Hej
Blir inte riktigt klok hittar många olika betongrecept för platta etc men ska man gjuta ett tak i tex källare med hög belastning gäller fortf recept på tex
20kg cement
36 liter 0-8
32 liter 8-16
12liter vatten
Tänker spontant att 8-16 funkar bra i platta men inte när det är luft under eller är jag helt ute å cyklar?
 
Ska det bli ett valv som är självbärande över en yta eller vad.
 
J jonaserik skrev:
Ska det bli ett valv som är självbärande över en yta eller vad.
Tänkte platt tex gjutet förstavåningsgolv över en källare
 
OK Då blir det få till en armeringsritning, är det frihängande så ska det vara både under och överkantsarmering för bära sig själv. inte helt lätt om man inte vet hur armeringen ska utföras. En som kan rita upp det är nog ide att kontakta.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK Då blir det få till en armeringsritning, är det frihängande så ska det vara både under och överkantsarmering för bära sig själv. inte helt lätt om man inte vet hur armeringen ska utföras. En som kan rita upp det är nog ide att kontakta.
Inget pågående projekt mer intresserad över betongblandningen, den borde väll vara samma oavsett armering?
 
Det finns betong och betong och vad som ska vara vet jag inte, bara att det ska vibbras hårt så all luft går ut. sort på betong får du tala med om som kan det. Det är inte bara en tombola så ett snack med betongfabriken är nog ett måste. Sen att blanda själv är inget att tänka på, en bil med sloda om den kan komma fram på rätt plats är inte fel. Och kanske ett par gubbar med erfarenhet av betonggjutning betalar sig snabbt. Allt klart på en halv dag med gjutning, bara för dig att vänta med en öl i handen tills det brunnit färdigt efter 5 dygn. det är ett valv och måste brinna färdigt.
PS blir många öl, kanske inte så bra.
 
Hur stor spännvidd har du tänkt, samt ska det vara bostad på plattan. Om plattan alltså ska fungera som golv i bostaden och tak i källaren så är det som @jonaserik säger. Då måste du först ha en konstruktör som beräknar armering, och bestämmer betongkvalitet. Den är då inget man blandar själv, då det är för noga.

Ska du däremot gjuta en takplatta för exempelvis en jordkällare. Där det som mest är fråga om snölast och lite annat, går det fint att göra själv. Tyärr är jag mer van att ange cement, sand, och grus i volym. Men jag antar att det är samma 1:2:3
 
  • Gilla
CCGDE
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hur stor spännvidd har du tänkt, samt ska det vara bostad på plattan. Om plattan alltså ska fungera som golv i bostaden och tak i källaren så är det som @jonaserik säger. Då måste du först ha en konstruktör som beräknar armering, och bestämmer betongkvalitet. Den är då inget man blandar själv, då det är för noga.

Ska du däremot gjuta en takplatta för exempelvis en jordkällare. Där det som mest är fråga om snölast och lite annat, går det fint att göra själv. Tyärr är jag mer van att ange cement, sand, och grus i volym. Men jag antar att det är samma 1:2:3
Som sagt inget pågående projekt mest nyfikenhet då jag är van vid tex 1del cement 3delar gjutgrus ev också 1del 8-16
men när man läser en del hållfasta recept så är det nästan likadel 8-16 som gjutgrus

Platta på mark spelar det kanske inte större roll men just med hålrum under
 
Det finns lite intressant information här: https://www.cement.heidelbergmaterials.se/sv/betongarbeten

När jag gjöt ett tak till en källare själv följde jag deras recept för betong med 35MPa styrka (25kg cement, 40l grus, 35l makadam och 11l vatten). Den innehåller lite mer cement och mindre vatten än de andra recepten med lägre hållfasthet, följer man det recptet blir den dock fruktansvärt styv och tungarbetad och är inget jag kan rekommendera att blanda själv annat än i mindre mängder. I mitt fall blandade jag 1kbm själv, framkörningskostnaden för att få den färdiglevererad hade blivit för dyr.

8-16 stenen är det som bygger styrka. Ska man bygga en starkare konstruktion går man upp i stenstorlek, 0-8 finns med i receptet för att fylla upp tomrummet mellan de grövre stenarna och cementen i sin tur är till för att klistra ihop allting.
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
C CCGDE skrev:
Som sagt inget pågående projekt mest nyfikenhet då jag är van vid tex 1del cement 3delar gjutgrus ev också 1del 8-16
men när man läser en del hållfasta recept så är det nästan likadel 8-16 som gjutgrus

Platta på mark spelar det kanske inte större roll men just med hålrum under
Jag förstår din tanke. Men 8-16 är inte som större sten, sim man ibland använder att procenta med. Helst använder man stenkross, som har en betydligt större kontaktyta. På så vis kan betongen fästa på varje grusbit. Det blir även betydligt hårdare än utan 8-16. Sen är sanden mer utfyllnad emellan. Men för att det ska bli så hårt som möjligt så får det inte bli för mycket av det goda. Blandningen råkar bli ganska ideell när proportionerna är som i blandningen du hittat. Men, sen är det givetvis väldigt viktigt att den blandas länge och ordentligt. Även temperatur påverkar litegrand. Sen måste den givetvis vibreras noga. Sist men inte minst ska den slipas för att nå maximal hållfasthet.
 
  • Gilla
CCGDE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.