I september-23 satte jag in nya karmlister runt en dörr, och nu har de börjat bli fula med både färg som reser sig samt att träets ådring syns.
Listerna är köpta på byggmax.

Jag har verkligen inte något minne av att färgen hade rest sig någonstans och eller att man kunde se ådringens genom färgen då jag satte in dom.
Som ni ser på en av bilderna är vissa delar helt platta som man vill ha dem.

vad kan detta bero på?
 
  • Ny karmlist med resande färg och synlig träådring efter installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad karmlist med upphöjd färg och synliga träådringar som tecken på skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på karmlist med färg som reser sig och synlig träådring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålade karmlister med synlig ådring och färgavlossning uppe till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
M Marqvist skrev:
I september-23 satte jag in nya karmlister runt en dörr, och nu har de börjat bli fula med både färg som reser sig samt att träets ådring syns.
Listerna är köpta på byggmax.

Jag har verkligen inte något minne av att färgen hade rest sig någonstans och eller att man kunde se ådringens genom färgen då jag satte in dom.
Som ni ser på en av bilderna är vissa delar helt platta som man vill ha dem.

vad kan detta bero på?
Ser ut att vara färgen som släpper på grund av fukt eller dålig vidhäftning, kanske har listerna inte varit tillräckligt torra vid målningsbehandlingen…
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ser ut att vara färgen som släpper på grund av fukt eller dålig vidhäftning, kanske har listerna inte varit tillräckligt torra vid målningsbehandlingen…
Det är lite det jag funderar på också.
Och nu här uppe i norr där jag bor är luftfuktigheten låg, så är det då träet drar ihop sig fenomenet uppstår?
 
R
M Marqvist skrev:
Det är lite det jag funderar på också.
Och nu här uppe i norr där jag bor är luftfuktigheten låg, så är det då träet drar ihop sig fenomenet uppstår?
Hur förvarades dessa på Byggmax?
Men lister ska ju tåla att vara i en torr miljö, dom har troligen varit fuktiga innan målning eller förvarats fuktigt hos byggmax..
 
R Rejäl skrev:
Hur förvarades dessa på Byggmax?
Men lister ska ju tåla att vara i en torr miljö, dom har troligen varit fuktiga innan målning eller förvarats fuktigt hos byggmax..
De står inomhus men utan värme & med konstant öppna dörrar där man kör in, så klimatet är rått där de förvaras skulle jag säga.

Men som sagt, jag har inget minne av att de var fula då jag satte in dem.
Kan det uppstå efter en tid i torr & varm luft?
 
  • Gilla
Flugan85
  • Laddar…
R
M Marqvist skrev:
De står inomhus men utan värme & med konstant öppna dörrar där man kör in, så klimatet är rått där de förvaras skulle jag säga.
Där har du förmodligen felet att dessa har ståt i en fuktig miljö..
Du får reklamera..
 
  • Gilla
Marqvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.