Köpte denna mätare för en tid sedan och upplever att den visar betydligt lägre radonvärden än 3 månadersmätningen med spårfilmdosorna.
Där långtidsmätningen visade 320 bq visar airthing 83 bq.
Inga åtgärder är gjorda med någon ventilation eller annat.
Upplever ni airthing wave vara pålitliga?
 
Vår visade ungefär lika som spårfilmsdosorna.
Om du byter plats på dosan tex byter rum behövs den kalibreras om. Har även märkt att man måste göra en reset på airthing pucken.
 
S Srixon skrev:
Vår visade ungefär lika som spårfilmsdosorna.
Om du byter plats på dosan tex byter rum behövs den kalibreras om. Har även märkt att man måste göra en reset på airthing pucken.
okej så då kan man inte lägga den i ett rum i 3 timmar och sedan flytta den till ett annat rum utan att resetta varje gång? Den visar ju ganska snabbt ett nytt värde och temperaturen ändras ganska direkt efter flytt från sovrum till källaren t.ex
 
JanneJanne123
Radonvärdet som visas är ett dygnsmedelvärde, så för en vettig mätning måste pucken ligga på samma ställe minst 24 timmar. Att flytta efter tre timmar blir jättekonstigt, då får du några värden från gamla stället och några från nya.

Att temperaturen mm uppdateras direkt spelar ingen roll, de är ju helt andra sensorer.
 
Ställde frågan till Airthings och fick det svaret av dem. Om dosan flyttas/byter rum ska den kalibreras om. Kalibreringen är ca 7 dygn...

Har faktiskt 2 airthings dosor, en i källaren och en på övervåningen. Om jag sätter dem brevid varandra så ligger de och mäter radon som tidigare plats.
 
Okej tack då kör jag någon månad och sedan resettar jag och flyttar vidare. Tycker bara det känns konstigt att mätningen visar så långt ifrån spårdosorna
 
JanneJanne123
Du kommer se när du har kört ett tag att radonvärdet på intet sätt är konstant. Vissa dagar har jag 66 och andra 180 på exakt samma plats. Det kan vara skillnader i lufttryck, om det regnar, eller om man har haft ytterdörren öppen längre än vanligt som avgör. Det är därför man vill göra en långtidsmätning och få ett medelvärde.
 
Hej
Precis skaffat en airthings och undrar lite över den.
Den lyser bara grönt om det är under 100 men det verkar ju nästan omöjligt o nå på dom flesta ställen i Sverige och sen lyser den gult mellan 100-150 o rött över 150 men vi har ju en gräns på 200 i Sverige, går det o ändra skalan när färgerna är?
Jag låg förra veckan på 125 och dom senaste 48 timmarna är det 153 o den tycker jag måste göra nån åtgärd.
Igår när vi hade altan dörren öppen så åkte radon värdet upp till 188. Trodde det skulle minska men vädring men icke.
 
J J_B skrev:
Hej
Precis skaffat en airthings och undrar lite över den.
Den lyser bara grönt om det är under 100 men det verkar ju nästan omöjligt o nå på dom flesta ställen i Sverige och sen lyser den gult mellan 100-150 o rött över 150 men vi har ju en gräns på 200 i Sverige, går det o ändra skalan när färgerna är?
Jag låg förra veckan på 125 och dom senaste 48 timmarna är det 153 o den tycker jag måste göra nån åtgärd.
Igår när vi hade altan dörren öppen så åkte radon värdet upp till 188. Trodde det skulle minska men vädring men icke.
Nej, jag tror inte du kan ändra tröskelvärdena för den inbyggda indikeringen. Beroende på vilken version du har så kan det ju vara andra parametrar såsom luftfuktighet eller temperatur som gör indikeringen röd.

T.ex. var flera av de enheter jag har "röda hela tiden", pga den torra vårluften tidigare i år.

Bäst är att logga värdena själv, annars använda deras app. Airthings har lagt upp exempel på github som kontinuerligt läser ut alla värden.
 
A Anders243 skrev:
Nej, jag tror inte du kan ändra tröskelvärdena för den inbyggda indikeringen. Beroende på vilken version du har så kan det ju vara andra parametrar såsom luftfuktighet eller temperatur som gör indikeringen röd.

T.ex. var flera av de enheter jag har "röda hela tiden", pga den torra vårluften tidigare i år.

Bäst är att logga värdena själv, annars använda deras app. Airthings har lagt upp exempel på github som kontinuerligt läser ut alla värden.
Nej det är enbart radon som lyser rött. Dom andra är gröna.
 
J J_B skrev:
Nej det är enbart radon som lyser rött. Dom andra är gröna.
Okej, men då har du kanske en annan modell än "Airthings Wave Plus" (trådens titel)?
För vad jag vet så har de bara en färg. Eller är det något som ändrat sig nyligen?
 
Och då menar jag i appen så klart. Själva airthings dosan lyser bara rött nu men har lyst gult förut.
 
Menar du att du kan få ut fler färger/sensorvärden samtidigt på LEDen?

En smart luftkvalitetsmonitor med tillhörande smartphone-app visar olika miljöparametrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller menar du någon "röd färg" i någon app? Typ deras app?
Mitt svar gällde den inbyggda LED-ringen.

Med det sagt, jag tror inte de tillåter ändringar av tröskelvärdena, men om du vill göra något eget så är det ju lätt att integrera dessa "puckar" i hemautomationssystem eller liknande, m.t.p. deras exempelkod.
 
Nä precis som du skriver så är den enbart en led på dosan o den lyser ju rött men i appen kan du ju se alla värden o då blir det röd ring runt radon o inte runt dom andra. Ville bara ändra gränsen så ringen blir gul mellan 150-200 och röd över 200 istället men det verkar inte gå då
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.