Jag har en liten fyra med bara ett badrum och vi kommer snart att vara två vuxna och två tonåringar här.
En extra toalett vore smidigt och jag funderar på hur krångligt det är att bygga en toalett i hallen.
Badrummet har vägg mot hallen och där finns plats att dela av men hur blir det med avlopp och vatten?
Jag antar att om det går avlopp i golvet redan i hallen kan man bryta upp och koppla på det, och samma om det finns vattenledning i väggen redan?
Men låter svårt och det blir ju ännu värre om man måste dra ledningar någonstans, t.ex. in i badrummet.
Finns det andra vettiga lösningar för en toalett att använda i lägenhet som inte kräver avlopp?
På landet har ju folk förbränningstoalett mm men man vill ju ha något luktfritt med minimum av underhåll i en lägenhet.

Badrummet är stort- är det kanske bättre att fundera på att få in en toalett till i det utrymmet?
 
Lägg gärna upp en planlösning så blir det lättare att se. Försök få tag på ritningarna över V/A hos föreningen eller kommunen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägg gärna upp en planlösning så blir det lättare att se. Försök få tag på ritningarna över V/A hos föreningen eller kommunen.
Tack för tipset om att få tag på V/A-ritningar. Huset är nästan nytt så det ska förstås finnas någonstans.
Så här ser planen ut för badrum och hall. Det finns en stor garderob med skjutdörrar som kan minskas för att ge utrymme till en liten toa.
 
  • Planritning över en entré och ett badrum med tydliga markeringar för en stor garderob och badrumsdetaljer.
Tycker inte det ser ut som att det finns plats för nån toalett där..

Mitt 40-tals hus har en liten toa på nedervåningen som nog är minsta möjliga men ändå funktionella, ca 1x1 m, och inte ens det tycker jag det ser ut som att det finns plats för..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Snoffi skrev:
Tack för tipset om att få tag på V/A-ritningar. Huset är nästan nytt så det ska förstås finnas någonstans.
Så här ser planen ut för badrum och hall. Det finns en stor garderob med skjutdörrar som kan minskas för att ge utrymme till en liten toa.
Till vänster på den ritningen: Om man kan utnyttja skrubben + garderoben så kanske man kan få till en liten gästtoa - då är det nära vattnet i badrummet också.
Den borde ju bli ca 120 cm djup och kanske 80-150 cm bred (beroende på hur mkt av skjutgarderoben man kan ta av på bredaste stället,. Kanske med skjutdörr för att spara plats i hallen.

Svartvit planritning av en lägenhet; visar entré, badrum, möblering och symboler för eluttag och hushållsmaskiner.

"Nästan nytt" låter lite oroväckande för mig, men det beror lite på hur det är byggt: Man vill ju ogärna bila upp för avlopp i ett nästan nytt badrum, men ni kanske har en källare där man kan koppla på avloppsstammen ?

För vatten kan man nog hiatta lösningar utanpåliggande, men just toaavloppet är nog det mest utmanande?
 
"Skrubben" är nog egentligen ett schakt, så det tror jag inte man kan ta bort sådär.
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
"Skrubben" är nog egentligen ett schakt, så det tror jag inte man kan ta bort sådär.
Troligtvis kan och får nog inte schaktet tas i bruk till gästtoa, annars lär det kunna finnas både el, vatten och avlopp lätt åtkomligt där.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Läste "huset" och glömde att det stog "lägenhet" i inlägget. Ni har troligen rätt - då är schktet troligen inte en väg framåt...
 
BirgitS
S Snoffi skrev:
Jag antar att om det går avlopp i golvet redan i hallen kan man bryta upp och koppla på det, och samma om det finns vattenledning i väggen redan?
Men låter svårt och det blir ju ännu värre om man måste dra ledningar någonstans, t.ex. in i badrummet.
Rimligen går badrummets vatten och avlopp till slitsen i hörnet mellan badkaret och tvättmaskinen. Det ser ut som att det finns en inspektionslucka i vänstra delen av garderoben. Öppna den och kolla hur det ser ut.
S Snoffi skrev:
Finns det andra vettiga lösningar för en toalett att använda i lägenhet som inte kräver avlopp?
Kanske går göra en toalett av högra delen av garderoben plus delar av utrymmet för tvätt och tork. Så får det bli en tvättpelare till vänster om nuvarande plats för TM, alternativt en kombimaskin. Men troligen innebär det en stor renovering av badrummet eftersom man behöver nya väggar i det.
 
Hej alla!

Jättetack för tips och funderingar.
Huset är byggt 2020.
Som ni säger så går inte schaktet att använda men jag tror nog det går att få plats med en liten toa om man nöjer sig med mindre smalare hall. Finns gott om plats lite längre in där man kan ha ny garderob.
Men som jag anade så verkar det knepigt. Riva upp nya fina badrummet gör jag helst inte förstås.
Ska kolla bakom luckan, det stämmer att det finns en sådan men vi får kanske klara oss bara, kanske göra schema för badrummets användande 😆
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.