Vi har låtit den gamla pappen ligga MEN då hade jag rivit på insidan så att vi såg sponten.

Skulle inte byta/ göra om tak utan att säkerställa spontens skick.

Det blir bara jobbigare och dyrare att göra om när taket är bytt.
 
  • Gilla
Idrottaren och 2 till
  • Laddar…
H HantverksMannen skrev:
Snickarna säger att de kan skära bort den gamla pappen mellan spikraderna så ser man definitivt om det är något problem med råsponten. Då slipper man lägga tid på att dra upp alla spik för hand men ändå så ser man om det är något problem. Låter det som en vettig lösning?
Verkligen ledsen att säga det men detta låter som "sången av bortförklaringar" man hör allt för ofta från folk som inte vill eller kan jobba....
 
  • Gilla
Kustvägen och 3 till
  • Laddar…
Nej finns ingen anledning att ta bort den gamla pappen
 
  • Gilla
Berndtan och 9 till
  • Laddar…
Är inte den gamla pappen ett bra väderskydd under byggtiden?
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nej finns ingen anledning att ta bort den gamla pappen
Har sett lador där man lägger på plåt ovanpå eternit tex.
Kan man låta teglet vara kvar också?

Undrar om det funkar med kalsonger också. Man tar de rena utanpå de smutsiga? :D ;)
 
  • Haha
  • Älska
Unikt namn och 7 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Har sett lador där man lägger på plåt ovanpå eternit tex.
Kan man låta teglet vara kvar också?

Undrar om det funkar med kalsonger också. Man tar de rena utanpå de smutsiga? :D ;)
Tar du bort alla gamla lager med tapet också när du tapetserar om? Visst kan man ta bort den gamla pappen inklusive all spik men tror ingen vill betala en hantverkare 600:-/h för det.
Så nä pappen gör ingen skada under den nya
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Matti_75 Matti_75 skrev:
Tar du bort alla gamla lager med tapet också när du tapetserar om?
Hade jag behövt kontrollera väggens skick och hade risken minskat för läckage och allvarliga skador så hade jag absolut tagit bort gamla lager tapet också! 😉

Matti_75 Matti_75 skrev:
tror ingen vill betala en hantverkare 600:-/h för det.
Varför tror du våra hantverkare tog mindre än 600 kr/h? Eller så har du inte läst tråden...
Matti_75 Matti_75 skrev:
nä pappen gör ingen skada under den nya
Vi var inte lika tvärsäkra och tyckte att det var värt en i sammanhanget marginell kostnad för att minimera riskerna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Verkligen ledsen att säga det men detta låter som "sången av bortförklaringar" man hör allt för ofta från folk som inte vill eller kan jobba....
Förstår inte va du menar. Skulle aldrig ta bort den gamla pappen och skulle man behöva kolla så är det väll en utmärkt lösning att skära bort på vissa ställen för att kolla så att det är fräscht.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Inte samma då jag har Shingel.
Typ riktigt tjock tjärpapp/asfalt med skiffer på ovansidan.
Livslängden sägs vara 30 år.
Efter 38, fortfarande fullt intakt.

Så la jag på strö- och bärläkt som skruvades fast i takstolarna.
Fixade ränndalar mm och la sen Planjaplåt, typ taktegelformade.
Nya beslag på skorsten, och ventilationshuvar utanpå de gamla.

Ska mycket till om det ska bli läckage...😋
Rättare sagt inte ens om det blir hål på plåten.
 
  • Gilla
HantverksMannen
  • Laddar…
Hej,
Första inlägget på byggahus.se...
Jag har bott utomlands i 30+ år. Jag har titta på byggahus.se i två år för att se vad som händer i bygg branschen i Sverige! Nu flyttar jag hem och tar över ett familje hus där tak lösningen (plåttak) som är 50-30 år gammalt! I'ts over!

Det finns traditioner som finns kvar och även om takpapp har fungerat så på den tiden spikat takplåt så här spikarna vandrat upp och skapa vatten infiltration osv... idag skruvar man...

Det finns så många nya material för is och vatten skydd innan man lägger ny plåt eller tex solpaneler! Men:
I alla bygg situationer är det viktigaste att det som finns under är rätt gjort (tak, väggar, värme och vatten, grund, fasad osv.)

Ja, det kostar mer initialt eller egen tid men det är guld över nästa 50 år! Go deep! Om det sviktar är det strukturen eller är råspånten fuktskadad? Mögel? Det vet man inte innan man kontrollerat!

Exempel, renoverade ett hus och när el killen tog in han som skulle byta ut eltavlan med en modern med överslags skydd tog det fem minuter och han hittade gamla tyg isolerade ledningar i källaren... jag var tvungen att dra om all el! 4 veckors försening av inflyttning!

Finns inga genvägar! Behörighet, Lagar, common sense! Sen risken att något händer... aj aj

Ps. dokumentera så att vid framtida försäljning kan intresserad se vad som är gjort... Ds.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K
S sjosa skrev:
Hej,
Första inlägget på byggahus.se...
Jag har bott utomlands i 30+ år. Jag har titta på byggahus.se i två år för att se vad som händer i bygg branschen i Sverige! Nu flyttar jag hem och tar över ett familje hus där tak lösningen (plåttak) som är 50-30 år gammalt! I'ts over!

Det finns traditioner som finns kvar och även om takpapp har fungerat så på den tiden spikat takplåt så här spikarna vandrat upp och skapa vatten infiltration osv... idag skruvar man...

Det finns så många nya material för is och vatten skydd innan man lägger ny plåt eller tex solpaneler! Men:
I alla bygg situationer är det viktigaste att det som finns under är rätt gjort (tak, väggar, värme och vatten, grund, fasad osv.)

Ja, det kostar mer initialt eller egen tid men det är guld över nästa 50 år! Go deep! Om det sviktar är det strukturen eller är råspånten fuktskadad? Mögel? Det vet man inte innan man kontrollerat!

Exempel, renoverade ett hus och när el killen tog in han som skulle byta ut eltavlan med en modern med överslags skydd tog det fem minuter och han hittade gamla tyg isolerade ledningar i källaren... jag var tvungen att dra om all el! 4 veckors försening av inflyttning!

Finns inga genvägar! Behörighet, Lagar, common sense! Sen risken att något händer... aj aj

Ps. dokumentera så att vid framtida försäljning kan intresserad se vad som är gjort... Ds.
Välkommen till forumet och till första inlägget. Men har inget med TS frågor att göra, så hör nog hemma i OT eller en egen tråd egentligen…
 
  • Gilla
HantverksMannen
  • Laddar…
H HantverksMannen skrev:
Ja, jag kan tänka mig att det är en tids/prisfråga. Mina snickare är kanon på alla sätt så jag ska höra vad de säger. Hade jag velat ha det så billigt som möjligt hade jag anlitat den utländska arbetskraft som bytte tak på grannhuset, men jag är säker på att mina lokala snickare är mer noggranna :)
Eller så är dom bättre på att tala om sig själva. :) Man vet aldrig förrän i efterhand. Personligen har jag sett många handvärmare som börjar samtalet med följande: Och vem f... Har gjort detta, det fungerar ofta hos blivande kunder. Åtminstone tills man synar deras egna underverk.
 
H HantverksMannen skrev:
Hej. Vi håller precis på att få ett nytt tak på vårt hus från 60-talet. Snickarna (som är helt kanon!) har tagit ner det gamla teglet. Men de säger att de inte tar bort den gamla pappen utan lägger den nya pappen ovanpå. Är det allmän praxis att man gör så? Blir den gamla pappen ett extra skydd? Taket sviktar en smula så det ska ändå riktas upp och då kanske det inte spelar någon roll om den gamla pappen ligger kvar, eller? Nackdelen tänker jag är att man inte ser i vilket skick råsponten under pappen är.
Två tätskikt ovanpå varandra..? Det kommer alltid att tränga in lite fukt som måste få en chans att torka.. Jag skulle inte vilja ha stående fukt mellan 2 tätskikt..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Angående mitt Shingeltak som jag nämnde ovan.
Vet att det ligger på nån typ av tjärpapp på råsponten under all Shingel.

Och allt hade innan jag la på plåttaket klarat sig 38 år.
Nu med plåt 42 år.

Borde inte ev besvär med dubbla tätskikt ha visat sig under tiden?

Eller ska förvänta mig detta inom 100 år?
Då är jag förvisso jordgubbe.
 
Redigerat:
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
F fisgris8 skrev:
Förstår inte va du menar. Skulle aldrig ta bort den gamla pappen och skulle man behöva kolla så är det väll en utmärkt lösning att skära bort på vissa ställen för att kolla så att det är fräscht.
Det jag menar är att man anger flera olika skäl till att man inte ska göra något och när kunden ifrågasätter kommer ännu fler skäl på löpande band fram tills skälen är uppenbara ursäkter...

Att man ger ett skäl och håller linjen är ju ljuga 101...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.