Hej,
jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter på min egenritade planlösning, man blir lite fartblind efter några
veckors ritande/tänkande. Ovanvåningen är inte riktigt klar än det bör antagligen in ett badrum samt lite fönster.

MVH Johan
 
Det känns lite konstigt att ha ingången till klädkammaren i badrummet. Om maken har låst in sig på toaletten av ngn anledning :) kommer jag inte åt klädkammaren.
 
Några veckors ritande och tänkande? Och mer exakt hur har du tänkt? Vad har du för tomt? Vad har du för budget? Vad har du för "kravspec"?
 
En toalett vid entrén är ju bra, men tänk på att man måste gå där man har klivit in med grusiga, blöta skor, inget för mina strumpor :) Du drar också med dig detta in i huset.
Jag gillar inte placeringen av trappan, en garanterad huvuddängare om man inte ser sig för. Jag har sett liknande lösningar som inte funkade enligt ägarna.
Jag skulle också undvika pelare mitt i huset, de står bara i vägen och gör det svårmöblerat.
Var ska du hänga tvätten? Det känns som om du har glömt tvättstugan.
Hur ska du möblera vardagsrummet, tv, bokhyllor mm?
Kontoret är snålt tilltaget. Ska det fungera som gästrum också så blir det trångt.
Jag tror också att du måste ha en passage mellan hus och garage, kolla med kommunen.
Bastun och duschen skulle jag bygga i samma rum.
Detta var mina åsikter, lycka till!
 
Tack för all synpunkter!

Det är klart att ingången till kädkammaren borde vara i sovrummet
inte i badrummet.

Jag har en naturtomt med skärgårdsutsikt österut från glaspartiet
i vardagsrummet.

Jag håller med om att toaletten i entren inte ligger bra placerad
i förhållande till kapprummet? Det föreligger säkert en risk att slå
skallen i trappan, tanken var att man kunde ha lite stora krukväxter
runt som avgränsar farliga områden. Anledningen till att det en del
pelarare inritade är att jag skall ha en bärande synlig ekstomme.
Tvätten tänkte jag hänga i bastun men det kanske inte är någon bra ide.
I vardagsrummet tänkte jag försöka fälla in en bokhylla av tjocka ekplank
mellan pelarna på var sida om glaspartiet. Kontoret skall inte fungera
som gästrum, de ligger uppe på andra våningan tillsammans med tv rummet.

Jag förstår att det återstår en hel del jobb innan planlösningen blir
bra så förslag mottages tacksamt.

MVH Johan
 
För min del hade det räckt att hänga tvätten i bastun. Själv har jag haft bara torkskåp och torktumlare och klarat mig utmärkt med det.
 
Ursäkta att jag frågar OT men vilket ritprogram har du använt ? Sitter själv och pular med planlösningsförslag.
 
Ekstomme? Låter som att du tänker basera huset på någon sorts ramverkskonstruktion. Verkar spännande, men varför just ek? Att jag frågar om tomten beror bland annat på att jag ville veta om vinkel mellan garage och "tjockhus" dikterats av tomtens mått eller av någon sorts estetiska skäl. Om du ska ha ramverk kommer konstruktionen att bli väldigt knepig i 45-gradersvinkeln.
.
Okey, du har utsikt åt öster. Men åt övriga väderstreck är byggnaden väldigt sluten. Är det för att skydda mot insyn och trafikstörning? Jag tycker att du inte ens verkar ha försökt fånga upp dagsljusets vandring. Ovanvåningen kommer att kännas väldigt isolerad. Eller du kanske tänker fönstersätta fasaden ovanför entrén?

När du talar om skärgård och naturtomt förstår jag att du har någon sorts vision. Men jag är inte alls övertygad om att du når ända fram med den här byggnaden. Detta är ett stort uppslaget komplex, som kommer att kosta en hel del pengar; mellan tumme och pekringer någonstans mellan fyra och fem miljoner. Minst.

Jag är övertygad om att en någorlunda hederlig och verklighetsförankrad arkitekt kan ge dig ett många gånger bättre hus om du ger honom en heldags arvode för en skiss. Ta fram en tomtkarta med höjdkurvor och berätta för arkitekten vad du själv gillar bäst med det här stället. Du ska inte rita bara ett hus. Du ska designa hela miljön.
 
I
Frånsett att jag är allergisk mot öppna planlösningar (med dold kommunikationsyta som inte är möblerbar), därtill förstärkt med öppet mellan våningsplanen (med ljudproblem som följd + värdefull volym som inte kan utnyttjas på något vettigt sätt + dålig värme- boendeekonomi) så hittar jag följande frågetecken utöver redan nämnda:

Skorstenstocken med tre öppna spisar:
- kommer att dra in kyla när utomhusdelen inte används vintertid.
- kommer att spricka vintertid p.g.a. ojämn uppvärmning
- är felplacerad m.t.p. att man gärna vill kunna se elden, inte uppleva den bakom ryggen i soffan framför.

Bardelen:
- ligger i rummets mörkaste hörn och känns som en serveringsplats utan större trivsel, långt från matsals- och sittgrupperingen

Husformen:
- om det inte är nödvändigt av lokaliseringsskäl på tomten (geotekniska problem osv.) ifrågasätts nödvändigheten av 'invinklingen' mot boendedelen (jag hade föredraget att slippa se garageportarna inne ifrån huset, såvida du inte lyckats vända dem åt fel håll m.t.p. att ingången till huset är från andra sidan).

Kan oxå tillägga:
Köket:
- för liten/kort beredningsyta mellan disklådor och spis (ska inte vara kortare än 80 cm).

Tredje tillägget:
Ser nu att det jag tog för entrén är groventré (på baksidan). Nåja. Det gör inte saken bättre.
- Utkylt i hela huset ända upp till övre våningen när ytterdörren öppnas upp för att släppa in folk/gästerna.
- Full insyn åt alla håll (tänk om det är en våldsverkare som ringer på, h*n får direkt information om hur många som finns i huset).
__________________
Byggaren
 
Byggaren skrev: "Skorstenstocken med tre öppna spisar: - kommer att dra in kyla när utomhusdelen inte används vintertid.
- kommer att spricka vintertid p.g.a. ojämn uppvärmning - är felplacerad m.t.p. att man gärna vill kunna se elden, inte uppleva den bakom ryggen i soffan framför".

Min Kkommentar: Det kan man väl iochförsig åtgärda mha tre separata skorstenspipor; en till varje spis. Fast särskilt ekonomiskt är det ju inte...
 
I
billy_baver skrev:
Byggaren skrev: "Skorstenstocken med tre öppna spisar: - kommer att dra in kyla när utomhusdelen inte används vintertid.
- kommer att spricka vintertid p.g.a. ojämn uppvärmning - är felplacerad m.t.p. att man gärna vill kunna se elden, inte uppleva den bakom ryggen i soffan framför".

Min Kkommentar: Det kan man väl iochförsig åtgärda mha tre separata skorstenspipor; en till varje spis. Fast särskilt ekonomiskt är det ju inte...

Jovisst kan man det, om man delar skorstenen i tre fristående delar med var sin pipa, där samtliga delar kan längdändra/utvidga sig oberoende av de övriga två. Då kan man oxå passa på att slänga in en isolering mellan dessa och slippa uppleva kylan.
_______________
Byggaren
 
I
Här blev det dubbelt på något myska sätt.
_________
Byggaren
 
Tack än en gång för all feedback.

Ritprogram:
Jag ritar med Autocad.

Husformen:
Vinkeln mellan huset och garaget beror på tomtens utförande, den
ligger på en avsats där det är rätt kuperat både framför huset samt
västerut bakom garaget. Jag minskade ner vinkeln 10 grader och det ser
genast bättre enligt mitt tycke.

Ekstommen:
Ramverket i ek skall bara användas i husdelen inte i garaget eller
i delen mellan garaget och huset.

Fönsterplacering:
Huset behöver inte insynskyddas det ligger mitt i skogen. Tycker ni att det
behövs mer fönster mot väster? Kanske man borde ha fönster mot söder i
sovrummet (är det risk för att det blir för varmt?) och toaletten. Jag har även
tänkt att fönstersätta fasaden ovanför entren.

Skorstenen:
Jag har tänkt att ha 3 separata piper upp men i en gemensam murstock,
men det kanske inte är genomförbart?

//johan
 
I
johanax skrev:
---

Skorstenen:
Jag har tänkt att ha 3 separata piper upp men i en gemensam murstock,
men det kanske inte är genomförbart?

//johan

Det beror alldeles på hur du bygger den och med vilket material.

Tegel är det vanligast förekommande (och det snyggaste). Om hela skorstensstocken upp till skorstenskransen blir av tegel, kommer du att få problem. Om du bygger med Leca skorstenselement och tegelklär den, lite mindre problem (Lecan isolerar). Men bäst är att bygga varje del av skorstensstocken som en egen skorsten (om än samman med övriga). Då drar inte eldad pipa isönder icke eldade.

Slänger du in ett isoleringslager mellan delarna är du helt på säkra sidan mot att kyla förs in och skorstenen spricker till följd av olika utvidgning under eldning. Problemet är att du kanske inte vill ha synlig skarv/isolering synlig över tak. I.s.f. kan du klä den med plåt över tak eller avsluta skorstenen strax över vindsbjälklaget och köra sista delen med tre pipor av cortenstål, som du isolerar och klär in med tegel till en skorsten. Den får i så fall inte vila på den underliggande delen.
_________________
Byggaren
 
jag har en öppen spis ute som sitter ihop med öppna spisen inne och allt är byggt i tegel, däremot så är utepipan isolerad med en 45:a runt sig upp till någa varv under skorstenkransen, ev så är innepipan isolerad också det vet jag inte.
ingen tendens på ngn sprickbildning byggt -70
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.