Hej
Jag vill bygga stenhus och ha tegelfasad, funderar lite på om det är rinligt att göra en vägg med tegel, luftspalt, vindskydd(?), isolering och lättbetong, så som i bilden nedan. Poängen med isoleringen skulle vara bättre U-värde på väggen givet samma tjocklek jämfört med en ren lättbetongvägg, och jag tänker mig stenull istället för cellplast då det känns mer brandsäkert (och billigare?)

Tegeldelen bär sig själv i två våningsplan och lättbetongdelen som var tänkt att byggas med 600x400 plattor bär endast sig själv i ett våningsplan åt gången då de bärs av mellanbjälklagen i betong (Plannja Combideck) som i sin tur bärs upp av betongpelare.

Jag har funderat en massa på denna konstruktion och undrar lite saker:

* Är detta ett någorlunda vettigt sätt att bygga på?

* I rena lättbetonghus brukar det inte vara någon diffusionsspärr såsom i trähus men hur blir det när det inte är samma sten rakt igenom, behöver man tänka något extra på fukt då eller räcker det med en luftspalt såsom på min ritning för att man ska kunna sätta upp tapet eller annat organiskt material på innerväggen?

* Hur stor luftspalt behöver man ha?

* Hur gör man "vindskyddet" lämpligen? (det bör ju finnas något som håller luften i isoleringen på plats men som ändå släpper igenom lite lagom med luft för att vädra ut fukt ur isoleringen)

Många frågor på en gång, hoppas någon kan svara på några av frågorna iaf
/ RIckard
 
  • väggkonstruktion.png
Nu är jag ingen byggare så jag kan ha lite svårt att se fördelen, men varför vill du ha lättbetongen på insidan. Brukar inte det vara nackdelen med stenhusen att man har lättbetong på insidan. Har läst några inlägg här där folk väljer reglade gipsväggar som innerväggar för de vill slippa lättbetongen invändigt.

Jag kan tänka mig att du måste ha någon sorts diffusonsspärr eftersom du har träreglar där du fäster isoleringen och vindskyddet på, vilket betyder att det kan mögla om det kommer fukt ditt och det inte torkar ut.

- M
 
Gladh skrev:
Nu är jag ingen byggare så jag kan ha lite svårt att se fördelen, men varför vill du ha lättbetongen på insidan. Brukar inte det vara nackdelen med stenhusen att man har lättbetong på insidan. Har läst några inlägg här där folk väljer reglade gipsväggar som innerväggar för de vill slippa lättbetongen invändigt.

Jag kan tänka mig att du måste ha någon sorts diffusonsspärr eftersom du har träreglar där du fäster isoleringen och vindskyddet på, vilket betyder att det kan mögla om det kommer fukt ditt och det inte torkar ut.

- M
Jag tycker mig inte se några stora fel på konstruktionen!

Lättbetongen gör störst nytta på den varma sidan av ioleringen.
Där medverkar den till att utjämna temeraturvariationerna, ger ett bättre
inomhusklimat.

Diffspärr behövs iaf inte.

Om du sen väljer minull som isolering behövs inga reglar och ingen skiva för vindskyddet.
Vindskyddet är inte nödvändigt, tegelmuren är tät nog.
Isoleringen hålls på plats av kramlorna mellan de två murarna.
 
  • Gilla
Peternybyggare
  • Laddar…
anaitis skrev:
Om du sen väljer minull som isolering behövs inga reglar och ingen skiva för vindskyddet.
Vindskyddet är inte nödvändigt, tegelmuren är tät nog.
Isoleringen hålls på plats av kramlorna mellan de två murarna.
Coolt, jag läste en artikel om en dansk som hade byggt taket först på sitt hus. Han hade byggt med stålbalkar och om man då gör så och sedan murar upp tegelväggen så betyder det att man skulle kunna bygga resten av huset i en torr miljö. Ingen fukt i varken isoleringen eller i innerväggen. Det borde ju gå att ställa ner isolering undertiden som man murar upp sin innervägg.

Kan isoleringen mögla, eller blir det helt mögelfritt med en sådan konstruktion?
 
Behövs luftspalten inte heller? (har sett några bilder på konstruktioner med dubbla tegelväggar där det inte ser ut att vara någon luftspalt, gör det kanske att det krävs fler ventilationshål i ytterväggen kanske?)

Glad, Har du länken till det där danska bygget? Låter som en smart idé att bygga taket först, har liknande idéer där jag först bygger platta, källarväggar, pelare och mellanbjälklag, taket och efter det ytterväggar. tänkte dock bygga dem innefrån och ut, blir svårt att få fast kramlorna osv när man gör innerväggarna av lättbetong men det kanske går att lösa.

Isolering som är helt oorganisk kan inte mögla, men om det via ventilationen kommer in organiskt material och fukt så kanske det kan bli mögel(?)
 
Det finns på "Gör det själv" hemsida. http://www.gds.se. Tyvärr måste man var medlem för att kunna hämta artiklarna.
 
rickardg skrev:
Hej
Jag vill bygga stenhus och ha tegelfasad, funderar lite på om det är rinligt att göra en vägg med tegel, luftspalt, vindskydd(?), isolering och lättbetong, så som i bilden nedan.
Ganska vanlig konstruktion på kommersiella fastigheter där man vill minimera underhållet.
Jag bor i ett hus byggt 61 som är av den konstruktionen förutom isoleringen förstås.

Dyrare byggsätt jämfört med gipskartonghus är väl huvudanledningen till att så få villor byggs på liknande vis.

Mvh
 
Gladh skrev:
Nu är jag ingen byggare så jag kan ha lite svårt att se fördelen, men varför vill du ha lättbetongen på insidan. Brukar inte det vara nackdelen med stenhusen att man har lättbetong på insidan. Har läst några inlägg här där folk väljer reglade gipsväggar som innerväggar för de vill slippa lättbetongen invändigt.
Folk är bra lustiga.
Vill "slippa" lättbetong invändigt ????

Beror nog på mest på bristande kunskap om materialet och erfarenhet av detsamma.

Fördelarna med att regla upp på insidan och montera gipskartong är typ noll förutom för den som inte tror sig kunna putsa.
Nackdelarna är oräkneliga, gips är precis värdelöst att fästa tyngre saker i samt mögelkänsligt i både gipskartong och träreglarna.

Genom att montera reglar och gips försämrar man en av de bästa konstruktioner som finns.
Man hade likaväl från början kunnat bygga hela huset av reglar och gipskartong, det är i alla fall billigt.

Mvh
 
Gladh skrev:
Coolt, jag läste en artikel om en dansk som hade byggt taket först på sitt hus. Han hade byggt med stålbalkar och om man då gör så och sedan murar upp tegelväggen så betyder det att man skulle kunna bygga resten av huset i en torr miljö. Ingen fukt i varken isoleringen eller i innerväggen. Det borde ju gå att ställa ner isolering undertiden som man murar upp sin innervägg.
Kollade lite på den där danskens husbygge. Han gjorde innerväggarna först och ytterväggarna sen, framgår inte riktigt varför den ordningen, i hans fall kan man tycka det borde funkat tvärtom åxå. Verkar iaf vara en bra idé att få upp taket så fort som möjligt så det blir torrare inne i huset snabbare.
 
Hej
Jag skulle ha haft med en luftspalt. Tegel är kapilärsugande och det kan sugas igenom. Då behöver man en luftspalt så det kan ventileras bort. Någon typ av vindskydd behövs med, att luften i isolering är stillastående är ju hela grejen.
 
Jag tycker också att man absolut skall ha luftspalt. Om det regnar väldigt mycket kommer fukten igenom teglet. Om man har luftspalt och lite dräneringshål längst ner så kan vattnet rinna på baksidan av teglet och sen ut genom hålen. Om man inte har luftspalt kan vattnet i stället ta sig rätt in i isoleringen och även längre in. Se till att det verkligen blir en luftspalt vid murningen. På vårt hus finns en luftspalt, men den är igensatt pga för mycket murbruk, så vi har haft en del problem med vatten som runnit in.
 
Jag har sett flera stenhus där man bygger med lättbetong i full tjocklek dvs ca 350mm tjock lättbetongvägg med en murad fasad utanpå det. Då slipper du den extra isoleringen och ett extra moment. Mellan lbväggen och teglet skall det givetvis vara en luftspalt.

Frågan om varför innerväggarna före ytterväggarna säger ju sig själv! Om inte ytterväggarna är där är de inte heller ivägen för transport av materialet till innerväggarna och man har gott om utrymme att röra sig på.
Vad gäller innerväggar föreslår jag lättbetong till dem också då de har bra ljudegenskaper och de rör sig inte så som gipsväggar gör. Flera här på forumet har gjort lättbetonghus med innerväggar i gips och sen ångrat sig när tapeten/ färgen i alla skarvar mellan gipsvägg och lbvägg spricker.

Honken
 
Ni som förespråkar luftspalt - Hur stor skall tycker ni den vara och vad för material bör man ha som vindskydd? (vill ju i så fall ha något oorganiskt och helst obrännbart)
 
Föresten har jag sett flera storbyggen där man idag har ett tak av pressenningar över hela bygget. Det sitter i ställningen runt bygget och sen vartefter bygget växer uppåt höjer man taket. Det är ju lite samma sak fast du slipper att ta ner byggtaket efteråt om det är en del av huset. Honken
 
När det gäller kramlorna så finns det sådana som är till lbväggar. Luftspalten bör vara mellan 15-25mm. Ungefär samma som mellan råspont och vindskyddet i taket. Honken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.