två veckor kunde jag köra på en som inte jobbade överdrivet mycket. Ligger huset på berg så får man mycket vattenmassor vid regn exempelvis.
 
S Sarocco skrev:
Fast nu sitter pumpen korrekt placerat, den slår till några cm ifrån inloppet. Höjer du den mer så börjar du fylla dräneringsröret med vatten. Sen är.brunnen inte korrekt byggd. Det ska sitta en anborrningsmanschett på inkommande rörböj. Sen hade jag gjort en helt annan lösning med en koppling i sidan av brunnen där pumpen och utloppet sitter på, och sedan går vidare på utsidan av brunnen.

Jag gräver en del i Halmstad och där kan grundvattnet börja komma knappt en meter ner. I början när du gräver har du ett rejält flöde som sedan avtar efter någon vecka och nivåerna i marken sjunker. En pool jag.grävde nära havet så fick jag i början ha tre pumpar för att hålla vattnet undan, efter två veckor kunde jag köra på en som inte jobbade överdrivet mycket. Ligger huset på berg så får man mycket vattenmassor vid regn exempelvis.
Om jag förstod TS rätt så börjar dräneringsröret 1.5 meter över utloppet i brunnen. Håller med dig om att det bästa vore att ha pumpen under utloppet nedåt skulle man ha ett rör med mindre fall till pumpgroppen.
 
Karrock
Pumpen ska inte vara över röret. Då blir det inte ett dräneringsrör utan ett infiltrationsrör. Att röret inte är tätat med anborrningsmuff gör att grundvattnet sänks lite mer runt brunnen än om den hade varit tät. Dräneringen ska funka även om det ser ut såhär.
 
Fast röret som kommer in i brunnen är ju inget dräneringsrör utan ett 5 meter långt avloppsrör med 1.5 meters fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.