Hej!
Jag skall bygga en 30-35 meters mur av varierande höjd på max 1.5m. Jag har läst lite på nätet angående megawall project samt megastone 150 rund och insett att båda dessa murar klarar 1m utan geonät samt högre höjder MED geonät.
Megastone 150 är dock aningen billigare än megawall project.
Varför är megawall project dyrare ? Vad är fördelen med megawall project jämfört med megastone ? Båda behöver ju geonät över 1 meters höjd ?

Hur är det med connectorer osv till megastone ? Behövs sådana ? Om inte, vad är merkostnaden för connectorer på megawall ?

Nu står jag i valet och kvalet i vilken mur jag skall välja .... ??
Tips någon ? Jag vill ha en billig och stabil mur helt enkelt !


/V
 
Hej!

Jag har ingen erfarenhet av Megawall men förra året lade jag och min granne en 35 meter lång, 05-1,1 m hög mur av Megastone 100 rund.

Mycket smidig sten att lägga, behövs inga "connectorer" (om jag förstått dig rätt) utan stenen har en fasad kant som läggs mot undre raden. På så vis låser den fast sig själv. Muren lutar av sig själv 11 grader just på grund av den fasade kanten.
När du lagt första raden, som är väldigt viktigt att du väger in med vattenpass så att den blir i absolut våg, så är det bara att lassa sten och skyffla grus.... Som alltid är det underarbetet som är viktigt, att grusgrunden är stadig (vibbrat makadam) och en bra dräneringen bakom muren. Vi behövde inte Geonät... Det tog oss totalt 6 veckor inkl jord och gräs, men då gjorde det mesta helt manuellt (läs spade och skottkärra). Ett sjysst fyspass.

Priset är ju alltid en god fråga, när vi var ute och jämförde såg vi endast marginella skillnader i pris mellan de olika murfabrikaten (om man bortser från det som säljs på byggmax motsvarande). Vi valde Megastone för att det verkade lite lättare att lägga, vi betalade 844 kr/kvm för stenen. Finns säkert billigare alternatv...

Vår mur står stadigt iallafall, även nu efter två vintrar...
Slänger upp två bilder på köpet...

Lycka till !
 
  • BildA.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • BildB.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar för tipsen! Kul att se lite bilder från verkliga projekt. Ger inspiration.
Våran mur kommer bestå av 28meter 0,5 m hög, 10 meter 1m hög samt avslutningsvis 20 meter 1,5m hög.
Hoppas bara att en megastone fungerar lika bra på 1,5m höjd såsom megawallen. Verkar ju som megawall-muren har ett säkrare föränkrings-system för geonäten. Nu kommer vi förmodligen bara behöva geonät på den högsta 1,5m sträckan...
Jag tycker dock att megastone-muren är mer levande och snyggare än mega-"väggen" .. :)
Sen verkar det som megawall-muren är mer komplicerad med massa olika typer av stenar, grundsten, toppsten, hörnsten osv osv.
Megastone verkar endast vara en typ av sten för hela muren ? Eller har jag fel ?

/V
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.