H henche skrev:
Ja det är klart att karmen kan bära en del men tror inte hus byggda 1998 konstruerades så. Men ifall du sätter in en fönsterdörr så har ju den också en karm runt som bär isåfall.

edit: Det enda som får mig lite tveksam är att dimensionen (cirka 3,5cm) kändes lite tunn på regeln. Men jag är en amatör inom området - personligen hade jag nog kört på med att byta ut fönster mot dörr i samma öppning, samtidigt kommer du se mer hur det ser ut när du river mer så det finns kanske möjlighet att stärka upp lite.
Regeln är 45mm, tror det är vinkeln på bilden som lurar, måtten jag tog där är för öppningen, regeln sitter en bit in och därför blir perspektivet skevt.
 
Nu killgissar jag lite, men det är nog så att du har stående hammarband kanske rent av dubbelstående hammarband över fönstren för att bära takstolarna som är över fönstren. Sen med kortling över under fönstren för knäckkrafterna.

Att fönstren bär finner jag inte så realistiskt, i ett så nytt hus.

Skulle bara sadla på regeln med en till regel på ena sidan för att den inte bli vek i sidled när man tar bort kortlingarna på både sidor om den.
 
L Lutte skrev:
Nu killgissar jag lite, men det är nog så att du har stående hammarband kanske rent av dubbelstående hammarband över fönstren för att bära takstolarna som är över fönstren. Sen med kortling över under fönstren för knäckkrafterna.

Att fönstren bär finner jag inte så realistiskt, i ett så nytt hus.

Skulle bara sadla på regeln med en till regel på ena sidan för att den inte bli vek i sidled när man tar bort kortlingarna på både sidor om den.
Håller helt med, men det som är lite lurigt är att man har satt ventiler över fönster. När jag tog bort dessa sist så har jag för mig att man har sågat ett hål genom hammarband. Detta borde ju göra det lite vekare?

Men som @henche säger så lär ju inte skillnaden bli så stor från fönster till dörr, finns ju en karm som tar ungefär samma vikt säkert.
 
Tog och ritade upp det i Sketchup, om man får till ungefär samma avstånd mellan alla fönster/dörrar så ser det inte dumt ut. Det blir ju en stolpe mellan dörrarna i öppet läge, men med så stora dörrar så kan man nog leva med det.
3D-rendering av en byggnad, glasdörrar, inre kontorsutrymme med möbler, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av ett rum med glasdörrar, utsikt, och en beige fåtölj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam om det finns fler som vill dela med sig om vad dom tror om den bärande väggen om denna regel.
 
Jag skulle nog utvärdera att sätta in ytterligare en dörr alternativt fönster som går hela vägen ned. Du kan ju skissa upp det i Sketchup och se hur det ser ut. Tycke och smak, men jag tyckte det såg väl osymmetriskt ut =)
 
Nu har jag börjat riva bort salningen runt fönster, och även plockat bort ventiler för att se konstruktionen.
Här är inuti ventilen över fönstren:
Öppning i tak med synlig isolering och rörledning nära fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hål i en vägg som avslöjar isolering och trästrukturer inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den nedre regeln på första bilden fyller ingen funktion förutom att hålla gips och foder på plats. Tittar man på andra bilden så ser man en stående regel/spikband, det är denna jag antar att dom stående bärande 170x45 reglarna bär upp.
Kikar man på denna bilden så ser man att den främre regeln inte fyller någon funktion, 170x45 regeln fortsätter upp och här kan jag inte se, men som sagt antar jag att den övre regeln som syns inuti ventilen vilar på denna.
Ett ofärdigt fönsterprojekt med isolering synlig; en rökdetektor är monterad på innertaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av hörnet i ett rum med trasiga lister och utsatt isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fel av mig, vid en närmare titt så ser det faktiskt ut som dom har sågat upp rejäla hål för ventilerna genom 2st kraftiga överliggare.
 
  • Tittar genom ett sågat ventilationshål i en vägg med flera lager material och en synlig överliggare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppskuren ventilationsöppning i vägg visar flera lager material och två träöverliggare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.