Vänder mig till er för goda råd. Har ett litet enplanshus med hel källare från -61. Från början kombinerad olja/ved-panna, nu bergvärme. Oljetanken sandfylld, men av den information jag fått fortfarande fungerande för vedeldning. TÄ (köpt av dödsbo) har fortsatt kontrollera murstock och denna är godkänd för eldning ett antal år framåt. Jag skulle vilja ha möjlighet att elda vid händelse av kris och tänker att det vore bra om murstocken användes. Funderar på att sätta in en liten kamin/vedspis i köket. Placeringen är enda alternativet på boendeplan om jag vill använda murstocken (den angränsar till kök, hall och mina två sovrum). Vid händelse av kris vore placeringen utmärkt, för myseldning är den sämre. Köket är litet, det är vardagsrummet jag uppehåller mig i och sovrummen vill jag ha svala. Tänker jag helt fel? Och hur mycket skillnad gör det för uppvärmningen av murstock/hus om man sätter in ett rör i murstocken egentligen? Jag tänker glidgjutning vid behov men tycker jag möts av höjda ögonbryn när det kommer på tal. Hjälp mig med era tankar är ni snälla, vad hade ni gjort?
 
Vad är ett hus utan vedspis?
Kan du ansluta kaminen till murstocken så är det nog vettigast då du har lite plats i köket.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Vi köpte kamin när vi flyttade in i huset och installatören satte då in ett insatsrör i skorstenen. Så här i efterhand ångrar jag att vi inte gjorde en glidgjutning istället. Murstocken på övervåningen blir aldrig varm. Eldar man i vedspisen som inte har insatsrör blir murstocken varm och gosig hela vägen.
 
  • Gilla
Cecilia R
  • Laddar…
Jag satte in en vedspis i köket när den gamla kökspannan tackade för sig. Vedspisen har glaslucka och är verkligt mysig. På vintern lagar vi mycket mat på den när den ändå är varm. Bästa köpet!

En vedspis som den nedan är ju lättplacerad iom att dess yttersidor inte är varma, dessutom inte så bred.
https://kakelugnarobygg.se/product/vedspis-wamsler-w1-50/
 
  • Gilla
Cecilia R
  • Laddar…
Naturligtvis skall du hålla vedpannan i fungerande skick. Det bör gå att ställa så att du kan elda i den när det är riktigt kallt och bergvärmen inte räcker till. Så inte elstavarna behöver köra igång.

Vedspis i köket borde vara obligatoriskt överallt där det är tekniskt genomförbart. Även om man har vedpanna så stannar cirkulationspumpen när det är elavbrott. Det är mysigt med värme och varm mat. Mindre mysigt att sitta och frysa och knapra på fuktskadat knäckebröd framför en myseldningseldstad.

Insatsrör i skorstenen är en nödlösning som stjäl mycket värme.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vedpannan känns som överkurs för mig, jag har så pass billiga uppvärmningskostnader att jag inte tror att jag skulle stödelda i den, särskilt inte om jag har en vedspis i köket. Jag förstår inte heller hur man får dem att fungera uppkopplade båda två på värmesystemet? Sen antar jag att man inte kan elda i den om cirkulationen försvinner med elavbrott?

Tack för synpunkter ni som svarat!
 
C Cecilia R skrev:
Vedpannan känns som överkurs för mig, jag har så pass billiga uppvärmningskostnader att jag inte tror att jag skulle stödelda i den, särskilt inte om jag har en vedspis i köket. Jag förstår inte heller hur man får dem att fungera uppkopplade båda två på värmesystemet? Sen antar jag att man inte kan elda i den om cirkulationen försvinner med elavbrott?

Tack för synpunkter ni som svarat!
Jag är inte insatt i detaljerna men jag känner till flera hus bebodda av bekanta där vedpanna och begsvärmeump är inkopplade på samma system. Det verkar vara något system med kulkranar och brytare så man helt enkelt stänger av den ena och kopplar bort den och kopplar in den andra. I praktiken eldar de med ved nr det är som kallast och kör på bergsvärme resten av året. Fast det kan hända att du sällan har riktigt kallt i Kalmar?

Vedpanna är ljuvligt när det är kallväder. Man har råd att hålla full värme inomhus fastän det är -35 ute.

När det är elavbrott stannar cirkulationspumpen. Vi har en liten bensindriven generator och 60 liter bensin i beredskap för ändamålet men det är långt från idealiskt.
 
  • Gilla
Cecilia R och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.