Hej!
Jag ska genomföra en renovering. För att komma ner i hantverkartimmar vill vi göra så mycket som går själva, bla riva en vägg. I väggen kommer det ner elkablar från taket som går till en lysknapp som behöver klippas. Hur kan vi göra så att elkablarna säkras på något vis, dvs i väntan på att elektriker och snickare kommer? Har läst om toppklämmor men vet inte om sådana funkar i detta fall. Någon kunnig? 😊
 
Det går inte att låta elkabeln vara lös utan att klippa den och sedan hänga upp den i taket provisoriskt tills detta ska åtgärdas?
 
  • Gilla
Magnolia12
  • Laddar…
BirgitS
Kan inte kablarna sitta kvar i strömbrytarens anslutningar och så fäster man upp den inre delen av strömbrytaren i taket?

Men annars är ju toppklämmor utmärkta och det är bättre att ta bort ledarna från strömbrytarens anslutningar än att klippa av dem om de ska återanvändas.
 
  • Gilla
Magnolia12
  • Laddar…
Jo
P Putte 9497 skrev:
Det går inte att låta elkabeln vara lös utan att klippa den och sedan hänga upp den i taket provisoriskt tills detta ska åtgärdas?
BirgitS BirgitS skrev:
Kan inte kablarna sitta kvar i strömbrytarens anslutningar och så fäster man upp den inre delen av strömbrytaren i taket?

Men annars är ju toppklämmor utmärkta och det är bättre att ta bort ledarna från strömbrytarens anslutningar än att klippa av dem om de ska återanvändas.
Jo det borde ju gå😊! Tack för svar!
 
P Putte 9497 skrev:
Det går inte att låta elkabeln vara lös utan att klippa den och sedan hänga upp den i taket provisoriskt tills detta ska åtgärdas?
Tack för svar. Det får bli en sådan lösning.😊
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Men väggen skulle bort, inte återuppbyggas, eller?
Då skulle jag rekommendera att ni letar upp dosa som ledningen kommer ifrån, och kklipp/kopplar loss ledningen där så att den kan tas bort helt.
Det känns inte bra med att vika undan en dold ledning så, och det försvårar ju rivningen.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Och om du tar dit en fackman och går igenom vad och hur du ska gör först, så kommer det högst troligt att bli billigare/enklare i ett senare skede.
Det brukar alltid löna sig att redan på tidigt stadium planera för det slutliga.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men väggen skulle bort, inte återuppbyggas, eller?
Då skulle jag rekommendera att ni letar upp dosa som ledningen kommer ifrån, och kklipp/kopplar loss ledningen där så att den kan tas bort helt.
Det känns inte bra med att vika undan en dold ledning så, och det försvårar ju rivningen.
Den ska rivas och byggas upp igen. I praktiken innebär det att den flyttas 60 cm.
 
A
Om det är lös FK kan det inte hänga fritt från taket med spänning på.
 
A avh67f skrev:
Om det är lös FK kan det inte hänga fritt från taket med spänning på.
Vad menas med FK?
 
Det är enkelisolerad tråd som man drar in i rör/slang.
 
M Magnolia12 skrev:
Den ska rivas och byggas upp igen. I praktiken innebär det att den flyttas 60 cm.
Det tror jag i praktiken innebär att dra nya ledare från takdosan ned till nya stället, ev skarva på det rör som mitt i taket. Så jag förordar att ni kopplar loss och drar ur. Om det är en takdosa med många ledare i en gammal "tomtehatt" (Torix) så kan det vara säkrare att klippa och tejpa änden.
 
  • Gilla
Magnolia12
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men väggen skulle bort, inte återuppbyggas, eller?
Då skulle jag rekommendera att ni letar upp dosa som ledningen kommer ifrån, och kklipp/kopplar loss ledningen där så att den kan tas bort helt.
Det känns inte bra med att vika undan en dold ledning så, och det försvårar ju rivningen.
Funktionen till belysningen finns kvar med denna lösning till dess att ny installation ska göras
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.