Vi renoverar köket på landstället det kommer vara väggskåp och fläkt som täcker väggarna på bilden. Det enda som ”blir över” är därmed utrymmet ovanför fönstret. Därför förberedde snickaren ett hål där för frånluftsventil. Inte helt i mitten pga regelbundet vägen. Jag känner att det blir ganska fult. 😅

Måste man ha en ventil i köket? Kan man göra på något annat sätt?

I övrigt kommer det bara finnas kolfilterflält i köket.

Spisen kommer vara längst till vänster på vänster sida av väggen. Där bakom väggen är det ett sovrum.
 
  • Ett ofärdigt rum med isolering, oskyddade kablar, plywoodgolv och oslipade gipsskivor på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det räcker med tilluft i en annan del i rummet eller rummet intill om du inte vill ha det som på bilden. Där hålet är nu kommer det bli tilluft.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det räcker med tilluft i en annan del i rummet eller rummet intill om du inte vill ha det som på bilden. Där hålet är nu kommer det bli tilluft.
Tack för svaret! Jag vet faktiskt inte om det finns ventiler i vardagsrummet bakom kameran, ska kolla upp det.

Skulle det kunna vara ett alternativ att sätta frånluftsventilen på andra sidan köket? Är kanske 2,5 meter från spisen då.

Hur menar du att hålet är nu kommer bli tilluft? Snickaren sa att han kan sätta igen hålet om jag inte vill ha den där.
 
H Husmusens skrev:
Tack för svaret! Jag vet faktiskt inte om det finns ventiler i vardagsrummet bakom kameran, ska kolla upp det.

Skulle det kunna vara ett alternativ att sätta frånluftsventilen på andra sidan köket? Är kanske 2,5 meter från spisen då.

Hur menar du att hålet är nu kommer bli tilluft? Snickaren sa att han kan sätta igen hålet om jag inte vill ha den där.
Frånluft får du enbart med en fläkt i hölet, annars blir det luft in.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Frånluft får du enbart med en fläkt i hölet, annars blir det luft in.
Okej tack, då skrev jag nog fel eller om snickaren sa fel.
 
Jaa... De blåser lite härs o tvärs i hus...
 
BirgitS
H Husmusens skrev:
Måste man ha en ventil i köket? Kan man göra på något annat sätt?

I övrigt kommer det bara finnas kolfilterflält i köket.
Det brukar vara trevligt att skicka ut vattenånga och det matos som kolfilterfläkten inte tar hand om med hjälp av en frånluftsfläkt, i stället för att det ska cirkulera runt i hela bostaden. Jag tror att Boverket skriver att det ska finnas frånluft (imkanal) i kök.
 
Rejälare med en ordentlig köksfläkt ovan spisen.

Vet av erfarenhet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I tidigare BBR var det krav på minst 10 L/s frånluft i kök, vilket är praxis för många fortfarande. Nu gällande är 0,35L/s/m2 och:

§ 6:2524 "Frånluft ska i första hand tas från rum med lägre krav på luftens kvalitet. Vid dimensionering av frånluftsflöden i hygienrum och kök ska hänsyn tas till fuktbelastning och förekomst av matos.Ventilation i kök ska utformas så att god uppfångningsförmåga uppnås vid matlagningsplatsen.
Allmänt råd: Om olägenheter till viss del förs bort på annat sätt än genom ventilation är föreskriftens krav på god uppfångningsförmåga hos ventilationen uppfyllt om ventilationen har god förmåga att fånga upp de olägenheter som inte förs bort på annat sätt. Ett frånluftsdon med tillräcklig kapacitet börvara placerat ovanför matlagningsplatsen."

Dvs sätt helst dit en frånluftspunkt. Än hellre om det är kolfilterfläkt du väljer. Förslagsvis skulle jag satt så att spiskåpan skickar ut luften genom hålet i väggen med kanaldragning i/ovanpå köksskåp.

mvh
 
  • Gilla
Husmusens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.