Hejsan,

Jag har ett befintligt uterum med kanalplast som tak (se bifogad bild). Problemet är att det blir alldeles för varmt och ljust i rummet under sommaren när solen ligger på och under vintern strömmar lätt värmen ut. Därför är min tanke att under befintlig kanalplast (mellan träbalkarna) lägga isolering och träpanel. Jag är ingen rutinerad snickare och vill därför bygga en enkel lösning som jag kan manövrera och som inte kräver att jag måste byta befintligt tak.

Mina frågor gällande projektet är följande:


1. Vad tror ni om en sådan lösning? Idéer, förslag och tankar är välkomna!

2. Vilken typ av isolering är att rekommendera? Behöver den plastas in eller finns det isolering som inte är farlig att andas in?

3. Behöver man göra någon form av ventilationshål mellan kanalplasten och träpanelen? Vart i så fall bör man placera en sådan ventilation?
 
  • Uterum med kanalplatstak, vita väggar med dekoration och fönster, söker isoleringstips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uterum med genomskinligt kanalplasttak, träbalkar och gardiner, söker isoleringstips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
martinhq
  • Laddar…
M Mikey88 skrev:
Hejsan,

Jag har ett befintligt uterum med kanalplast som tak (se bifogad bild). Problemet är att det blir alldeles för varmt och ljust i rummet under sommaren när solen ligger på och under vintern strömmar lätt värmen ut. Därför är min tanke att under befintlig kanalplast (mellan träbalkarna) lägga isolering och träpanel. Jag är ingen rutinerad snickare och vill därför bygga en enkel lösning som jag kan manövrera och som inte kräver att jag måste byta befintligt tak.

Mina frågor gällande projektet är följande:

1. Vad tror ni om en sådan lösning? Idéer, förslag och tankar är välkomna!

2. Vilken typ av isolering är att rekommendera? Behöver den plastas in eller finns det isolering som inte är farlig att andas in?

3. Behöver man göra någon form av ventilationshål mellan kanalplasten och träpanelen? Vart i så fall bör man placera en sådan ventilation?
Har samma fundering!

Hur gick det?
Har ni hittat någon lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.