Hej.
Har tänk att bygga mig en brygga/trädräck nere vid sjön. Det jag funderar på är hur jag ska göra med själva "grunden"
Stenarbetet är inte helt klar. Jag ska fylla på med mer natursten (har hur mkt som helst i närheten) så jag får en skapligt jämn yta ovan (2-3 dm) vattennivån.
De stora stenarna är ett test för att se hur isen påverkar dessa under vintern. Vattennivån varierar över året +- 3dm och isen ligger i regel varje vinter (norra Dalsland) Bryggan behöver ej sticka ut i sjön då det blir djup där stenarna tar slut. se bild
Trallen ska vara i nivå med gräset som just nu ligger typ 70 cm ovan vattenytan.
De alternativen jag tänkt på är:

-Borra hål i stora stenar för att fästa bärlina. fylla på med sten runtomkring för bättre stabilitet.
-Gjuta en form framme vid sjökanten och en i bakkant för att fästa bärlina i
-Bygga en stenkista fylla med sten och sen reglar på. Behöver den iså fall fästas i underlaget eller vilar den stadigt mha egen tyngd?
Hur hade ni gjort?

MVH
 
  • Stenig strandkant, klart vatten, reflektioner, delvis solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En stenkista är bäst och kanske några 16 rostfria järn ner i berg om det finns som står upp i kistan. Detta för att inte kistan ska kunna gå i sidled. Men tänk på högsta nivå på ytan, 20 - 30 cm verkar lågt och hur är det med drivis och press från en sådan.
 
Är bryggan synlig från allmän mark så se för guds skull till att söka om lov på kommunen.
 
AXS
Jag har sett en brygga byggt med cementrör utplacerade på vettiga ställen, men inte rakt på berg. Sen fyllda med betong i botten och sten uppepå.


50-60cm i diameter tror jag.
 
FreQa FreQa skrev:
Är bryggan synlig från allmän mark så se för guds skull till att söka om lov på kommunen.
@FreQa är det inte viktigare att söka strandskyddsdispens på länsstyrelsen om man nu nödvändigtvis ska blanda in myndigheter i sitt bryggbygge?
Att det saknas bygglov ger väl möjligtvis nån liten tilläggsavgift om ett bryggbygge upptäcks de första 5-10åren, brott mot strandskyddet bedöms nog hårdare...
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
R
K Kade skrev:
Hej.
Har tänk att bygga mig en brygga/trädräck nere vid sjön. Det jag funderar på är hur jag ska göra med själva "grunden"
Stenarbetet är inte helt klar. Jag ska fylla på med mer natursten (har hur mkt som helst i närheten) så jag får en skapligt jämn yta ovan (2-3 dm) vattennivån.
De stora stenarna är ett test för att se hur isen påverkar dessa under vintern. Vattennivån varierar över året +- 3dm och isen ligger i regel varje vinter (norra Dalsland) Bryggan behöver ej sticka ut i sjön då det blir djup där stenarna tar slut. se bild
Trallen ska vara i nivå med gräset som just nu ligger typ 70 cm ovan vattenytan.
De alternativen jag tänkt på är:

-Borra hål i stora stenar för att fästa bärlina. fylla på med sten runtomkring för bättre stabilitet.
-Gjuta en form framme vid sjökanten och en i bakkant för att fästa bärlina i
-Bygga en stenkista fylla med sten och sen reglar på. Behöver den iså fall fästas i underlaget eller vilar den stadigt mha egen tyngd?
Hur hade ni gjort?

MVH
Det är någ bra att komma upp lite mer än vad vattennivån brukar ligga som högst..
Hur har dom stora stenarna klarat vintern och islossningen?
 
F fribygg skrev:
@FreQa är det inte viktigare att söka strandskyddsdispens på länsstyrelsen om man nu nödvändigtvis ska blanda in myndigheter i sitt bryggbygge?
Att det saknas bygglov ger väl möjligtvis nån liten tilläggsavgift om ett bryggbygge upptäcks de första 5-10åren, brott mot strandskyddet bedöms nog hårdare...
I vissa kommuner är det de som sköter strandskyddsdispenser så båda har rätt 😉
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
K Kade skrev:
Hej.
Har tänk att bygga mig en brygga/trädräck nere vid sjön. Det jag funderar på är hur jag ska göra med själva "grunden"
Stenarbetet är inte helt klar. Jag ska fylla på med mer natursten (har hur mkt som helst i närheten) så jag får en skapligt jämn yta ovan (2-3 dm) vattennivån.
De stora stenarna är ett test för att se hur isen påverkar dessa under vintern. Vattennivån varierar över året +- 3dm och isen ligger i regel varje vinter (norra Dalsland) Bryggan behöver ej sticka ut i sjön då det blir djup där stenarna tar slut. se bild
Trallen ska vara i nivå med gräset som just nu ligger typ 70 cm ovan vattenytan.
De alternativen jag tänkt på är:

-Borra hål i stora stenar för att fästa bärlina. fylla på med sten runtomkring för bättre stabilitet.
-Gjuta en form framme vid sjökanten och en i bakkant för att fästa bärlina i
-Bygga en stenkista fylla med sten och sen reglar på. Behöver den iså fall fästas i underlaget eller vilar den stadigt mha egen tyngd?
Hur hade ni gjort?

MVH
Bott vid en sjö sen 2019 och det som slagit mig är hur isen varierar i styrka.. Alltså man kan inte titta på ett år och utgå från att det är så här det kommer bli. Vi valde en brygga som vi "enkelt kan lyfta i och ur. Sett för många exempel på hur grannar och kommunen fått bryggor sönderbrutna och skadade av isens krafter. Samtidigt har vi långgrunt kanske det är värre än att som ni ha djupt ganska direkt.
 
Har båthus, brygga och kaj. Många grannar har bryggor runtomrking i området. Det enda som jag garanterat vet håller över många år är en grov betongkonstruktion.
Om nu botten inte pallar med för stor egentyngd så kan du göra en nättare stenkista med gjutna ytterkanter. Förankra allt med en gjutning i land som ett mothåll.
Använd tillsatser för undervattensbetong.
 
S
Bygg däcket på stranden och en brygga ut i vattnet ist.
 
Stenar i vatten nära strandkant med markerad ökning av vattennivån sedan hösten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sorry för sen återkoppling.
Sen i höstas då första bilden togs har vattnet stigit ungefär 35cm. Se bild
De 3 stenar jag hade lagt i framkant som test låg kvar på sin plats trots en tjock is. (jag har själv flyttat dom innan bilden togs)
Jag ska nu i helgen fylla på med sten sen jämna till allt med lite grus och gamla tegelpannor så det kommer någon decimeter ovan nuvarande vattennivå.
Sen är jag inne på att lägga ut 6st stenbumlingar, borra hål i dessa och fästa reglerbara stolpskor med ankarmassa för att sedan fästa stommen.
Vi får se om det håller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.