Har en stuga på 10x4 meter med "timmerstomme" 70x136 mm från 60.talet
Huset har ett ryggåstak (ingen vind) och har en del isolering i taket (oklart hur mycket) Men det är enbart 5-10 cm från där taket slutar till dörr och fönster, samt trossbotten. Huset står på plintar cirka 70 cm från mark så högt.

Funderar på om det är värt att isolera huset invändigt elller utvändigt, och i taket (kanske behöver höjas) Bakåt en utbyggnad med vinterbonad WC, dusch, tvättmaskin och framåt ett vardagsrum på cirka 20 kvm.

Tanken är att kunna bo där året om.
 
  • Invändig bild av en stuga med trägolv, matbord, soffor och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd stuga med vit veranda och separat uthus omgivet av grönska på plintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är värt det?
Ja om det är ditt drömboende och du tänker bo där resten av ditt liv.

Nej om du vill göra det för att sälja och tjäna pengar.

Men det finns ju en viss problematik med att tilläggsisolera i form av ångspärrar och sådant som måste lösas. Det där har dock andra här på forumet bättre koll på än mig.

Har du tänkt bygga själv eller ta in en byggare för det?
 
Tanken är att bo permanent, tänker leja bort det.
 
R Ringblom skrev:
Tanken är att bo permanent, tänker leja bort det.
Låter nästan smidigare att riva och bygga nytt om du ska bygga till och ändra så mycket. Är man inte jättepetig får man ju ett nytt hus till ett helt ok pris rätt snabbt hos prefab-husjättarna.
 
Bumpar denna.

Är sugen på att bygga ut med vinterbonat badrum samt ett nytt vardagsrum och kök.

Någon som har erfarenhet att höja tak och isolera sommarbonat? Idag finns det isolerad trossbotten om 13 cm samt isolering i tak, oklart vilken mängd.
 
R Ringblom skrev:
Bumpar denna.

Är sugen på att bygga ut med vinterbonat badrum samt ett nytt vardagsrum och kök.

Någon som har erfarenhet att höja tak och isolera sommarbonat? Idag finns det isolerad trossbotten om 13 cm samt isolering i tak, oklart vilken mängd.
Som någon tidigare skrev kan det vara smartare att riva och bygga nytt om pengarna finns. Det blir mycket mer jobb än du tror med det som finns med på din önskelista.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Eller lev med de som det är och fungerar.
Skaffa en rejäl eldstad/kamin/kakelugn. Kanske går att klara en vinter med minus 10 utan att frysa för mycket. Vart i landet ligger huset?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Huset ligger i Järvsö. Men vi behöver ändå bygga till dusch/wc också vidare. Nu ät det TC som gäller oktober till maj och inget vatten i huset,
 
Hej
Jag hade en sommarstuga byggd 1960.
Är sedan 1993 så otroligt glad att jag rev befintlig stuga och byggde nytt från grunden.
Ska du behålla befintligt hus kommer det förmodligen bli dyrare och krångligare.
Rent ekonomist har du redan tomt och el och infrastruktur och avgifter betalade, som inte skulle ingå om du köpte helt nytt.
Det kommer strula, behöva anpassas, kompromissas och krångla, flytta ut gamla fönster eller köpas nya.
Ny panel så det stämmer med utbygget osv, allt som kan krångla kommer krångla.

Men att behålla har också sina fördelar, man bygger över tid och har någonstans att äta och sova.
Riv huset är mitt tips.
/W
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Instämmer med föregående talare.
 
Riva kostar pengar det också.
Varför inte ha kvar huset och använda det som det var tänkt för. En sommarstuga.
Sen bygger du en ny vinterbonad stuga bredvid. Hur stor är tomten?
 
Tomten är på 1850 kvm. Inga grannar osv förutom kohagar och skog.
Klart en kan låta huset stå kvar. Men det svåra (tror jag) är att det är sluttningstomt samt att 3-kammarbrunnen är belag ovanför där det nya huset skulle stå.
 
Vi har köpt en isolertimmestuga från 70 talet, med just planen att bo där permanent på sikt.
Vi har renoverat invändigt, isolerat med cellplast under trossbotten (plintgrund där man kan åla sig in), jag har lagt på extra isolering på de delar av huset där det är krypvind: Där kan jag också hålla koll så miljön inte försämras på vinden, eftersom det inte finns ångspärr/broms.

LLVP är insatt, men elelement har vi kvar (fast bytta): Ger lite stödvärme i mindre rum långt bort från LLVP, och när det är rejält kallt. Badrummet är totalrenoverat: Det lejde jag ut för att få det ordentligt gjort med papper på att det är tätt.

Vi har också byggt till förrra året med 15kvm: Där byggde jag med ångbroms, eftersom resten av huset inte är plastat och jag personligen är mer på "andas" sidan när det gäller den diskussionen eftersom jag inte ser hur man skall kunna få det så tätt som behövs för ingen fukt alls ska trängas in, över tid, om man inte bygger allt helt nytt med provtryck osv osv.

Det är en del jobb, men fördelen är ju att jag gör det själv över tid.
Att leja bort allt och dessutom lyfta tak, höja golv (för extra isolering där), isolera om alla vägga osv - det hade blivit så stort jag jag kanske hellre hade byggt ett nytt hus brevid, om det funnits plats, och använt ursprungshuset som gäststuga :)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.