Vi ska lägga om den befintliga markstenen samt lägga ny på vår framsida. Den stora ytan på den digitala bilden kommer att vara för bilar medan de mindre ytorna framför entré är för gång. Total yta är ca 40 kvm. Vi ska lägga betongplattor 350x350x50 mm och sedan en kantsten vid ytorna som angränsar mot gräs.

Vi har fått in en offert, exklusive ROT och plattor/kantsten, som ni kan se i bifogad bild. Pris för de plattor och kantsten som vi har tänkt oss är ca 20 000 kr, då står all sten vid tomtgränsen för det priset.

Räknar man lite på detta så blir det ungefär något sånt här; 78 000 kr offererat, dra av ca 15 000 i ROT, lägg på ca 20 000 för stenen. Då landar vi på ca 83 000. Det blir ca 2 000 kr/kvm. Tycker det priset är aningens högt.

Läser man artikeln som är skriven här på byggahus.se om plattläggning så kommer dem fram till en kostnad på ca 1400 kr/kvm (https://www.byggahus.se/tomt/pris-stensattning). Vi skulle landa på ca 2000 kr/kvm inklusive allt.

Tankar? Någon annan som lagt plattor nyligen som har något att jämföra med?
 
  • 3D-modell av trädgårdsutrymme med pergola, terrass och måttangivelser i designprogram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vår, smältande snö, gröna buskar, brevlåda, bil, garage, trätrappa, stenplattor, bostadshus, grå himmel.
  • Offert för markarbete inklusive stenläggning, kantstensättning, bortforsling, med priser och momsberäkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
leifberggren
  • Laddar…
Bodarp Bodarp skrev:
Vi ska lägga om den befintliga markstenen samt lägga ny på vår framsida. Den stora ytan på den digitala bilden kommer att vara för bilar medan de mindre ytorna framför entré är för gång. Total yta är ca 40 kvm. Vi ska lägga betongplattor 350x350x50 mm och sedan en kantsten vid ytorna som angränsar mot gräs.

Vi har fått in en offert, exklusive ROT och plattor/kantsten, som ni kan se i bifogad bild. Pris för de plattor och kantsten som vi har tänkt oss är ca 20 000 kr, då står all sten vid tomtgränsen för det priset.

Räknar man lite på detta så blir det ungefär något sånt här; 78 000 kr offererat, dra av ca 15 000 i ROT, lägg på ca 20 000 för stenen. Då landar vi på ca 83 000. Det blir ca 2 000 kr/kvm. Tycker det priset är aningens högt.

Läser man artikeln som är skriven här på byggahus.se om plattläggning så kommer dem fram till en kostnad på ca 1400 kr/kvm ([länk]). Vi skulle landa på ca 2000 kr/kvm inklusive allt.

Tankar? Någon annan som lagt plattor nyligen som har något att jämföra med?
Har du tagit in flera offerter?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Har du tagit in flera offerter?
Försökt utan framgång än så länge. Två har svarat att dem inte kan, fullbokade. En har inte återkopplat och sen har vi den vi fått. Har skickat iväg två förfrågningar till men jobbar parallellt i olika spår här.
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Jag väntar in lite offerter på liknande jobb - så jag återkommer gärna
 
  • Gilla
Bodarp
  • Laddar…
Fördelen med för dyra offerter är ju att man alltid kan säga nej

Låter ungefär som den offert som kollega fick för liknande jobb (Spånga).

Stenarbete verkar kosta vansinnigt mycket i Sthlm.
(Alternativt är de prisvärda upptagna ett år i förväg)

Rättar.

Kollegan fick nog offert på 150.000 för 50 kvm :D
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Bodarp Bodarp skrev:
Vi ska lägga om den befintliga markstenen samt lägga ny på vår framsida. Den stora ytan på den digitala bilden kommer att vara för bilar medan de mindre ytorna framför entré är för gång. Total yta är ca 40 kvm. Vi ska lägga betongplattor 350x350x50 mm och sedan en kantsten vid ytorna som angränsar mot gräs.

Vi har fått in en offert, exklusive ROT och plattor/kantsten, som ni kan se i bifogad bild. Pris för de plattor och kantsten som vi har tänkt oss är ca 20 000 kr, då står all sten vid tomtgränsen för det priset.

Räknar man lite på detta så blir det ungefär något sånt här; 78 000 kr offererat, dra av ca 15 000 i ROT, lägg på ca 20 000 för stenen. Då landar vi på ca 83 000. Det blir ca 2 000 kr/kvm. Tycker det priset är aningens högt.

Läser man artikeln som är skriven här på byggahus.se om plattläggning så kommer dem fram till en kostnad på ca 1400 kr/kvm ([länk]). Vi skulle landa på ca 2000 kr/kvm inklusive
Att du fått en offert exklusive ROT-
avdrag är helt korrekt. Lägga plattor ger inte rätt till skattereduktion.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
D Drutt´n skrev:
Att du fått en offert exklusive ROT-
avdrag är helt korrekt. Lägga plattor ger inte rätt till skattereduktion.
Strålande!

Det betyder ju att vi landar in på ca 2 500 kr/kvm :')
 
Får man verkligen ROT för markjobb?
Skatteverket skriver:

Inget avdrag ges för att​

  • asfaltera, lägga sten eller plattor samt anlägga uppfarter, gräsmattor och trädgårdsgångar; se även Trädgårdsarbete (rut)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
dyrt kan man tycka men vad skulle ni göra om vi här på ”bygga hus” sa att det inte ska kosta mer än tex 1000:-/m2?
Ni har ju bara fått en (1) offert.
 
Vi la 25 kvm. Grusad yta fanns redan. Arbetet innefattade en minigrävare 8 timmar för att gräva bort 10-15 cm av befintlig yta. Utlägg av stenmjöl och komprimering. Stenläggning två personer en dag. Vilket blev totalt två dagar.

Offererat pris 40 000 ink moms och stenmjöl. Marksten hade vi redan.
Norra Stockholms län.
 
  • Gilla
Bodarp
  • Laddar…
Fast du jämför du verkligen priserna rätt per kvm? I artikeln står det cirka 1400kr för plattläggning och material, men inget om kantsten, bortforsling massor och städning,(det står att massor går till deponi men kostnaden är inte med..)
Något du tar med i ditt kvm pris

Bara bortforsling och kantsten är 21 250
Samt byggstäd 5000kr

Priset 1400 per kvm är ett bra rikt pris för enbart stenläggning, allt runtomkring i form av kansten och pill är inte med ..
 
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
Gör det själv det är en besparing på 78 250 kr.
Man kan se det som träning efter eller innan arbetet om man gör det själv är ju ingen raketforskning att lägga sten.
 
  • Gilla
OppfinnarJocke och 4 till
  • Laddar…
Helt rimliga priser du fått för det arbetet
 
Jag betalade ca 32000 kr för ungefär 16 kvm i höstas. Exklusive sten och då ingick inte bortforsling av materialet. Ingick dock ett par markrännor också.
Markstenen fick jag också stå för.
Detta var för att gräva ur det som var en gammal rabatt och göra det till körbar stenbelagd yta.

Gällande bortfoslingen så var det en missbedömning från min sida. Jag skulle återanvända material på tomten och tänkte att "resten är inte så dyrt att bli av med". Det var betydligt mer massor än jag tänkt och betydligt dyrare att bli av med....

Tog in ett antal offerter innan där lägsta var ungefär i samma prisklass som den jag valde och dyraste var ungefär 70.000 kr (dock inkl. Sten).

I efterhand känns det som jag borde valt någon av de dyrare då det var en hel del strul och så med denna. Om resultatet är bra lär det visa sig om ett par år...


/Jocce
 
Bodarp Bodarp skrev:
Vi ska lägga om den befintliga markstenen samt lägga ny på vår framsida. Den stora ytan på den digitala bilden kommer att vara för bilar medan de mindre ytorna framför entré är för gång. Total yta är ca 40 kvm. Vi ska lägga betongplattor 350x350x50 mm och sedan en kantsten vid ytorna som angränsar mot gräs.

Vi har fått in en offert, exklusive ROT och plattor/kantsten, som ni kan se i bifogad bild. Pris för de plattor och kantsten som vi har tänkt oss är ca 20 000 kr, då står all sten vid tomtgränsen för det priset.

Räknar man lite på detta så blir det ungefär något sånt här; 78 000 kr offererat, dra av ca 15 000 i ROT, lägg på ca 20 000 för stenen. Då landar vi på ca 83 000. Det blir ca 2 000 kr/kvm. Tycker det priset är aningens högt.

Läser man artikeln som är skriven här på byggahus.se om plattläggning så kommer dem fram till en kostnad på ca 1400 kr/kvm ([länk]). Vi skulle landa på ca 2000 kr/kvm inklusive allt.

Tankar? Någon annan som lagt plattor nyligen som har något att jämföra med?
Du anar inte hur mycket jobb det är att göra allt. Helt rimligt pris.

Jag la själv ca 65 kvm stenplattor med kantsten runt allt förra året. Formen hos mig var mycket mer komplicerad (baksida, längs med långsidan av huset, framsida, entré.

Jag kunde som tur var sprida ut bortgrävd jord på tomten och sparade många sköna tusenlappar där.

Det blev ändå 12 ton bergkross och 8 ton stenmjöl. C:a 600 stenplattor. 160 kantsten. Många säckar finbetong. Fogsand. Många rullar geoduk. Har aldrig varit i så fin form efter allt kroppsarbete 😂
 
  • Gilla
PaulPadoan och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.