jag ska lägga skiffer utanför huset i trädgården. just nu är det bara jord. jag tänker att jag ska lägga dom i sättgrus, har gjort detta tidigare när jag lagt gjutna plattor och varit mycket nöjd. men vill ju att det ska bli stumt så tänker kanske att jag behöver lägga något grövre mellan sättgrus och jorden. kanske ett lager makadam som jag bör fixera på något vis.

där har legat plattor tidigare vilket gör att trots jorden så är marken rätt stum redan och det ska bara promenerad och stås/sittas på den. ingen trafik eller andra tyngre aktiviteter.

finns det någon light version av att padda? jag förstår att ni tänker att det är bättre att man gör det ordentligt vilket jag inte är emot så klart men är nyfiken på vad alternativen är, typ att jag promenerar fram och tillbaka över marken i ett par timmar(lär ju inte hända). jag har massvis av gjuten marksten. hade ett alternativ varit att lägga ut dom med jämnt mellanrum i jorden innan jag fyller på med grus för att "fixera" underlaget?

jag förstår att det finns ett rätt sätt att göra detta men är nog mer nyfiken på dom alternativa eller höra om folks historier när ni experimenterat med underlag och hur det gått efter en viss tid.

tack på förhand!
 
  • Bild på en trädgård med jordig mark redo för anläggning av skifferplattor, intill ett tegelhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att ge dig det exakta svaret på din fråga så får jag nog rekommendera att plöja paddningstråden https://www.byggahus.se/forum/threads/paddningstraden.86307/ som tar upp i princip alla aspekter här.

Om man sedan tittar på problemet generellt så att vattna ner en mestadels orörd mark som man av något skäl inte vill padda är en lösning. Speciellt detta kombinerat med att låta tiden gå dvs inte ha bråttom. Ditt fall kanske blir aningen knepigare dock i och med att det ser ut som dina jordaktigamassor idag är långt ifrån dränerande och då kommer saker att röra sig över årstider. Om du tänker dig en livlig skiffersättning kanske detta är accepterbart men det vill du ha något som ligger skapligt stilla så kanske det kan vara värt att överväga att ta bort i alla fall 1-2 decimeter av ditt översta jordlager, vara försiktigt med att inte påverka massorna längre ner, skilja underliggande massor med en bra markduk och sedan lägga en 2 dm krossprodukt följt av någon centimeter finare material för att hantera skifferns ojämnhet. En sidan halvhjärtad insats kan klara sig utan paddning utan bli skaplig med bara nertrampning/nedvattning och tid
 
  • Gilla
ludwigjoakim
  • Laddar…
Jag jobbar som stensättare/anläggare. Vill du fuska så kör på. Gräv ut lite grann och lägg på 10 cm stenmjöl/flis och se hur det blir skit inom ett par år. Eller så gräver du ut åtminstone 30 cm, helst ska all jord bort. Lägg markduk, fyll upp med 0-30, padda detta 6 överfarter med en padda du hyr för 250kr, släng på flis, lägg din skiffer, foga och var nöjd med resultatet i många år. Ska du ändå lägg skiffer som är en dyr fin natursten för 900 kr per kvm så kan du lika gärna betala 2000 kr för lite grus och hyra av en padda också.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.