A AG A skrev:
Tyvärr är det ytterst sällan man kan räkna timret som varesig isolering eller värmelagring. Allt som oftast är det drevat med gamla tygtrasor, juteväv och annat skräp. Mycket av detta har nu ramlat bort eller förmultnat. Många av stockarna har spruckit, blivit maskätna, och/eller förmultnat på sina ställen.
Så tyvärr är inte 45mm isolering på en gammal timmerstomme, något vidare värmemotstånd. Sen måste det sitta en ordentlig vindpapp på utsidan, men det kanske du har. Sen kommer du sannolikt märka att huset ändå är oerhört dragigt. Det tar ofta många år att hitta alla otöta ställen.
Så snåla inte på pump, för det kommer troligtvis gå åt mer än vad teorin säger.
Mer än 100w/m² ?
Tänkte en pump på ca 30Kw med alla dessa förluster

Väggarna är tätade med lerputs invändigt
 
Abysseri Abysseri skrev:
Mer än 100w/m² ?
Tänkte en pump på ca 30Kw med alla dessa förluster

Väggarna är tätade med lerputs invändigt
Jag ska erkänna att jag är dålig på värmepumpar av olika slag. Dvs hur mycket de ger som max och hur mycket som som är nominell effekt. Men 30kW måste iallafall räcka, annars är inte huset beboeligt. Men jag vet som sagt inte om en sådan pump ger 30kW när det är som kallast och behövs som mest.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, timmer motsvarar definitivt en tunn isolering och ger en betydande värme lagring. Men det räknades tidigare som isolering rakt av, det håller jag inte med om.
Vet inte du hur man citerar, på det här forumet?
Jag antar att det var en kommentar till mitt inlägg.
Visst, allt kan väl räknas om som isolering om vi ska vara sådana. Det jag menar är att trä har ett skapligt isoleringsvärde. Varpå 250mm bör motsvara ungeför lika som 50mm glasull. Men eftersom en gammal timmerstomme saknar mycket drevning, den är lite sprucken och lite maskäten, så är inte det värdet alls lika bra längre.
 
Man citerar inte om det inte behövs.


§ 5.13 Citat
Infoga bara citat när det är nödvändigt, dvs om det finns risk att man inte förstår vem du svarar med ditt inlägg. För många citat gör det svårare att följa diskussionen.


Dvs i normalfallet när man svarar på föregående inlägg.

Varför skulle en gammal stomme vara maskäten? Det som föranledde diskussionen var nog delvis en sammanblandning från mig när vi diskuterade isolering på två olika hus. I mitt huvud kopplades uppgiften om 80cm isolering ihop med stommen. Det var fel.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man citerar inte om det inte behövs.


§ 5.13 Citat
Infoga bara citat när det är nödvändigt, dvs om det finns risk att man inte förstår vem du svarar med ditt inlägg. För många citat gör det svårare att följa diskussionen.


Dvs i normalfallet när man svarar på föregående inlägg.

Varför skulle en gammal stomme vara maskäten? Det som föranledde diskussionen var nog delvis en sammanblandning från mig när vi diskuterade isolering på två olika hus. I mitt huvud kopplades uppgiften om 80cm isolering ihop med stommen. Det var fel.
Men eftersom man inte får någon notis om att andra svar har inkommit innan man skickar sitt eget så är det alltid befogat att använda citat för att inte skapa förvirring i en aktiv tråd.

§5.13 skall således inte ses som en regel som förbjuder citering. Eftersom man i normalfallet måste förutsätta att andra kan och kommer att skriva inlägg som stör svarsordningen.

Jag hävdar att citering gör det lättare för många att följa diskussionen och använder därför alltid citat med stöd av §5.13
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.