Hej.

Jag gick med i forumet för ett litet tag sedan för att allmänbilda mig lite för framtida husköp.
Har tittat runt här med skräckblandad förtjusning. En hel del skräck, väldigt mycket jag inte vet.
Nu har ett möjligt hus dykt upp.
Men det har en tvåkammarbunn orginal från byggåret. (1951) Egen brunn för övrigt.
Det var tydligen tal om en påkoppling till kommunalt vatten och avlopp men det lades ner förra sommaren.
Men eftersom jag är lite paranoid så gissar jag att kommunal tjänsteman kan höra av sig till framtida köpare och påpeka att avloppet inte håller modern standard.
Så min fråga är: hur bildar sig en noob som jag en uppfattning om hur mycket det kostar att uppgradera en tvåkammarbunn till en trekammarbrunn eller rentav gräva ny. Det blir dyrt kan jag tänka
 
Alla är vi noob:s i början!

Ta kontakt med VA-huvudmannen* i området där huset ligger, och fråga om planerna på kommunalt VA. Gärna via mail, så du får ett skriftligt svar.
Får du svar att det inte blir något kommunalt VA, får du gå vidare till kommunens miljöförvaltning eller motsvarande, och fråga om de har något att säga om den aktuella fastighetens avlopp. Det är offentliga uppgifter.
Om nu miljöförvaltningen är negativt inställd till det aktuella avloppet, fråga vad de har för krav på ett nytt avlopp.
Därefter kan du gå vidare till några lokala gräventreprenörer (fråga grannarna) och höra dig för om priser.

Beslut om avlopp, både kommunala och enskilda, kan ta flera år, så det är sällan någon panik.

*huvudman kan vara VA-förvaltningen på kommunen, ett kommunalt bolag eller ett kommunalförbund, det är lite olika över landet. Det kommunala självstyret, du vet.
 
  • Gilla
umk74
  • Laddar…
Tack så mycket! Då har jag en trådända att börja nysta i.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
En 75 år gammal avloppsanläggning får ni räkna med saknar värde. Som sagt var måste ni kolla med kommunen om det ställs några särskilda krav på en ny anläggning för att veta vad det eventuellt kommer att kosta. Räcker det med vanlig infiltration så blir det inte så fasligt dyrt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Väck inte den björn som sover, 2 kammare är inte godkänt i dag. Du kan få ett föreläggande om att göra om, och då kan det börja kosta massor. Så länge dom inte kommer och inspekterar, som är på tapeten nu med det nya som ska handla om miljö och kommuner ska göra så var tyst.
Däremot kan du fråga om VA är på tapeten, men säg inget mer om det du har.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Enl Havs och vattenmyndigheten:
Du som köper
Enskild brunn och avlopp omfattas av din undersökningsplikt, men ingår normalt inte i en överlåtelsebesiktning. Du måste därför själv ta reda på vatten och avloppsanläggningarnas status inför husköp
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
V Vante skrev:
Enl Havs och vattenmyndigheten:
Du som köper
Enskild brunn och avlopp omfattas av din undersökningsplikt, men ingår normalt inte i en överlåtelsebesiktning. Du måste därför själv ta reda på vatten och avloppsanläggningarnas status inför husköp
Det är inget köp på gång, utan vad som finns nu.
 
Bild?
 
J jonaserik skrev:
Väck inte den björn som sover, 2 kammare är inte godkänt i dag. Du kan få ett föreläggande om att göra om, och då kan det börja kosta massor. Så länge dom inte kommer och inspekterar, som är på tapeten nu med det nya som ska handla om miljö och kommuner ska göra så var tyst.
Däremot kan du fråga om VA är på tapeten, men säg inget mer om det du har.
Att kontakta kommunens miljöförvaltning kan ge viktig information, t ex om säljaren förtiger något. Det är inte nödvändigt att vara mer specifik än "Vad har ni för information om avloppet på fastigheten Knohult 13:37? Är allt OK?"
Något säger mig att en kommun där det fortfarande finns 2-kammarbrunnar i användning, är tämligen liberalt sinnad gentemot enskilda avlopp. En mer rabiat kommun hade kommit dragandes med användningsförbud och vitesförelägganden redan för en 10-15 år sedan.
 
J jonaserik skrev:
Det är inget köp på gång, utan vad som finns nu.
Har du läst första inlägget? TS funderar på att köpa ett hus med en gammal avloppsanläggning.
 
J jonaserik skrev:
Väck inte den björn som sover, 2 kammare är inte godkänt i dag. Du kan få ett föreläggande om att göra om, och då kan det börja kosta massor. Så länge dom inte kommer och inspekterar, som är på tapeten nu med det nya som ska handla om miljö och kommuner ska göra så var tyst.
Däremot kan du fråga om VA är på tapeten, men säg inget mer om det du har.
Det handlar inte om att väcka någon björn. Köper man en fastighet med en 75 år gammal icke godkänd avloppsanläggning så får man räkna med att den måste göras om. För att kunna ta med kostnaden i köpekalkylen måste man undersöka vilka krav som ställs på den aktuella platsen. Det kräver kontakt med kommunen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är inget köp på gång, utan vad som finns nu.
Det är faktiskt fråga om ett hus till salu. Jag kanske var otydlig.
Informationen jag har är från annonsen plus frågelista osv. Därför har jag inte sett vare sig hus eller tillhörande brunn IRL. Ingen visning än.

Jag vet inte, kan ha fel, men kanske såg man mellan fingrarna på gammalt avlopp då ändå huset skulle kopplas på kommunalt VA.
Men nu, när det inte bli kommunalt VA, VA-föreningen som jobbade för det nyligen nedlagd och informationen om den gamla brunnen tillgänglig för alla som läser annonsen...
Plus grannar som sitter i samma situation.
Jag vet inte, köparen kanske åtminstone borde ha kapital tillgängligt. För många som vet.

Anledningen till att jag frågade är jag vill ta höjd för att huset kommer att kosta var budgivning slutar plus vad uppdaterad brunn kostar.
För att därefter besluta om det blir något.
 
Det är stor skillnad på kostnaden för ett enskilt avlopp beroende på jordmån, grundvattennivå och eventuella särskilda krav på platsen (närhet till vattentäkt t.ex.). En infiltration tar dessutom plats och får inte placeras för nära brunn eller öppet dike. Så mina råd:
Läs på om små avloppsanläggningar här.
SGU har kartor på nätet där du kan se brunnar i närheten av fastigheten samt jordmån. Tumregeln är att anläggningar i lerjord eller silt är dyrare än i sandjord.
Studera fastighetskartan och förhållandena på plats under visningen. Var ligger anläggningen idag? Kan den ligga kvar där? Om inte: Hittar du en acceptabel alternativ plats på tomten?
Försök ta reda på om någon granne gjort en ny anläggning i närtid och fråga den personen om hur anläggningen är utförd.
 
  • Gilla
umk74
  • Laddar…
U umk74 skrev:
Hej.

Jag gick med i forumet för ett litet tag sedan för att allmänbilda mig lite för framtida husköp.
Har tittat runt här med skräckblandad förtjusning. En hel del skräck, väldigt mycket jag inte vet.
Nu har ett möjligt hus dykt upp.
Men det har en tvåkammarbunn orginal från byggåret. (1951) Egen brunn för övrigt.
Det var tydligen tal om en påkoppling till kommunalt vatten och avlopp men det lades ner förra sommaren.
Men eftersom jag är lite paranoid så gissar jag att kommunal tjänsteman kan höra av sig till framtida köpare och påpeka att avloppet inte håller modern standard.
Så min fråga är: hur bildar sig en noob som jag en uppfattning om hur mycket det kostar att uppgradera en tvåkammarbunn till en trekammarbrunn eller rentav gräva ny. Det blir dyrt kan jag tänka
Kolla på : Avloppsguiden.se
 
  • Gilla
umk74
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Att kontakta kommunens miljöförvaltning kan ge viktig information, t ex om säljaren förtiger något. Det är inte nödvändigt att vara mer specifik än "Vad har ni för information om avloppet på fastigheten Knohult 13:37? Är allt OK?"
Något säger mig att en kommun där det fortfarande finns 2-kammarbrunnar i användning, är tämligen liberalt sinnad gentemot enskilda avlopp. En mer rabiat kommun hade kommit dragandes med användningsförbud och vitesförelägganden redan för en 10-15 år sedan.
Det var inför köp OK. Då är det bra att fråga kommunen om bygglovet, det är en stor undersökningsplikt. Och vid senare trassel så kommer det upp,""" att det har varit en enkel sak att fråga kommunen""" . Så där finns det inget som kan kallas dolt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.