Håller på att kika på skjutparti alternativt vikparti för att ersätta 3st fönster vi har i vardagsrummet.
Mäter jag inifrån får jag måttet 368cm brett och 204,5cm i höjd från golvet. Antar att det innebär ett modulmått på 36 och 21? Alternativt 37 och 21?

Min andra tanke är att husets takstolar bärs endast av på ytterväggarna och ligger i den riktningen så att dom lutar på väggen med de 3st fönstrena.
Se ritning här:
Ritning av enplanshus med sovrum, badrum, vardagsrum, kök, entré, förråd och carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av hussektion med taklutning markering och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet inte om det ligger en limträbalk eller liknande över fönstren i dagsläget, men jag antar att det gör det för att inte fönstren ska bära vikten från takstolarna?
Kan det annars vara så att det som är mellan varje fönster har en bärande funktion. Se mäklarbilden nedan:
Modernt vardagsrum med matplats, konst, trägolv, stora fönster och skandinavisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför jag undrar är för att veta om det är fritt fram att byta till skjutparti, alternativt vikparti.

Tacksam för tips!
 
BirgitS
Med tanke på att det är rätt brett mellan fönstren så kan det finnas en bärande regel mellan dem. Det går ju att växla av alla tre fönstren med en balk och stödjande pelare i vardera änden, precis som det finns en balk över öppningen till stora sovrummet, även om betydligt kraftigare konstruktion behövs eftersom längden är större, men det blir ju mer jobb. Du behöver också komplettera bygglovsansökan om fasadändring med den information som behövs i en bygganmälan för ingrepp i bärande konstruktion, vilket ofta innebär att man behöver anlita en byggkonstruktör för att få nödvändiga dimensioneringsberäkningar.
 
Kan också vara så att fönstren är en bärande del.
Rätt så vanligt på 60-70 talet med en liten klen (eller ingen alls) balk som stöttas upp av fönster karmarna.
Kolla ritningen eller öppna upp ovanför fönsterna innan du tar bort något:)
 
A Argastesnickaren skrev:
Kan också vara så att fönstren är en bärande del.
Rätt så vanligt på 60-70 talet med en liten klen (eller ingen alls) balk som stöttas upp av fönster karmarna.
Kolla ritningen eller öppna upp ovanför fönsterna innan du tar bort något:)
Huset är byggt 1998. Kan kika vid friskluftsventilerna om man ser något där.
 
BirgitS
Om det ovanför fönstren fanns en balk för att växla av 3,6 m så skulle det inte kunna finnas en ventil där.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det ovanför fönstren fanns en balk för att växla av 3,6 m så skulle det inte kunna finnas en ventil där.
Om dom inte klantat sig och borrat rätt igenom eventuell balk.
 
Du kan nog utgå från att det är bärande pelare mellan fönsterna. Om du ska byta till skjutparti/vikvägg så behöver väggen växlas av och en konstruktör bli inblandad. Det går att få en uppfattning om limträbalkens dimensionering via https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-yttervagg-1-planshus/

Som notering så har exempelvis Hajom modulmått 21 på höjden, men den exakta höjden är 2120mm för deras skjutparti. Men dina modulmått kommer sättas av hur stor öppning du gör i fasaden.
 
Har börjat dra i detta på nytt nu när all övrig renovering är klar. Såhär ser ser ut i nuläget. 3st 12x16 fönster sitter i rad som ni ser på planritningen i första inlägget. Mellan dem är det 2st stolpar som tidigare svar har konstaterat är bärande.
Vardagsrum, vinterutsikt, varm belysning, sovande hund, snötäckt terrass, kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi vill väldigt gärna ha glas från golv och tillgång till altan, gärna något stort öppningsbart.
Har haft en bevakning på skjutpartier för att fylla måttet som är cirka 370x205cm, men det är både svårt att få tag på begagnat eller extremt dyrt nytt.
Fick en tanke att byta antingen ett eller två av fönstren till en dubbel altandörr med glas hela vägen ner och spröjs. Någon som har bra tips på snygga och praktiska lösningar?

Tack!
 
Verkar inte finnas så mycket fönsterdörrar som är 12x21. Finns mycket dubbeldörrar som är 12x21, men tror inte det ser så snyggt ut.
Snyggast hade nog varit att ha en eller två stycker 12x21 singeldörrar med spröjs och glas hela vägen. Problemet är att jag får behålla stolpen som delar fönstren mellan två singeldörrar i så fall.

Vill gärna göra det så enkelt och prisvärt som möjligt men ändå då känslan av mycket glas mot altanen och baksidan.
 
Totte_S
Nackdelen med breda dörrblad är att de tar upp mycket plats i öppet läge. Ur det perspektivet är dubbeldörrar bättre. Vi har en 180 bred dubbeldörr (Elitfönster) den öppnar i princip bara 90grader så man får runda den. Finns säkert varianter som Öppnar fullt.
 
Har jagat runt mycket nu och dom enda som verkar erbjuda 12 breda fönsterdörrar är Elitfönster, tyvärr är dom rätt dyra.

Alternativet är att ta 11 breda fönsterdörrar.

Min plan är alltså att behålla "stolpen" mellan dörrarna, för att inte tappa någon bärighet i väggen, och utan att behöva riva innerväggen och sätta en överliggande balk.
Fönstren som sitter där idag har väl en viss bärighet i sig, då som inte är öppningsbara, men det borde väl inte vara ett bekymmer att byta till två dörrar när man behåller stolpen i mitten?

En snabb och fin skiss.

Ett vardagsrum med skissade mått på fönsterdörrar som ser ut på ett snötäckt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tog bort foder för att kika under. Denna regel går från golv till tak ser det ut som. Verkar vara 170x45.
Tror ni jag tappar för mycket bärighet genom att ta bort dom fasta fönsterna och ersätta med 12x21 fönsterdörrar?

Ett vertikalt fönsterparti med skjutlucka och tejp på övre trästycket som fixeringsmetod, troligtvis temporär lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av arkitektoniska detaljer: två pilarsidor och skuggor på en rundad struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett fönster vid skymning, med en lampa, böcker, en soffa och en reflexion av interiören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två tända lampor på fönsterbräda, reflektion i fönster, skymning, utsikt till terrass, inomhusmiljö, lugn atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätband visar höjd på fönstertröskel vid cirka 120 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett måttband vid en träyta och vit dörrkarm, mätverktyg används, konstruktion eller hantverksarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bärigheten hänger väl på regeln och inte på de fasta fönsterna? Men visst, regeln verkar ju lite smal...Om jag inte ser alldeles tokigt. Säkrast är att kolla med konstruktör, men det kostar väl någon/några tusenlappar. (Personligen tror jag inte att någon bärighet sitter i fönsterkarmen - observera tror)
 
  • Gilla
jockebq
  • Laddar…
H henche skrev:
Bärigheten hänger väl på regeln och inte på de fasta fönsterna? Men visst, regeln verkar ju lite smal...Om jag inte ser alldeles tokigt. Säkrast är att kolla med konstruktör, men det kostar väl någon/några tusenlappar. (Personligen tror jag inte att någon bärighet sitter i fönsterkarmen - observera tror)
Ja, absolut, det är min tanke med. Men teoretiskt så skulle ett fast fönster kunna bära lite vikt. Har hört att 70-talshus ofta använde sig av detta. Nu är ju vårt hus byggt 1998.
Som du säger så är det inte en rejäl regel, standard 170x45.
Huset har valmat tak så det vilar takstolar på denna vägg.

Känns överambitiöst att ta in en konstruktör kände jag rent spontant, vad tror ni andra på forumet?
 
Ja det är klart att karmen kan bära en del men tror inte hus byggda 1998 konstruerades så. Men ifall du sätter in en fönsterdörr så har ju den också en karm runt som bär isåfall.

edit: Det enda som får mig lite tveksam är att dimensionen (cirka 3,5cm) kändes lite tunn på regeln. Men jag är en amatör inom området - personligen hade jag nog kört på med att byta ut fönster mot dörr i samma öppning, samtidigt kommer du se mer hur det ser ut när du river mer så det finns kanske möjlighet att stärka upp lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.