Hej,
Kan inte hitta någon som har tagit upp den här tråden men det måste finnas fler som har samma behov som jag.

Min utedel är placerad under ett tak med ett förråd mitt emot vilket gör att allt buller "stannar kvar", det blir lite av en resonanslåda helt enkelt.

Jag inbillar mig att det borde gå att bygga ett skåp att ställa över utedelen som absorberar ljud.
Kanske ett träskåp med vinklade plankor. Kanske klä dem med isolering?

Jag vill gärna ha lite ideér och erfarenheter från er innan jag blåser pengar på ett sådant bygge.

Tack på förhand.
 
hmm... är det ljudet som fortplantas in genom väggar mha vibrationer du vill ha bort? för det problemet har jag sett lösningar med stativ som gjutes fast i backen och som värmepumpen sedan monteras på. då går vibrationerna ner i backen istället för in i väggen.

fläktljudet tror jag blir svårare att bli av med. men du vill ha bra flöde till pumpen så den jobbar på bra, att ljudisolera tror jag försämrar flödet rikligt.

själv placerade jag min utedel under min entrédörr så jag slipper se den (entrédörr placerad på övervåning på sutterängdel). på den här gaveln är där vi vistas minst och så "löste" jag det med lite buller. innedelen är en annan historia............... :)
 
Håller med om att du bör flytta utedelen på ett markstativ om du har väggstativ nu, kostar en slant om du ber en auktoriserad kyltekniker flytta maskinen men det är det värt och det enda råd jag kan ge dig.


Be om att få mått på ett markstativ hos en åf sedan gjuter du en platta så att stativet/maskinen kommer upp en bit ifrån marken alternativt bygg nå´n ram i impregnerat virke, slipers etc.Markstativet är nämnligen inte högre än ca 40cm, iaf inte de vi använder oss av.Samt flytta ut utedelen minst 20cm ifrån vägg.Inte helt säkert att det blir knäpptyst inne för det beroende på isolering i vägg men sämre blir det defenitivt inte.


Att bygga in utedelen kan jag bara säga att gör det inte, ett tak över, helt ok men inte framför eller bakom maskinen p.g.a att då blir det ett frysskåp vid värmedrift.Oljuden fortplantar sig med 90% säkerhet genom träskruven ifrån väggstativet.


Finns ju några enklare saker man kan pröva så som att byta ut gummikuddarna som utedelen sitter fast i mot koniska stabilare kuddar än de här långsmala cylindriska kuddarna eller platta. Samt sätta gummidistanser mellan vägg och stativ både nertill och vid skruvhålen.
 
Intressant resonemang om resonans och akustikproblem. Jag har en Atria Luft/vatten. Utedelen står under en balkong. Ena kortsidan mot vägg av puts 90 graders vinkel. Baksida mot en spaljé. Framsida mot garageinfart. Blir som en resonanslåda och maskinenbuller upplevs. Står på ett bra stativ med stadiga fötter ovanpå betongplatta. Står ett stycke från husliv. I taket ovanför (balkong) hade jag förut slät betong och monterade dit träullitskivor. Bullret minskade något men inte tillräckligt. Nu har jag tillfälligt ställt lösa träullitskivor mot putsade väggen. Resultat något bättre men fortfarande inte bra. I nästa steg tänker jag montera träullit under hela taket och prova mig fram. Även montera ribbor. Märkte även att bullret uppfattades mer när sista löven fallit på träden. På spaljén bakom tänker jag montera träullit med ribbor på. På så vis skapa ljudfällor. Provar mig fram. Eventuellt även att plantera ett vintergrönt träd någon meter ifrån på utsidan. Kanske mina experiment kan hjälpa andra. Vad säger ni?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.