4 041 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
1 års garanti - väl kort?
Har tittat på vitvaror på Elgiganten, och priserna verkar bra. Dock är det bara 1 års riktig garanti + ytterligare 2 års "reklamationsrätt" (men då ska man kunna visa att ev favrikationsfel funnits från början!?).
Låter lite snålt tycker jag, eller är det kanske standard?
Låter lite snålt tycker jag, eller är det kanske standard?
Jo, det är väl lite av standard...Vissa tillverkare har dock utökad, frivillig, garanti. Har för mej att jag såg i senaste Elon-reklambladet att Bauknecht ger 5 års garanti.
Mer info om konsumentens rätt till reklamation finner du här:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892
Här finns en 8-sidig broschyr om konsumentköplagen:
http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/konsumentkoplagen.pdf
Mer info om konsumentens rätt till reklamation finner du här:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892
Här finns en 8-sidig broschyr om konsumentköplagen:
http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/konsumentkoplagen.pdf
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 472 inlägg
Det beror på att El-Giganten (och andra) inte använder de normala inköpskanalerna och därmed inte kan erbjuda fabriksgaranti. En Electrolux-spis är sällan levererad av Electrolux, utan kommer via spotmarknader i tex. Tyskland eller England. Produkten är alltså tidigare såld, men inte använd.
Garantin är El-Gigantens egna. Konsumentköplagen styr garanti och reklamationsrätt på nya varor. Många varor hos "jättarna" och Internethandel är tidigare sålda (men oanvända/oöppnade) och är i princip begagnade. Då gäller andra regler. Eller det som säljaren erbjuder.
Försök lämna in en Sony-produkt köpt hos billig näthandel på service. Den blir liggande. Garanti gäller inte för dig, trots att du har pappren i handen. Det gäller att köpa på sig extragarantier eller extraförsäkringar för att klara normalgarantin.
Hårt och svårt. Köp hos en riktig återförsäljare,
Garantin är El-Gigantens egna. Konsumentköplagen styr garanti och reklamationsrätt på nya varor. Många varor hos "jättarna" och Internethandel är tidigare sålda (men oanvända/oöppnade) och är i princip begagnade. Då gäller andra regler. Eller det som säljaren erbjuder.
Försök lämna in en Sony-produkt köpt hos billig näthandel på service. Den blir liggande. Garanti gäller inte för dig, trots att du har pappren i handen. Det gäller att köpa på sig extragarantier eller extraförsäkringar för att klara normalgarantin.
Hårt och svårt. Köp hos en riktig återförsäljare,