Jag har börjat inse att jag har på tok för lite tankkapacitet, framförallt i förhållande till pannans effekt. 1850 liter till en 50kW panna förslår inte långt, jag kan knappt elda ett fullt ilägg. Problemet är att jag inte får in större tankar än 1000l genom källartrappen och att pannrummet är byggt mot berg, så det går inte att knacka ner en vägg heller för att få in större tank. Platsbygga en cylindrisk tank på säg 3000l har jag fått för mig kostar både skjorta och kalsonger. Men skulle det funka att paralellkoppla 4 st 1000l tankar? Jag vet att det inte är lika bra som en stor tank, men om jag nu "måste", funkar det att ladda och ladda ur parallellt med så pass många tankar?
 
Jag har parallelkopplat 3 st 1500 liter tankar och det funkar utmärkt.
 
Jag har paralell kopplat 4st 750liters tankar. Inga problem. Tänk bara på att motståndet måste vara lika till varje tank annars får du sätta trimventiler.
 
Och ta ut värmen på samma sätt som den kom in, dvs gör inga anslutningar förutom laddslingan på tankarna...
 
Hur kinkigt är det med att få lika motstånd till alla tankar. Mitt pannrum ser ut ungefär som på den bifogade skissen. Jag tar ut värmen mitt på laddslingan mellan primär och sekundärtank och radiatorreturen går in på pannreturen mellan primär och sekundär.

Jag kommer att bli tvungen att ställa tankarna i en fyrkant för att få plats med dem. Måste jag flytta på framledning och retur eller kan jag koppla in mig på befintlig laddslinga med hjälp av T-rör. anslutningarna till de två nya tankarna blir då lite längre men inte mer än ca 2-3 dm.

Jämnt motstånd är väl viktigast vid urladdning eller? Jag laddar ju närmare första tanken på slingan än den andra men det har inte märkts något.
 
  • panna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får du för stort motstånd till nån tank kommer den att vara kall i botten trots att laddpaketet får hett vatten från botten av nån annan tank. Det lönar sig att lägga lite extra jobb nu, trist att göra om sen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.