Igår drog fantasierna igång om ett växthus och jag började fundera om eldragning och elanvändning.

Förutsatt att det är växthus man odlar i och som inte ska används som ett inrett uterum. Vill man ha el indraget till växthus och isåfall lågvolt eller 230v?

Möjlig elanvändning som jag kommer på:
  • Extra växtbelysning under mörkare månader.
  • Koppla in värmeelement för att starta odlingssäsongen tidigare eller klara av sena/tidiga köldknäppar.
  • Fläkt för cirkulation.
  • Vattenpump.
  • Enklare dekorationsbelysning.

Växtbelysning känns inte aktuellt och värmeelement som en onödig och dyr lyx. Vattenpump borde inte behövas med indraget vatten och batteridriven bevattningstimer.

Då återstår bara dekorationsbelysning och kanske en fläkt och det skulle man kanske kunna lösa med lågvolt.

Eller har jag missat något?
 
Alltid bra med el i växthuset.

Men dra iaf ett tomrör för el och ett för vatten, så kan man ångra sig sen.
 
  • Gilla
frankie4 och 1 till
  • Laddar…
Går i samma tankar.

Jag inbillar mig att det kommer finnas ett litet bord där man kan sitta med laptopen och jobba nån gång ibland, så jag lutar åt att dra in el.
 
Farsan har el i sitt, han har en stereo inkopplad och lite ljus, så sitter han och myser där på våren.

Vi har ett rent odlingsfokuserat växthus, men jag skulle uppskatta el där inne, om inte för lite belysning den mörka säsongen.
 
Vi satte in en liten stolpe med uttag och markspjut av sorten man brukar ha till motorvärmare, sen kopplade vi in den med förlängningssladd vid behov. Den var framförallt till frostvakt på våren och hösten. Det är rätt skönt att kunna ha en frostvakt om man har burit ut plantorna till växthuset och det kommer en plötslig rejälare köldnatt.

Vi hade växthuset på gjutna plintar, så vi grävde en liten tunnel under sockeln, petade ut elstolpens sladd och fyllde igen. Då kunde vi koppla in sladden vid behov utan att behöva ha växthusdörren på glänt.
 
Dra in el. Det är väldigt bra att kunna ha värmeelement ifall det kommer sena frostnätter. Det är bra trist när alla tomat- och gurkplantor man förodlat hela våren dör. Det är bökigt att behöva hålla på med skarvsladdar över halva tomten, vilket vi måste göra då vi inte drog in el.
 
Mitt har el inkopplat som i sin tur driver
Shelly uni( visar temperatur I telefonen)
Växtbelysning i början av säsongen.
Radio
Värme vid behov( för att inte frysa)
Telefonladdare
Te kokare

Vatten indraget som dessutom sen förorenade sig till trädgårdsland, droppbevattning, kran mm.
Samt elventiler för att kunna styra.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Låter som ett rungande ja till att man ska dra in 230v!
 
Är det inte väldigt besvärligt att dra in så tycker jag nästan det är en självklarhet.

Utöver två sorters vatten har vi 3 dubbeluttag samt strömbrytare och takuttag för att kunna hänga en taklampa(kristallkrona var väl planen) inne, på utsidan är det är det fasadbelysning.

Har även eluttag vid odlingslådorna och fast monterad transformator för de tröttsamma mördarsniglarna.

Eluttag och ledningar installerade på trästolpe i trädgård med grus och odlingslådor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liten merkostnad när man ändå håller på.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.