Appendix Appendix skrev:
Jag tror även att du ska tänka på att med en totalbudget på 6-6,5 skulle jag lägga minst 0,5-1 i en post på "oförutsedda" utgifter i denna marknad med stor osäkerhet inom byggsektorn.

Det gör att utrymmet är 3 för huset.

för 2 miljoner. Räknar du med en färdig tomt som har gräsmatta, VA, el och fiber på plats? Annars är det bara lägga på 0,5-0,75 för det.

Det kan låta som att 6-6,5 är mycket pengar och man kan börja svänga sig med "arkitektritat" (alla hus är ritat av arkitekter). Men man ska vara medveten om hur sjukt dyrt det är att bygga för tillfället.
Priset för tomten är utan alla inkopplingar eller trädgård. Dock förberedd för bygge då det är ett nytt villa/bostadsområde som ska byggas.
 
A Asjak skrev:
Kostade det mycket extra att designa om det?
Nej, inget extra. Det var dåliga tider för byggbranschen, så de behövde nog göra det som en service för att få order. Borde vara samma läge just nu. Gå till flera och be dem ge offert.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Asjak skrev:
Tomten kommer vara i ett nybyggt villaområde som är förberett för husbygge.
Så borde inte vara svårt att kunna få till ett bra hus enkelt.
Bara för att tomten är förberedd, så passar inte alla hus. Kolla noga hur solen står över tomten olika tider på dagen. Ni vill säkert ha största uteplatsen mot kvällssolen. TV-rum där solen inte lyser in på kvällen. Sovrum i norr så det är svalt på sommaren mm.
Kolla hur grannarna placerar sina hus. Om de inte byggt redan, så kan det finnas bygglovshandlingar att titta på. Det är ju lite trist att upptäcka att vardagsrummet med stora fönster vetter rakt mot grannens vägg.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Hej. Jag är arkitekt och jobbar mycket med villor, så jag är väl partisk i frågan, men det finns inget enkelt svar på den här frågan.

Jag brukar säga att om det bara handlar om att få tak över huvudet och rätt antal rum så är typhus bra, men om man vill få ut något mer än så från ens boende - ökad livskvalitet, är intresserad av rum/design/arkitektur, eller om man har något annat än en platt södervänd tomt så är det bättre att ta in en arkitekt. Jag har jobbat med flera hustillverkare och processen skiljer enormt - vissa är väldigt smidiga och bra att arbeta med, vissa är väldigt krångliga.

Hustillverkare tjänar pengar på att ha avtal med leverantörer av innehållet i huset -stommen, köken, fönstren, taken osv. Det gör att de kan få bra priser (och bra marginaler), men om du vill ha andra fönster, ett annat kök så kan det bli extremt dyrt. Vissa hustillverkare är vettiga och stryker den punkten du inte vill köpa från dem, andra sätter sig på tvären och bakar in massa extra kostnader bara för att byta kyl eller annan bänkskiva. Fönster över vissa storlekar kan de säga blankt nej till för att de kräver en annan fraktmetod än vad som upphandlats osv...

Om du ändå vill köpa ett typhus och modifiera det - se till att du får direktkontakt med deras arkitekt och att denne kommer ut till tomten, träffar er och förstår era behov och önskemål. Många hustillverkare har inte ens arkitekter utan "husritare" som sitter på annan ort och som får andrahandsinformation av en säljare som ska förmedla er vision till dem. Undvik dessa företag! Det blir sällan bra.

I Skåne finns det ingen brist på vare sig snickare som bygger i lösvirke, byggföretag som tar in materialsatser från exempelvis Derome el liknande, eller för den delen hustillverkare. Var i Skåne ska ni bygga?

Men, oavsett hur ni landar - börja med tomten! Den är det absolut viktigaste, hitta en tomt som är lagom stor för er, har detaljplan eller områdesbestämmelser som inte är i vägen för det ni vill göra och som har rätt fysiska förutsättningar - utsikt, grannar, vägar, väderstreck, träd osv osv... Sen kan ni börja tänka på hur mycket pengar ni har kvar, vad som passar på tomten och hur alla andra faktorer ska jämkas och prioriteras.

Lycka till!
 
  • Gilla
M Flo och 8 till
  • Laddar…
Vi bygger hus med Lundqvist trävaru-moduler. Det är ett mellanting skulle jag säga. Lundqvist har standardmoduler där man kan göra mycket justeringar. Vi är dock inte klara än så kan inte uttala mig helt hur det blir men ser det som en fördel att veta kostnader lite närmare för både material samt montage. Vi har haft en arkitekt med när vi utformade huset vilket varit grymt hjälpsamt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hasse C skrev:
Bara för att tomten är förberedd, så passar inte alla hus. Kolla noga hur solen står över tomten olika tider på dagen. Ni vill säkert ha största uteplatsen mot kvällssolen. TV-rum där solen inte lyser in på kvällen. Sovrum i norr så det är svalt på sommaren mm.
Kolla hur grannarna placerar sina hus. Om de inte byggt redan, så kan det finnas bygglovshandlingar att titta på. Det är ju lite trist att upptäcka att vardagsrummet med stora fönster vetter rakt mot grannens vägg.
I nuläget har vi ingen tomt men vi vet vilka vi vill välja om vi får välja.
Bra input med rum i olika väderstreck. Vi vet vad vi inte gillar med dagens hus så det tar vi med till nästa hus.

Insynsskydd går (i värsta fall) att lösa med bra trädsgårdsdesign.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G Grisbacka skrev:
Hej. Jag är arkitekt och jobbar mycket med villor, så jag är väl partisk i frågan, men det finns inget enkelt svar på den här frågan.

Jag brukar säga att om det bara handlar om att få tak över huvudet och rätt antal rum så är typhus bra, men om man vill få ut något mer än så från ens boende - ökad livskvalitet, är intresserad av rum/design/arkitektur, eller om man har något annat än en platt södervänd tomt så är det bättre att ta in en arkitekt. Jag har jobbat med flera hustillverkare och processen skiljer enormt - vissa är väldigt smidiga och bra att arbeta med, vissa är väldigt krångliga.

Hustillverkare tjänar pengar på att ha avtal med leverantörer av innehållet i huset -stommen, köken, fönstren, taken osv. Det gör att de kan få bra priser (och bra marginaler), men om du vill ha andra fönster, ett annat kök så kan det bli extremt dyrt. Vissa hustillverkare är vettiga och stryker den punkten du inte vill köpa från dem, andra sätter sig på tvären och bakar in massa extra kostnader bara för att byta kyl eller annan bänkskiva. Fönster över vissa storlekar kan de säga blankt nej till för att de kräver en annan fraktmetod än vad som upphandlats osv...

Om du ändå vill köpa ett typhus och modifiera det - se till att du får direktkontakt med deras arkitekt och att denne kommer ut till tomten, träffar er och förstår era behov och önskemål. Många hustillverkare har inte ens arkitekter utan "husritare" som sitter på annan ort och som får andrahandsinformation av en säljare som ska förmedla er vision till dem. Undvik dessa företag! Det blir sällan bra.

I Skåne finns det ingen brist på vare sig snickare som bygger i lösvirke, byggföretag som tar in materialsatser från exempelvis Derome el liknande, eller för den delen hustillverkare. Var i Skåne ska ni bygga?

Men, oavsett hur ni landar - börja med tomten! Den är det absolut viktigaste, hitta en tomt som är lagom stor för er, har detaljplan eller områdesbestämmelser som inte är i vägen för det ni vill göra och som har rätt fysiska förutsättningar - utsikt, grannar, vägar, väderstreck, träd osv osv... Sen kan ni börja tänka på hur mycket pengar ni har kvar, vad som passar på tomten och hur alla andra faktorer ska jämkas och prioriteras.

Lycka till!
Tack för bra tips!

I kävlinge kommun, tomterna är inte släppta ännu och vi står i tomtkö.
Har du koll på området?
 
  • Gilla
Grisbacka
  • Laddar…
A Asjak skrev:
Tack för bra tips!

I kävlinge kommun, tomterna är inte släppta ännu och vi står i tomtkö.
Har du koll på området?
Ja, jag har sett detaljplanen i alla fall. Det beror ju lite på hur tomtdelningen blir men den västra delen ser ju verkligen mest tilltalande ut! Blir säkert ett trevligt område.
 
  • Gilla
Asjak
  • Laddar…
G Grisbacka skrev:
Ja, jag har sett detaljplanen i alla fall. Det beror ju lite på hur tomtdelningen blir men den västra delen ser ju verkligen mest tilltalande ut! Blir säkert ett trevligt område.
Ja västra delen eller yttre raden mot nord/nordväst lockar mest. Hoppas på mer information om vilka tomter som är fribyggartomter snart.
 
  • Gilla
Grisbacka
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jag tror även att du ska tänka på att med en totalbudget på 6-6,5 skulle jag lägga minst 0,5-1 i en post på "oförutsedda" utgifter i denna marknad med stor osäkerhet inom byggsektorn.

Det gör att utrymmet är 3 för huset.

för 2 miljoner. Räknar du med en färdig tomt som har gräsmatta, VA, el och fiber på plats? Annars är det bara lägga på 0,5-0,75 för det.

Det kan låta som att 6-6,5 är mycket pengar och man kan börja svänga sig med "arkitektritat" (alla hus är ritat av arkitekter). Men man ska vara medveten om hur sjukt dyrt det är att bygga för tillfället.
Appendix! Där har du fel!
I Sverige är få hus ritade av arkitekter!

Dom flesta är ritade av ingenjörer eller outbildade entusiaster hos husleverantörerna som gärna kallar sig för arkitekter, dvs av personer som har ej har en
Arkitektexamen.
 
  • Gilla
StereoT och 1 till
  • Laddar…
Hej!

fokusera först på att hitta en tomt/platts ni vill bo på, det sätter grunderna till det hela!

Anlita en arkitekt före husleverantörer.

Då får ni ett hus helt anpassat till platsen och era önskemål och får lösningar som är bättre.

Bästa tipset för att hålla budget är att är att ha en byggare med ifrån början och låta arkitekten och byggaren ta fram en lösning tillsammans som funkar med hur dom vill bygga och räknar emot er budget.

Då kan byggaren räkna och titta på lösningarna medans dom ritas. Detta eliminerar senare missförstånd och dyra lösningar /fel som måste lösas på plats senare under bygget.

Detta ger en chans iallafall att någorlunda hålla en tajt budget och ändå få fram bra lösningar.

(Normalt så ritar man ett hus och sedan tar fram priser ifrån byggare, det kan slå väldigt mycket beroende av byggare/marknad/lösningar etc)

3-4milj, för lösvirke om ni inte bygger själva är inte så mycket pengar som det låter.
Såklart beroende av hur stort ni bygger till ytan och grundläggning förutsättningar på tomten.

byggtimmarna för snickare är ofta det som är det dyra och att byggmaterial fortfarande är högt i pris.

Men av erfarenhet kan jag säga att det går med rätt byggare och arkitekt.

Räkna direkt med att lägga ca 10-12% av huskostamden på projekteringen och planering, dvs i kostnade för Arkitekt (skiss/bygglov och A-bygghandligar) konstruktör, VVS, Elprojektering.

Dom 10-12%tjänat man väldigt lätt in med ett mer skarpt pris ifrån byggaren på riktigt och korrekt underlag och allt oförutsett man eliminerat bort under bygget.

Det är alltid billigare att tänka första och bygga sen och inte tänka och bygga samtidigt eller som i värsta fall bygga och sedan tänka och bygga om igen.

Lycka till!

/ Arkitekt Marko
 
  • Gilla
Grisbacka och 4 till
  • Laddar…
En annan faktor som kanske eller kanske inte är viktig för trådstartaren är ju marknadsläget där du ska bygga. I populära områden så skjuter man sig i foten gällande andrahandsvärdet om man smäller upp ett hus från Smålandsvillan, exempelvis. Ett hus av högre kvalitet med arkitektoniska värden kommer du få rejält mycket mer för om marknaden är rätt, alltså om det finns köpare och efterfrågan för bättre hus.

Bygger man i Perstorp eller Hällefors så får man ju aldrig igen sin investering oavsett vad man bygger, men finns det lite densitet i marknaden så är det just kvalitet som styr priset. Kävlinge är ju på gång, och målgruppen byts sakta men säkert ut till mer köpstarka familjer, men just i ert fall så beror det ju mycket på vad Peab gör med sina delar av området.
 
  • Gilla
sarsag och 1 till
  • Laddar…
G Grisbacka skrev:
En annan faktor som kanske eller kanske inte är viktig för trådstartaren är ju marknadsläget där du ska bygga. I populära områden så skjuter man sig i foten gällande andrahandsvärdet om man smäller upp ett hus från Smålandsvillan, exempelvis. Ett hus av högre kvalitet med arkitektoniska värden kommer du få rejält mycket mer för om marknaden är rätt, alltså om det finns köpare och efterfrågan för bättre hus.

Bygger man i Perstorp eller Hällefors så får man ju aldrig igen sin investering oavsett vad man bygger, men finns det lite densitet i marknaden så är det just kvalitet som styr priset. Kävlinge är ju på gång, och målgruppen byts sakta men säkert ut till mer köpstarka familjer, men just i ert fall så beror det ju mycket på vad Peab gör med sina delar av området.
Ja dessa tankar har vi.
Vilken nivå på hus kommer ge oss mest tillbaka för investeringen som görs?
Vilka delar kan vi göra senare för att ha mer pengar till huset?
Vilka val inomhus ger mest värde för huset?

Vi vill gärna bygga stenhus om det ska vara puts t.ex. men då får vi göra avkall på annat pga prisbilden.
 
A Asjak skrev:
Vi går i planerna att bygga nytt och funderar på om det är smartare att anlita arkitekt än att välja ett kataloghus där vi redan nu vet att planlösning kommer ändras och att tillval kommer göras.
De vi tittat på är trivselhus, eksjöhus, vårgårdahus, fiskarhedenvillan och myresjöhus.

Vi har ingen tomt ännu men gissar att tomtpriset blir 1,5-2,0 milj. Totalbudget 6-6,5 milj.

Tar tacksamt emot tips på bra hustillverkare alt. arkitekter för bygge i Skåne.
Jag byggde ett hus levererat från Fiskarhedenvillan förra året och jag skulle inte betrakta dom som 'kataloghustillverkare'. De jobbar inte med moduler eller har speciellt mycket begränsningar generellt, visst i mitt fall hittade jag ett grundhus som jag gillade och utgick ifrån men ändrade ganska mycket så det passar mina behov bättre, jag upplevde de var väldigt enkla att ha och göra med och kostnaden för förändringar (baserat på kvadratmeter) var mycket rimliga. Leveransen består av i vissa delar kapat virke, men huset byggs som ett lösvirkeshus med de friheter det innebär.
Mycket hänger dock på byggfirman, i mitt fall hade säljaren för fiskarhenevillan även en byggfirma som jag anlitade detta fungerade ytterst bra. Jag var dock närvarande i princip varje dag av bygget och ledde all groventreprenad och vissa mindre byggmoment själv.
Min budget var ungefär liknande er och vi höll både den och tidsplanen.
 
  • Gilla
Asjak
  • Laddar…
Vi är nästan i samma situation som dig, dvs tittar på husleverantörer som kan bygga vårt arkitektritade hus.
Vi har anlitat en arkitekt i Bosnien för en spottstyver av priset för en svensk arkitekt. Oändliga ändringar ingår :)

Hursom, vi har ett hus som inte är ett kataloghus men tänkte det skulle vara tryggt och skönt med att anlita en husleverantör. De leverantörer vi har hittat som bygger utifrån vår ritning var:
Dast Stenhus
Lomma Stenhus
XN villan
Vårgårda hus
Intressanta hus

I alla offerter vi har fått in, ingår totalentreprenad och deras standard utbud. De ligger hyfsat lika i pris i deras offerter oavsett trä eller sten. Vårt hus är ca 140kvm boyta och 42 kvm garage i anslutning till bostadshuset.
Mellan 5-5,5 miljoner låg offerterna. Här blev jag faktiskt lite förvånad för vi hörde att stenhus skulle vara minst 1 miljon dyrare, men det var det faktiskt inte om vi tittar på det vi har fått in.

Vi upptäckte dock att många moment inte ingick. Givetvis olika moment i olika offerter. Jag har ställt upp allt i excel, där jag ser vad som ingår och vad som inte igår. Det är fasiken inte lätt

Ex vet jag redan nu att vi inte vill ha vitt klinker 10*10 i badrummet utan 60*60 i en helt annan kulör. Alla har skrivit ut kvm priset på kakel, klinker och golv. Då har jag hittat något jag kan tänka mig för ex 730kr och leverantören erbjuder 350kr kvm. I kalkylen har jag då adderat mellanskillnaden. Detta har jag gjort på vitvaror, dörrar, badrumsinredning osv. Jag har också googlat och hittat pris på ganska många saker, ex elkostnad under byggtid osv. Stämmer kanske inte helt, men det blir i alla fall en summa jag måste lägga på offerten när det inte ingick.

Kalkylerna springer iväg rejält från ursprungsofferten. Det som var billigast blev nästan lika dyrt som dyraste eftersom den dyraste offerten också innefattade mest.

Dessutom, som någon var inne på här, vi kan inte bygga ett 10 mille hus mitt i skogen där resten av kåkarna ligger på 3-4 milj. Vi kommer förmodligen aldrig kunna sälja för det som huset (+tomten) landar på.

Därav har vi nu, med god hjälp av hjälpsamma personer här på byggahus, tagit beslutet att vi "bygger själva". Vi har rent för många justeringar som vi vill ha på vårt sätt, och att ändra från deras standard blir rent för dyrt. Vi gillar vinklar och vrår, plåttak, gärna skiffergolv och värmehållande kamin. Vitt, slätt och standard är inte det jag vill ha i mitt drömhus. Därav för många justeringar och konceptet med "arkitektritad husleverantör" föll bort.
 
  • Gilla
Lotta. och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.