Nu i julhelgen (faktiskt på självaste julafton) så fick jag och min sambo en otrevlig julklapp.
Då vi märkte att det kom ner lite vatten från skorstenen som tidigare vilat på ej oljepanna som sen ett år tillbaks inte finns kvar då vi nu har fjärrvärme. Skorstenen vilade tidigare på pannan men vilar nu på en skorstenstötta som hantverkaren som tog ut den gamla pannan gjorde. Förmodligen kanske det blev någon sättning då vilket gjorde att vatten kunde komma in, men det var inte det stora problemet.... När jag undersökte i kattvinden där skorsten går upp så såg jag att en liten bit av råspånten i taket var av mörkare färg som att den har vart fuktangripen, gav mig då upp under taknocken för att se. Möttes där då av en syn av i princip svarta råspont så långt ögat kunde nå under taket. Kände på dessa och de var fuktiga. Takstolar var dock ej angripna. Bedrövad över synen så ignorerade vi problemet under julhelgen för att inte ha för mycket missär.
Några dagar senare var jag upp på taket och lyfte av ett gäng takpannor (och nockpannor) för att se om det var denna väg fukten kom in, men allt såg torrt och ok ut. Hade med en snickare upp under taknocken och denna gång var inte råspånten fuktig dock fortfarande mörka. Snickaren misstänkte dålig ventilation, men allt såg ut att vara rätt ut, ventilationsluckor på husets kortsidor och luftspaltar ner efter kanterna vid takstolarna. Det var när snickaren hade en ficklampa och lyste ner i luftspalten ovanifrån och jag var på kattvinden och tittade om jag kunde se något ljus strömma igenom då vi märkte att ytterst knappt märkbart ljus kom igenom. Fick då förklaringen till de svarta brädorna under taknocken... snickaren gick sedan vidare lös med kniv och högg i dessa bräder för att se om de var ruttna, men de var friska och starka bara ytligt angripna av kondesfukt.

Till min kärnfråga, kan det vara möjligt att få detta klassat som ett dolt fel?
Vi hade när vi köpte huset för ca 3 år sen ingen besiktningsman att gå igenom huset, vilket man i efterhand kan tycka vara idiotiskt. Men som jag läste i ett annat inlägg i detta forum.
"Ett dolt fel är dolt om det inte var rimligt att upptäcka vid en noggrann besiktning. Hurvida man gjort en besiktning har sedan inget som helst att göra med hurvida ett fel är dolt, givetvis är det felets art som avgör om det är dolt."
Som min snickaren sa: "Det ser korrekt ut med ventilation, och om en besktningsman skulle vart upp och titta så skulle han se att det finns luftspaltar och dessa ser korrekt ut både uppefrån och nerifrån, han/hon springer inte runt med en ficklampa och kontrollerar att det finns luftutrymme i dessa spaltar.

Så är detta något jag kan driva vidare eller är det kört?
 
Det du inte nämner är det avgörande; Skulle man vid en besiktning för 3 år sedan ha upptäckt att det fanns antydan till fukt eller att det har varit fuktigt, precis som du själv nu upptäckte. Då ingen besiktning gjordes och att du nu själv ganska enkelt såg ett ev. problem så skulle jag hävda att man inte kan hänvisa till dolt fel.
Såvida det inte är en konstruktionförändring som gjorts precis före försäljning och resultatet ni visar sig.
.
 
Om råsponten är svart nu, så fanns säkert angreppet även för 3 år sedan? Om skadan var synlig då, så är det inte ett dolt fel.

Dessutom, hur gammalt är huset? Mer än 25 år så får man nog se det som normalt att taket är kört.
 
Tack för snabba svar.
Det är sant att det här är förmodligen äldre än 3 år. Har haft på känn att det inte går under dolda fel, men tänkte lyfta frågan här för att få lite respons vilket jag tackar för.

Huset är 35 år så taket behöver sig en omgång, blir å hiva takpannor till sommarn, skönt slipper man fundera på vad man ska göra under semestern :rolleyes:
 
Snailman
Det räcker inte att bara åtgärda ventilationen då?
 
För dolda fel så finsn det ju också en regel om att ett fel är inte dolt om man med lednming av husets allmäna sjicj och ålder skulle kunna misstänka att ett fel finns.

Är taket 35 år så bör man kunna misstänka att det kan vara dags för ett byte.
 
Är taket 35 år så bör man kunna misstänka att det kan vara dags för ett byte.
Beror inte det på vad det är för typ av tak, jag har hört att tak med råspont och takpapp och pannor skall klara sig i många år om inget fel inträffar, typ 50-60 år (t.o.m upp till 100år), men att pappet kanske inte håller bästa klass efter 30 år, men pannorna skall ju fortfarande ta den värsta smällen, så det borde inte vara något man rimligen bör byta efter 35 år (möjligviss pappen då). Nu verkade det mer som du har fått svartmögel på insidan av din råspont, och nu vet jag inte om du var uppe på vinden och tittade, eller inne i kattvinden och tittade, om du inte var det så kan du knappast ha fullgjort din undersökningsplikt, och om du var där och tittade så bör du ha sett problemet om de fanns för 3 år sedan.

Kom dock ihåg att du inte löser problemet bara genom att byta ut råsponten och kanske fixa till luftspalten, det finns en anledning till att varmluft kommer upp till din råspont också, och det kanske inte är tillräckligt att bara "öppna" upp luftspalten, utan andra åtgärder också behövs. Vi hade samma problem när vi köpte vårt hus, mögel på vinden (byggt -74) och vi rev ner hela innertaket och satten upp ny plats och satte gips istället för brädorna som satt där, och sedan så satte vi in mögelstoppare och tillägsisolerade, jag hoppas att det har hjälpt, skall snart ta hit någon som får komma och kolla så att möglet är dött och inte växer längre, om det gör det så är det till att installera mek. frånluft så vi får undertryck ihuset så luften inte kryper ut genom väggar och tak...

- M
 
Det var ett år sedan du slängde ut oljepannan. Det är möjligt att detta påverkat fuktbalansen på vinden. När du hade pannan kan det ha tillförts värme genom murstocken.
 
Jag håller med om att tak i många fall håller mycket längre än 35 år. Men om man funderar i termer om dolt fel, så är 35 år gammalt. Dvs ett osynligt fel på ett tak som är såpass gammalt har man svårt att få ersättning för.
 
Det är inte orimligt att det med skorstenen varm från oljepannan varit BÄTTRE att INTE ha ventilation på vinden.

Du har sedan tagit bort värmetillskottet på vinden. Inte ens i detta läge är det helt självklart att ventilation är bra även om det i detta fall kan vara så.

Mao, det du ska fråga dig är inte om något har varit dolt, utan om det verkligen varit "fel"?

Man kan ju också göra det enkelt för sig och konstatera att det är du själv som orsakat problemet genom att övergå till fjärrvärme. Att frånvaron av spillvärme riskerar att skapa problem både i källare och vind är ju inte helt okänt.

Glöm detta med juridisk process och ta hand om ditt hus istället!
 
och sätt du kan ta hand om det kan vara som tidigare inlägg skrev, mekanisk frånluft för att skapa undertryck. samt kanske också slänga på utvändig takisolering (t.ex http://www.thermisol.se) för att flytta daggpunkten längre ut i konstruktionen. samt få ett bättre isolerat hus med dess fördelar om det görs korrekt......
 
Notering angående taks livslängd; tegelpannor kan hålla 100år däremot om det är betongpannor så är livslängden runt 35-40år då de kan se hela ut men delar av vattnet rinner rakt igenom. Hade en byggare som bytte vårt 40åriga tak och när han såg hur blött det var under så kollade han sitt eget 35-åriga och även där blev det ett byte av papp/pannor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.