Åsa Lund
Jättebra tråd att hitta just när jag håller på med fönsterrenovering.
Tack Förnämliga ByggaHus!
 
Åsa Lund
Gav upp pillet med gasol. Apterade grejorna på hyfsat lång najtråd och lade dem på glöden i kaminen, en i taget. Sedan hastigt dopp i rå linolja
 
  • Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Gav upp pillet med gasol. Apterade grejorna på hyfsat lång najtråd och lade dem på glöden i kaminen, en i taget. Sedan hastigt dopp i rå linolja
Jag testade först med att värma i utegrillen för att jag inte hade något annat att värma med. Det var svårt att få till rätt temperatur. Jag köpte ett brännarpaket och en glasflaska hos Fogas AB, eftersom det lär bli ett antal linoljebränningar framöver. De har det mesta inom gasol. Mycket smidigare att använda.

Att notera är att fönsterbeslagen monterades helt obehandlade när det begav sig för 100 år sedan. De målades bara med linoljefärg.
En svetsbrännare applicerar värme på en metallbit på en rostig yta, synliga lågor och svetsrök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilken temperatur bör gasolbrännarens låga ha? Tänkte beställa en. Funkar 800 grader?
 
Vilken temperatur som helst. Det är järnets temperatur som man måste få rätt och den reglerar man med hur länge man värmer.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vid 7-800 grader börjar stålet glöda. Det är lagom. Är brännaren klen så får man hålla på längre. Kan man bygga upp med något eldfast, som en liten ugn omkring det som ska värmas så värmen inte försvinner ut i det fria, blir det effektivare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.