P
P patrik.hermansson50 skrev:
Det beror helt på vilken entreprenadform det är.
Vad är det i entreprenadformen som det beror på? Oavsett entreprenadform är det den som TS har ett kontrakt med som han ska ställa krav på.
TS kan knappast ställa krav på någon han inte har kontrakt med.
 
  • Gilla
Jonklar
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad är det i entreprenadformen som det beror på? Oavsett entreprenadform är det den som TS har ett kontrakt med som han ska ställa krav på.
TS kan knappast ställa krav på någon han inte har kontrakt med.
Jo, men det var någon som skrev att han skulle gå på husföretaget. Men så funkat det inte per automatik. Man kan ju ha en delad entreprenad t.ex. då måste man reda ut vem som orsakat skadan. Är det en totalentreprenad så får totalentreprenören reda ut bland sina underentreprenörer. Stor skillnad.
 
  • Gilla
Jonklar
  • Laddar…
P
Ja, det är det bolag TS har kontrakt med om byggandet som han ska ställa krav på.
Den delen i processen tycks dock vara avklarad sen länge enligt inlägg #44.
 
  • Gilla
Jonklar
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, det är det bolag TS har kontrakt med om byggandet som han ska ställa krav på.
Den delen i processen tycks dock vara avklarad sen länge enligt inlägg #44.
Du vet ju inte vad du pratar om. Du skriver "den" TS har kontrakt med. Det kan vara upp till 7-8 olika entreprenörer på ett husbygge som TS kan ka avtal med. Det kan också vara 1 som han har avtal med. Det är därför man först måste veta vilken entreprenadform som gäller Därav min fråga från början. Så det fungerar inte alltid som det gör i din förenklade värld.
Jag har 10 års erfarenhet av husbygge med alla tre entreprenadformerna och tyvärr två stora vattenskador liknande den TS råkat ut för.
 
  • Gilla
Jonklar
  • Laddar…
P patrik.hermansson50 skrev:
Du vet ju inte vad du pratar om. Du skriver "den" TS har kontrakt med. Det kan vara upp till 7-8 olika entreprenörer på ett husbygge som TS kan ka avtal med. Det kan också vara 1 som han har avtal med. Det är därför man först måste veta vilken entreprenadform som gäller Därav min fråga från början. Så det fungerar inte alltid som det gör i din förenklade värld.
Jag har 10 års erfarenhet av husbygge med alla tre entreprenadformerna och tyvärr två stora vattenskador liknande den TS råkat ut för.
Tror vårt kontrakt heter abt 06 (Total entreprenad småhus). Vi har bara skrivit kontrakt med hustillverkaren, så dom har ansvaret fram till slutbesiktningen. Jag som kund får inte ens gå in i huset utan tillstånd från byggledaren.

En nyfiken fråga: hur har det gått med dina vattenskador, har byggarna tagit ansvar?
 
Jonklar Jonklar skrev:
Tror vårt kontrakt heter abt 06 (Total entreprenad småhus). Vi har bara skrivit kontrakt med hustillverkaren, så dom har ansvaret fram till slutbesiktningen. Jag som kund får inte ens gå in i huset utan tillstånd från byggledaren.

En nyfiken fråga: hur har det gått med dina vattenskador, har byggarna tagit ansvar?
Det var många år sen och i det ena fallet var jag totalentreprenör och tog hela skadan. Den gick på försäkringen men bygget blev 3 månader försenat. Det var platta på mark så det räckte att öppna upp väggarna. Den andra ägde jag själv och byggde på spekulation. Så det var samma visa där. Båda gångerna var det kopplingen på inkommande vatten som lossnat.
I Ditt fall så är det solklart vem som är ansvarig. Men husföretaget har ju underentreprenörer som kanske får ta smällen på sin försäkring. Så det blir troligen snickaren som lossade slangen som åker på skadan och självrisken.
 
  • Gilla
Jonklar
  • Laddar…
P patrik.hermansson50 skrev:
Det var många år sen och i det ena fallet var jag totalentreprenör och tog hela skadan. Den gick på försäkringen men bygget blev 3 månader försenat. Det var platta på mark så det räckte att öppna upp väggarna. Den andra ägde jag själv och byggde på spekulation. Så det var samma visa där. Båda gångerna var det kopplingen på inkommande vatten som lossnat.
I Ditt fall så är det solklart vem som är ansvarig. Men husföretaget har ju underentreprenörer som kanske får ta smällen på sin försäkring. Så det blir troligen snickaren som lossade slangen som åker på skadan och självrisken.
Ja troligen får snickaren betala en dyr självrisk.

Jag kan inte förstå hur en koppling på inkommande vatten bara lossnar. Jag har testat dra av en sådan koppling med grävmaskin och pem slangen gick av först, dvs kopplingen håller för en kraft uppåt 2 ton om den är korrekt monterad. Dessutom är dom otroligt enkla att montera.

Jag frågade Byggledaren varför snickarna håller på med inkommande vatten. Svaret jag fick var att rörmockarna vägrar krypa ner i grunden för att sticka upp pem slangen, så därför blev det snickarnas uppgift :)
 
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
OT

En jobbarkompis köpte ett hus som levererades i moduler. Allt gjordes klart.

Han och säljaren satt vid köksbordet och gick igenom handlingar.

Då small det till, luckorna under diskbänken slängdes ut och en grov vattenstråle pumpade ut över köket.

Tur att det hände när säljaren var närvarande.
Tydligen en grövre presskoppling som endera blivit dåligt pressad, eller inte alls.

Det blev att riva ut och torka.
 
  • Wow
  • Gilla
Jonklar och 2 till
  • Laddar…
Pratade häromdagen med en ganska nybliven pensionär som varit anställd hos ett av Sveriges största företag för prefabhus, de sista åren var han arbetsledare för ett gäng som åtgärdade reklamationer.
Ett av de allvarligaste och vanligaste felen var läckande presskopplingar i de modulbyggda husen (färdigställt på fabriksgolvet).
 
  • Gilla
Jonklar
  • Laddar…
Presskopplingar, med o-ringar.

I fordonsindustrin används skärringskopplingar.
Ju högre tryck och tryckstötar, så tätare de än mer.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.