Igår kväll när jag skulle in i vårt uteförråd kunde jag inte få upp låset, nyckeln går runt men regeln rör sig inte. När man vridit ungefär 3 varv tar det stopp och innan det tar stopp hör man ett svagt klickljud, men inget händer.

Det är ett ASSA-lås av okänd modell, ca 10 år gammalt. Dörrspringan på låssidan är stor nog så att jag kan få in en spetstång om det är till någon hjälp. Vad kan jag testa för att låsa upp eller få upp dörren överhuvudtaget?

Det är enda dörren in i förrådet så jag måste få upp dörren utifrån.
 
Min första tanke var att medbringaren på låscylindern släppt men att det tar stopp efter 3 varv talar emot det.
Med den stora springan i dörren så kapa av kolven (regeln) så du får upp dörren och kan byta låshus samt kontrollera låscylinderns funktion.

Låser du med ett helt varv (troligast) eller med ett kvartsvarv.
 
Man låser med ett helt varv.

Jag lyckades tillslut få upp låset igår. Det visade sig att det hade blivit en sättning i antigen förrådsväggen eller om det bara är i dörrkarmen. Oavsett så lutade dörren så pass mycket att låskolven bar hela dörrens tyngd, när jag pallade upp dörren lite kunde jag låsa upp.

Jag har inte öppnat upp för att se om låset har tagit skada, men det fungerar att öppna/låsa nu när dörren har fått en provisorisk justering. Jag får ta en bättre titt senare i vår när det inte är -18° varje dag.
 

Bästa svaret

Låshuset tar vanligtvis ingen skada av det och bör fungera bra när felet är avhjälpt.
Det är dumt att öppna låshuset och något du bör undvika om låshuset fungerar.
 
  • Gilla
Mest_ohändig
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Min första tanke var att medbringaren på låscylindern släppt men att det tar stopp efter 3 varv talar emot det.
Med den stora springan i dörren så kapa av kolven (regeln) så du får upp dörren och kan byta låshus samt kontrollera låscylinderns funktion.

Låser du med ett helt varv (troligast) eller med ett kvartsvarv.
Hur kapar man kolven?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.