Jag håller på att renovera ett hus med källare där det funnits uppreglade väggar längs med källarväggarna.
Idag tog jag bort några plank. Till min förvåning så är murbruket mellan blocken som sand, dvs mjukt och poröst. Bara man tar på det så åker det bort. Jag har inte gått på så hårt än. Morgondagens uppgift är att ta bort alla uppreglade väggar och då ser jag mer....

Men kan någon förklara vad det är jag har sett? Med så löst murbruk så bord huset rasa samman kan jag tycka :)
 
Fuktskador, kanske frostsprängningar om den uppreglade väggen hållit inne för mycket värme. Dåligt byggt från början kanske.
 
B
Vill minnas att fukt kan dra med sig kalken. Har det varit invändig isolering? Är huset i behov av dränering?
 
R
A Andy82 skrev:
Jag håller på att renovera ett hus med källare där det funnits uppreglade väggar längs med källarväggarna.
Idag tog jag bort några plank. Till min förvåning så är murbruket mellan blocken som sand, dvs mjukt och poröst. Bara man tar på det så åker det bort. Jag har inte gått på så hårt än. Morgondagens uppgift är att ta bort alla uppreglade väggar och då ser jag mer....

Men kan någon förklara vad det är jag har sett? Med så löst murbruk så bord huset rasa samman kan jag tycka :)
Hur gammalt är huset? Samt vad är det för mursten?
 
B BSOD skrev:
Vill minnas att fukt kan dra med sig kalken. Har det varit invändig isolering? Är huset i behov av dränering?
Ja det har funnits 50mm glasullisolering. Jag har tänkt att dränera huset samt isolera det utifrån, men om det är i behov av dränering vet jag inte. Tränpanelen som satt in källaren såg dock väldigt fin ut på baksidan. Dock tycker jag nog att murbruket som är som sand känns ngt fuktigt.


R Rejäl skrev:
Hur gammalt är huset? Samt vad är det för mursten?
Huset är från 60-70 tal (utbyggt). Går isär lite när det byggdes ut och källaren byggdes.
Mursten ser ut vara en blandning, mellan ngt som Sipoex samt hålstens block, typ Leca. Problemet ser mest ut att beröra den övre halvan där Siporex-varianten sitter.
 
Kan de ha murat på vintern så bruket frös innan det hade härdat?
Jag gjorde det misstaget en gång i tonåren och då blev det sådär.
 
K
Om bruk fryser innan det hinner härda blir det smuligt, skulle kunna vara det som hänt
 
R
A Andy82 skrev:
Huset är från 60-70 tal (utbyggt). Går isär lite när det byggdes ut och källaren byggdes.
Mursten ser ut vara en blandning, mellan ngt som Sipoex samt hålstens block, typ Leca. Problemet ser mest ut att beröra den övre halvan där Siporex-varianten sitter.
Har du typ betonghålsten i botten och sedan lättbetongssten ovanpå, vart går marknivån i förhållande till dom olika stensorterna?
 
R Rejäl skrev:
Har du typ betonghålsten i botten och sedan lättbetongssten ovanpå, vart går marknivån i förhållande till dom olika stensorterna?
Är inte i huset i skrivande stund...men övergången mellan de två olika murblocken går nog något under marknivån. Första halvan är lättbetongstenen och nedre halvan betonghålstenen ....Störst poröst problem verkar dock beröra det lättbetongstenen.
 
R
A Andy82 skrev:
Är inte i huset i skrivande stund...men övergången mellan de två olika murblocken går nog något under marknivån. Första halvan är lättbetongstenen och nedre halvan betonghålstenen ....Störst poröst problem verkar dock beröra det lättbetongstenen.
Troligtvis kan det ha murats med samma murbruk både betonghålstenen och lättbetongstenen när det byggdes, lättbetong ska muras med lågalkalisktmurbruk så har dom använt fel murbruk så kan du ha svaret i det..
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Troligtvis kan det ha murats med samma murbruk både betonghålstenen och lättbetongstenen när det byggdes, lättbetong ska muras med lågalkalisktmurbruk så har dom använt fel murbruk så kan du ha svaret i det..
Idag har jag borstat med stålborste...samt även fräst bort lite mha borrmaskinen...

Kika på bifogad video. Jag kan tycka det verka väldigt poröst ändå. Visst, det är hårt, men inte lika hårt som murbruket som använts till lecablocken t.ex.

Är detta ok eller inte ok?

har inhandlat Murbruk C och är redo att börja fixa till detta...
 
N
Ser väl inga större problem med bruket, så skulle säga ok.
Men är nog murat med murbruk B.
Men har du C bruk så funkar det, ser inte att det påverkar något.
Men ska du bara fylla i fogarna eller också putsa väggarna?
 
R
A Andy82 skrev:
Idag har jag borstat med stålborste...samt även fräst bort lite mha borrmaskinen...

Kika på bifogad video. Jag kan tycka det verka väldigt poröst ändå. Visst, det är hårt, men inte lika hårt som murbruket som använts till lecablocken t.ex.

Är detta ok eller inte ok?

har inhandlat Murbruk C och är redo att börja fixa till detta...
Bara o foga i ser inte så poröst ut😊
 
N neo11 skrev:
Ser väl inga större problem med bruket, så skulle säga ok.
Men är nog murat med murbruk B.
Men har du C bruk så funkar det, ser inte att det påverkar något.
Men ska du bara fylla i fogarna eller också putsa väggarna?
Ja jag misstänker att det kan ha varit murbruk B som använts. När jag tog bort den uppreglade väggen som satt utanpå denna källarvägg, så var det väldigt mycket "sand". Jag borstade bort all lös "sand" och har även gått på lite hårdare för att få bort lite mer för att försäkra mig om ett tillräckligt bra bruk att reparera ovan på.

Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska putsa eller ej. Har idag vart ute och grävt för att kolla avstånd mellan källarvägg å berg. Ser mycket mycket tight ut (2cm) när man närmar sig ca 40-60cm från plattan). Detta gäller en kortsida och en långsida. Så...om jag inte känner för att spräcka massa berg så ska jag fundera på vilken lösning jag vill ha.

Hur som haver. Klimatet inne i källaren har vart bra och det fanns inga tecken på något mögel på panelen som tidigare suttit som uppreglad vägg. Satt dock en asfaltpapp på insidan av panelen men ej skarvtätad. Samma gäller även det uppreglade golvet. Reglade undertill såg även de som nya ut. Nere i ett hörn 1-2 kvm ser betonggolvet lite mörkare ut och jag har knackat ut lite betong. Undertill finns sand som känns lite fuktig.
 
R Rejäl skrev:
Har du typ betonghålsten i botten och sedan lättbetongssten ovanpå, vart går marknivån i förhållande till dom olika stensorterna?
Japp. Lättbetongstenen går strax under marknivån där sedan betonghålstenen tar vid och ner till botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.