Har ett hus med 3 zoner golvärme, har nu programerat en micro PLC för styrning utav de 3 zonerna. Micro PLC:t har 8 reläutgångar av vilka jag då använder 3st, varje reläutgång kan belastas med 8A.
Varje zon styrs idag indivuduellt utav termostater som sitter i respektive zon dvs 3 st termostater,


Min fråga är hur jag bäst kopplar in detta och hur jag bör gå tillväga? (gäller bara själva elinstallationen av PLC mot golvvärmen nu då)
 
antar att du har el golvvärme du vill styra..
jag skulle lägga 3st relän (typ Omron´s relä (elfa 36-900-70) som du styr från plc´n enkla att byta när dom går sönder..så belastar du inte plc´n heller.
går juh att läsa från termostaten om den är på eller inte och på så vis styra ut från plc´n vad du vill göra..
 
Japp el-golvvärme.

Du menar att jag ska gå in i el-skåpet och koppla golvvärme fasen direkt över relät alternativt använda ett interfacerelä som styrs av PLC?
Borde man inte klara att köra faserna direkt över reläkontakterna på PLC de klarar ju 8A st(vet inte hur stor effekt golven drar iofs).

Kan man inte styra de elektroniska termostaterna av/på så att man slipper golvlasten över PLC utan bara drar lasten för termoststen över relät, för en elektronisk termostat har väl separat matning?
 
En fråga, hur har du programmerat styrningen?
Om du använder pulsviddmodulering är en viktig parameter hur många till och frånslag reläutgången tål. Brukar inte vara något enormt antal. Livslängden brukar också minska vid ökad belastning. En transistorutgång håller mycket längre.
Men man kanske kan ha långa perioder på golvvärme?

Sen skriver du inte hur inkopplingen ser ut idag. Går strömmen från centralen till termostaten och vidare till golvvärmen? Eller styr termostaten ett relä som sitter i anslutning till centralen? I fallet relä borde ju det enklaste vara att koppla in så PLC:n styr relät, relät finns ju redan. Termostaten blir överflödig.

Hur mäter du temperturen?
 
Jag skulle då ha tagit analog mätsignal på rumstemp, och sen kört med en PLC med transistorutgångar och PWM-styrt via tyristorer golvvärmen, om den nu är eldriven?

/U (automationsingenjör)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.