Grönt kök med öppna skåp och diskbänk, använda köksredskap och matta på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett för färgblandning med kundnamn, datum, kulörkod, produktnamn, basnamn, recept och storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har faktiskt inte kommit igång med stora köksmålningen för än helt nyligen. Kom en del annat emellan... som det lätt gör.

Provmålade en del tidigare, insidor mm, det var betydligt lättare att få en slät och fin yta jfm med tidigare färg.
Men jag kan ännu inte utvärdera hur mycket bättre den fäster. Men tidigare oljefärger inomhus har fäst otroligt bra.

Dock får man tänka på att modern oljefärg behöver spädas med lite lacknafta för att flytta ut riktigt perfekt.
Min teori är att man som tillverkare håller ner på naftainnehållet för att hålla ner VOC gränserna....

Bilder kommer i ett separat svar.
Nyans valde jag själv en som jag hittade på en lapp på någon mässa. Postade den till de jag köpte av och bad om en så lik de kunde få till. Du kan beställa med en NCS färgkod också.

Underlaget är furu och målad furu.
Målade med en dyr pensel.
Testade tidigare med roller av olika slag men tyvärr inte att jag fick annat än en yta som såg annat än rollad ut.
I ett kök med lite platsbyggd känsla blir det betydligt snyggare penselmålat.
Slipar man underlaget noga blir ytan otroligt jämn.
Hänger inte med frågade du inte hur man målade på (plast yta) är det furu är det inget problem att få det att fästa
 
S svante33 skrev:
Hänger inte med frågade du inte hur man målade på (plast yta) är det furu är det inget problem att få det att fästa
Den Sadolin Snickerifärg för kök jag målade med för 12år sedan började släppa och skava av efter bara 5år.
Vid kontakt/nötning som det ju blir i ett kök så händer ju sånt.

En liten del av köket var samtidigt målad med oljefärg, dörrfoder och del av ett skåp.
Den färgen tålde betydligt mer och var fortfarande ganska opåverkad 10år efter målning.
Då såg de övriga snickerierna rejält slitna ut.
Och man såg tydligt att det var stor skillnad i hur bra färgen fäste på underlaget.

Men visst, ska man måla på plast kanske inte mina erfarenheter är helt värdefulla... Man får väl läsa på lite om vad som rekommenderas på plast. Men är fortfarande övertygad om att en oljefärg fäster bättre.
 
Provade med oljebaserad färg med men tyckte den satt sämre än snickerifärg men säger inte att du har fel är ingen expert, verkar finnas olika åsikter var Colorama som rekommenderad mig superhäftgrud som jag använder första försöket men då satt inte färgen alls trillade av bara man drog nageln mot det 🤬 dom jävlarna. Trodde jag svarade goodfelity 😂
 
S svante33 skrev:
Provade med oljebaserad färg med men tyckte den satt sämre än snickerifärg men säger inte att du har fel är ingen expert, verkar finnas olika åsikter var Colorama som rekommenderad mig superhäftgrud som jag använder första försöket men då satt inte färgen alls trillade av bara man drog nageln mot det 🤬 dom jävlarna. Trodde jag svarade goodfelity 😂
Är verkligen ingen expert heller...
Dessutom är det ju sällan man renoveringsmålar på helt rent trä.
Vad tidigare lack/träbehandling består av vet man sällan helt säkert.

Själv gick jag mest på erfarenhet.
Framtiden får utvisa om de sitter bra i långa loppet.

Men en sak är säker, oljebaserad snickerifärg är väldigt mycket lättare att få en snygg yta med.
Och då har jag målat med många olika färger genom åren.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.