Vi har ett hus utanför detaljplan och utanför sammanhållen bebyggelse. Huset består av en del byggd 1890, timmerhus, som är den största delytan, en byggnad från 1976 och en tillbyggnad som sammanbinder de två husen och den är färdigställd 2021. Nu vill vi bygga till ytterligare en del, för att få vedbod i källaren (viktigast) och ett rum till. Tillbyggnaden är enligt uppgift från kommunen (2020) bygglovsfri och ska göras vid byggnadsdelen från 1976. Utmaningarna är två.

1) Enligt uppgift från arkitekten när vi gjorde sammanbyggnaden, så är vårt hus klassat som fritidshus och har därmed mindre hårda krav, men när jag läser om "ändring" av byggnad sägs även en ändring av användningen vara en ändring. Vi bor de facto i huset sedan flera år och det verkar alltså vara en ändring. Därmed vet vi inte om vårt hus fortfarande klassas som fritidshus.

2) Källaren under byggnadsdelen som ska byggas till har bara 180 cm i takhöjd. Vi skulle vilja ha 190 cm i den tillbyggda delens källare. Vi vill dessutom ha ett tjockare och mer välisolerat bjälklag i taket/rummets golv. Det kommer att vara utetemperatur i källaren som ska vara vedbod mm.
En bygglovsfri mindre tillbyggnad får inte vara högre än ursprungshuset. Vi får därmed en stor utmaning att åstadkomma den takhöjd om 240 cm, som krävs för bostad, i det tillbyggda rummet. Ursprungbyggnaden från 1976 har takhöjd om 240 cm. Med tillägg 10 cm i källaren och 5 cm i bjälklaget kommer golvnivån i det nya rummet att ligga minst 15 cm över golvnivån i ursprungshuset och takhöjden blir därmed högst 225 cm. Vi förutsätter då att taket på tillbyggnaden ska gå i linje med ursprungshuset. Vi tycker att takhöjden är helt ok. I timmerhuset har vi 210 cm takhöjd. Skillnaden i golvnivå är inte heller något problem - vi har nivåskillnader även på andra ställen och rummet kommer inte att vara frekvent använt, utan blir gästrum och bibliotek.

Vi har svårt att avgöra om Boverkets krav på takhöjd är tvingande i vårt fall. Det är rent tekniskt svårt att uppfylla alla krav samtidigt. Vi kan inte sänka golvet i källaren för att skapa takhöjd där - det är redan lågt och det skulle rinna in vatten om vi gjorde det. Hög tröskel är ingen bra idé när man ska rulla in ved med skottkärra. Kraven på välisolerade hus gör att golvbjälklaget får en tjocklek och förbudet att bygga högre än ursprungshuset begränsar oss i den riktningen. Tillbyggnaden ska stå i vinkel mot ursprungshuset, men taklinjen bör rimligen följas ändå.

Den enda lösning vi kan se, är att använda en A-takstol och skapa snedtak i rummet för att få rätt höjd i större delen av rummet, men det är en svagare och därmed sämre takstolskonstruktion.

Hur ska vi tänka? Hur löser vi konflikten mellan olika regler? Vilka regler måste vi följa?
Att söka bygglov är inte aktuellt, vår kommun rånar oss!
 
Nu var det många parametrar här, men jag skulle säga att ni kan bygga som ni vill. Ni behöver väl inte ens göra en anmälan, så länge ni följer reglerna?

Att ni numera bor i huset ändrar inte att det är ett fritidshus, vilket gör att det är undantaget BBR och stora delar av PBL, kort sagt.

Om ni eller någon annan nu skulle tolka det annorlunda och ni behöver lämna in något slags underlag så kan ni benämna rummet som förråd, så är problemet löst på den vägen istället.

Om ni vill ha högre i tak så kan ni använda olika sorts takstolar eller takuppbyggelse - A-stol som ni kallar det, man kan också ha en nockbalk, eller takåsar med bärande gavel, eller en saxtakstol, eller parallella fackverkstakstolar, eller andra lösningar. Det behöver inte alls bli sämre resultat rent konstruktivt utan det görs hela tiden, och det finns massor av hus med dessa lösningar som stått riktigt länge.
 
  • Gilla
Måttlösa och 1 till
  • Laddar…
Dina tips om olika typer av takkonstruktioner ska vi titta närmare på - tack för det!

Du har tyvärr fel avseende att det fortfarande är ett fritidshus. Den särskilda typkoden för fritidshus är borttagen sedan några år och nu är det den faktiska användningen som styr. Det kan du läsa hos Boverket. Sedan har du rätt i att kraven ändå är lägre, eftersom man vid ändrad användning får ta hänsyn till husets förutsättningar. Det innebär dock inte att kraven vid nybyggnation sänks.

Jag är fortfarande osäker på hur takhöjden ska mätas. Om det handlar om människors hälsa, så borde den faktiska luftvolymen per m2 vara det intressanta och inte hur långt det är upp till underkanten av en exponerad hanbjälke.
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
Ja, där ser man, tack för det!

Och jag såg att enligt PBF så måste ni lämna en anmälan om tillbyggnaden, så jag hade fel även där! Jag skulle nog hursomhelst benämna den som förråd eller liknande, så har ni ryggen fri i så stor utsträckning som möjligt, då är rumshöjdskravet 2,10.

Rumshöjden vid exponerade hanbjälkar är inte helt lätt att svara på - jag har för mig att det brukar gå bra så länge de inte är lägre än 2,10m över färdigt golv, men har ingen praktisk erfarenhet själv.

Sammantaget utifrån era förutsättningar så tycker jag ni har ett hållbart resonemang, men jag skulle ändå i anmälan benämna huset som fritidshus av ren försiktighet så att ni inte får oväntade följder, iom att ni planerar nivåskillnader osv.
 
  • Gilla
Måttlösa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.