Jag upptäckte i veckan att dräneringen har skadats under vintern. Huset står på slutningen av ett berg och mycket vatten rinner mot tomten och huset. Jag har inte sett någon fukt inne i huset. Huset är byggt i sten och vi har vattenburen golvvärme i källaren och på första våningen. Jag har kontaktat två firmor för hjälp men hoppas någon här på forumet kan ge mig mer kunskap innan dom kommer och kollar på det.

Är dräneringen korrekt utförd om det kan uppstå en sån här skada?

Bör jag kontakta försäkringsbolaget direkt?

Tack!
 
  • Byggnadshörn, stenläggning, elkabel, rörelsevakt, skugga, gräs, grus, dagtid, ventilation eller avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hörna av en byggnad, döda grässtrån, grus, och löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsmaterial sticker ut ur en spricka mellan två betongytor, omgiven av grus och torra löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enda jag kan se har hänt är att jorden/sanden har kompakterats så att du ser isoleringen. Släng på några hinkar grus så är du på banan igen.
 
JamesD JamesD skrev:
Jag upptäckte i veckan att dräneringen har skadats under vintern. Huset står på slutningen av ett berg och mycket vatten rinner mot tomten och huset. Jag har inte sett någon fukt inne i huset. Huset är byggt i sten och vi har vattenburen golvvärme i källaren och på första våningen. Jag har kontaktat två firmor för hjälp men hoppas någon här på forumet kan ge mig mer kunskap innan dom kommer och kollar på det.

Är dräneringen korrekt utförd om det kan uppstå en sån här skada?

Bör jag kontakta försäkringsbolaget direkt?

Tack!
Jag skulle lagt en gummiduk under muren och upp mot väggen en bit så vattnet leds bort.
 
  • Husgrund med synlig muren och dräneringsrör utan gummiduk för vattenavledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaren. Skönt att det inte är något allvarligt och som jag kan fixa själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.