Hej!

Vi skall byta kök i vår lägenhet. Vi skall göra merparten själva men då just kök är något jag inte gjort innan kommer jag ha en del frågor jag tänkte samla här!

Så här ser layouten på vårt kök ut idag:
3D-rendering av en modern kökslayout med vita skåp, rostfritt stål diskho och mörkt bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här är tanken att det skall bli:
3D-rendering, köksdesign, minimalistisk, vitvaror, skåp, diskbänk, spishäll, ugn, trägolv, text "Nya köket".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det skall alltså bli överskåp längst hela väggen, med inbyggd köksfläkt. Högskåpet åker ut till förmån för mer bänkyta. Diskho och Ugn+häll behålls på samma plats .

Två frågor redan nu:
1. Vi skall riva ner kakel mellan bänkskiva och överskåp. När jag provade att knacka ner några kakelplattor lämnades kaklets fästmassa kvar på betongvägen eller så lossnade lite av väggen. Hur plockar man effektivast ner kakel från en betongvägg? Vitt kakel som fallit av, exponerat murbruk och rör, röran och skräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Idag går ventilationsrör från väggen horisontellt och sedan ner 90 grader mot nuvarande fläkt och slutar vid röd markering. Då vi skall ha överskåp längs hela väggen tänkte jag att jag kapar röret vid blå markering och kör ventilationsslang genom toppen av ett överskåp och sen ner till fläkten. Är det något som hindrar mig att göra denna ändring?
Uppriven vägg visar isolering och ventilation i ett kök, med rörmärkningar på en vent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
1. När hantverkarna rev ner kaklet i badrummet så ansåg de att det var billigare (inkl. arbetstid) att vara mycket snabba och ovarsamma men sen sätta upp en skiva på väggen för att täcka över alla hål i betongen. I ett kök så sätter man väl upp en gipsskiva som man sen kan kakla på, eller vad man nu ska ha på väggen. Spelar tiden mindre roll så kan man putsa väggen efteråt.

2. Vet du om det är centralfläkt så att bara spiskåpor är tillåtna eller vad är det för sorts system för imkanalen?
Centralfläkten brukar inte vara så stark och då bör undvika veckade slangar som bromsar luften mer än släta rör.
 
BirgitS BirgitS skrev:
1. När hantverkarna rev ner kaklet i badrummet så ansåg de att det var billigare (inkl. arbetstid) att vara mycket snabba och ovarsamma men sen sätta upp en skiva på väggen för att täcka över alla hål i betongen. I ett kök så sätter man väl upp en gipsskiva som man sen kan kakla på, eller vad man nu ska ha på väggen. Spelar tiden mindre roll så kan man putsa väggen efteråt.

2. Vet du om det är centralfläkt så att bara spiskåpor är tillåtna eller vad är det för sorts system för imkanalen?
Centralfläkten brukar inte vara så stark och då bör undvika veckade slangar som bromsar luften mer än släta rör.
1. Vi skall ha ett 10 cm stänksydd och sen måla upp till överskåpen. Om man väljer att spackla ojämnheterna - är det gipsspackel/puts eller någt annat man väljer?
Om man väljer skiva - vad är det i så fall för skiva?

2. Det är en centarlfläkt så det är bara en fläktkåpa med spjäll. De rördragnign vi pratar om är typ 140cm . påverkar släta eller veckat rör då?
 
BirgitS
R
F Flipp_ skrev:
1. Vi skall ha ett 10 cm stänksydd och sen måla upp till överskåpen. Om man väljer att spackla ojämnheterna - är det gipsspackel/puts eller någt annat man väljer?
Om man väljer skiva - vad är det i så fall för skiva?

2. Det är en centarlfläkt så det är bara en fläktkåpa med spjäll. De rördragnign vi pratar om är typ 140cm . påverkar släta eller veckat rör då?
Avjämna med gipsbruk är det bästa gipsskiva bygger ut ifrån väggen..
 
Tack för inputen. Gipsbruk låter som en bra lösning!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Avjämna med gipsbruk är det bästa gipsskiva bygger ut ifrån väggen..
Hej, jag pratade med en kompetent arbetare på hornbach som avrådde från gipsbruk då det är poröst och kan bli mindre bra om man penetrerar färg och fukt kommer åt gipsbruket. Personen rekommenderade därför husfix/bruk för större ojämnheter och sedan vanligt spackel....

Har personen en poäng eller kan vi köra på gipsbruk trots allt? @BirgitS @Rejäl
 
R
F Flipp_ skrev:
Hej, jag pratade med en kompetent arbetare på hornbach som avrådde från gipsbruk då det är poröst och kan bli mindre bra om man penetrerar färg och fukt kommer åt gipsbruket. Personen rekommenderade därför husfix/bruk för större ojämnheter och sedan vanligt spackel....

Har personen en poäng eller kan vi köra på gipsbruk trots allt?
Låter som han vill sälja en dyrare produkt, vist är cementbaserade produkter hårdare men gipsbruk håller väl i vanliga hem..
 
R Rejäl skrev:
Låter som han vill sälja en dyrare produkt, vist är cementbaserade produkter hårdare men gipsbruk håller väl i vanliga hem..
Kanon! Några följdfeågor:

Är casco wallfiller ett bra val?
Behöver man prime innan de appliceras på betong?
Slipar man det på samma sätt som vanligt innan man målar?
 
R
F Flipp_ skrev:
Kanon! Några följdfeågor:

Är casco wallfiller ett bra val?
Har inte använt det men casco gör bra produkter..
F Flipp_ skrev:
Behöver man prime innan de appliceras på betong?
Inte om du använder gipsbruk..
F Flipp_ skrev:
Slipar man det på samma sätt som vanligt innan man målar?
Ja det går att slipa. Men man kan bearbeta gipsbruk som puts så att man inte behöver slipa så mycket..
 
Jag blir så förvirrad med termerna när det gäller gipsprodukterna... Är casco wallfiller ett gipsbruk?

I dess instruktioner står det:
Vid spackling av stör￾re ytor på absorberande underlag så som betong, gips,
lättbetong, etc. ska underlaget primas med Casco VD
Universal Primer

Så då behöver jag väll primer?
 
Igår rev vi köket! Idag skall kaklet ner och sen skall väggen jämnas och målas!
Ett kök under renovering med demonterade skåp och en person som arbetar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gipsvägg en till höger i bild behövdes dock tas ner och skall nu ersättas. Det satt en strömbrytare tveksamt monterat och jag undrar nu hur man gör det lämpligast:
Renoveringsarbete, exponerad isolering, träreglar, kablar, delvis kaklad vägg, byggnadsarbete pågår inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg med exponerad, trasig elektrisk ledning nära en dörrkarm. Behov av reparation och säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns ett hålrum i bruket för en dosa med fästmöjligheterna är sådär. Är det rimligt att gipsa och sen sätta en rot dosa? (givetvis får elekriken göra kopplandet...)

Och, Tack Så mycket för alla hjälpsamma svar :)
 
BirgitS
Du kan inte lämna ledarna så där om det finns ens en liten risk att det kommer att gå ström i dem innan placeras i en strömbrytare igen, du behöver sätta dit toppklämmor, t.ex. Wago.

Även att sätta dosor kräver behörighet/auktorisation om man ska följa lagen.
 
F Flipp_ skrev:
Igår rev vi köket! Idag skall kaklet ner och sen skall väggen jämnas och målas!
[bild]

Gipsvägg en till höger i bild behövdes dock tas ner och skall nu ersättas. Det satt en strömbrytare tveksamt monterat och jag undrar nu hur man gör det lämpligast:
[bild][bild]

Det finns ett hålrum i bruket för en dosa med fästmöjligheterna är sådär. Är det rimligt att gipsa och sen sätta en rot dosa? (givetvis får elekriken göra kopplandet...)

Och, Tack Så mycket för alla hjälpsamma svar :)
Innan du gör för mycket, be en elektriker planera elen i köket !!!
Det är många saker so skall ha el i ett modernt kök.
Har lägenheten 1-fas matning 25A ?
Eller 3-fas 3x16A ?
Det påverkar eldragningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.