Hej håller på att måla Ikea kökstommar men färgen sitter inte räcker man stöter till stommen så åker färgen av. Tvättat med målartvätt sen slipat med 180 sandpapper sen torkat bort slipdam sen grundat med jotuns universal häftgrundfärg sen låtit torka sen målat med snickerifärg, ser snyggt ut men färgen sitter väldigt dåligt. Hur ska jag gå till väga för ett bra resultat. Någon som har målat metod kökstommar och lyckats?
 
Hur länge väntar du innan du kollar hur färgen sitter?
Tar minst en vecka innan moderna färger härdat.
 
24 h ca gjorde litet experiment igår kväll innan jag la mig tog och slipade en skiva torka av dammet och sen strök på snickarfärg sitter mycket bättre än där jag använt häftgrund och den färgen har bara suttit där 10 h
 
Jag kom fram till samma sak när jag provade olika metoder att måla innerdörrar och möbler.
Grundfärgen är nog mest till för att färghandlaren ska tjäna mer pengar.
Tillförde inget annat än en sämre slutfinish.
 
Vad var det för yta du målade på? Riktigt surt måste slipa av allt på hela köket igen kommer ta någon dag.
 
AXS
Lossnar både grund och färg eller bara färg?

Skulle tro att det är fel grundfärg, med rätt ska det vara möjligt att få bra fäste.
 
S
Caparol har en grundfärg de säger funkar på melamin. Har inte testat själv.
 
Svårt att svara på då skåpen var vita och grundfärgen vit. Är häftgrund från jotun är den alla guider och Colorama rekomenderart. Vanlig grundfärg fungerar enligt dom inte på melaminyta då den är hal.
 
Har själv under ca 10 år försökt att få färg att fästa och hålla på mina köksluckor och stommar.
De är i mycket bra skick och fin modell men fel färg när jag köpte huset. I princip var de oanvända.
Har gjort allt enligt konstens alla regler och försökt att köpa det bästa som färgaffären haft att erbjuda. Märkesvaror och anpassad grundfärg och varit supernoga med allt jobb. MÅNGA timmar nedlagt!

Efter bara ett fåtal år ser det ut som skit.

Det enda som har visat sig funka är naftabaserad oljefärg, provmålat en lucka för ett par år sedan. I vår ska allt målas om igen med Norsk naftabaserad oljefärg i en nyans som liknar lindblomsgrönt.

Modern vattenbaserad snickerifärg är mest skräp om man frågar mig.
Oljefärgen verkar tom fästa riktigt bra UTAN grundfärg. Och tål år av nötning och smuts mycket bättre. Dessutom mycket lätt att få ett snyggt resultat med.
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har själv under ca 10 år försökt att få färg att fästa och hålla på mina köksluckor och stommar.
De är i mycket bra skick och fin modell men fel färg när jag köpte huset. I princip var de oanvända.
Har gjort allt enligt konstens alla regler och försökt att köpa det bästa som färgaffären haft att erbjuda. Märkesvaror och anpassad grundfärg och varit supernoga med allt jobb. MÅNGA timmar nedlagt!

Efter bara ett fåtal år ser det ut som skit.

Det enda som har visat sig funka är naftabaserad oljefärg, provmålat en lucka för ett par år sedan. I vår ska allt målas om igen med Norsk naftabaserad oljefärg i en nyans som liknar lindblomsgrönt.

Modern vattenbaserad snickerifärg är mest skräp om man frågar mig.
Oljefärgen verkar tom fästa riktigt bra UTAN grundfärg. Och tål år av nötning och smuts mycket bättre. Dessutom mycket lätt att få ett snyggt resultat med.
Håller verkligen med detta. Ska det fästa på svåra underlag så är det oljebaserat som gäller.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Något tips på svart oljefärg som skulle vara lämplig att prova med ?
 
S svante33 skrev:
Något tips på svart oljefärg som skulle vara lämplig att prova med ?
Jag beställde en Jotun färg jag hade testat med förut men då fick jag efter någon dag svar om att de hade tagit slut och skulle komma in om några veckor.
De hade en färg de sa var mycket snarlik och minst lika bra så jag beställde den.
Luktar och känns likadant iaf och har provmålat med bra resultat.
Blå färgburk för inomhusbruk, Gjoco, 2.7 liter, oljebaserad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag beställde en Jotun färg jag hade testat med förut men då fick jag efter någon dag svar om att de hade tagit slut och skulle komma in om några veckor.
De hade en färg de sa var mycket snarlik och minst lika bra så jag beställde den.
Luktar och känns likadant iaf och har provmålat med bra resultat.
[bild]
Hur har skåpluckorna hållit färgen för er som målat?

Använde ni GJÖCO och JOTUN?


När ni skriver om Melamin, är det då liknande IKEA VALLSTENA ni menar?
IKEA skriver inte Melamin direkt, utan bara "plast" i sin materialbeskrivning.


Modernt kök med vitmålade skåpluckor, rostfri diskho och inbyggda köksapparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.ikea.com/se/sv/p/vallstena-doerr-vit-80541693/

Vore jättekul om ni postade resultatet också, och skriver ned exakt vilken färg ni använde.
Jag tror väldigt många kan ha nytta av detta, så slipper man gå genom samma process som ni gjorde.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jo är nog samma yta. Jag slippade av allt igen tog ca 50h 🤬 sen tvättade det med målartvätt sen slipa med 180 papper torkade av dammet målade med sadolin snickeri svart färg utan att använda superhäftgrung denna gång och lät det torka ca 1 vecka och sen målade jag 1 gång till med mickro fiber roller eller vad den heter satt betydligt bättre denna gång dock får man vara lite försiktig endå kan inte slå in stekpannor hårt i skåpen för bli små skader då (1x1mm) om man har otur dock. Inte värt jobbet för resultatet hade lämnat bort det för lackering om jag vetat det innan antager att dom får det hållbarare. Provade några olika färger och snikerifärg satt bäst av dom jag provade. Lagt glasskiver i alla överskåp så inget står direkt mot den målade ytan
 
  • Ett skåp på glänt med tallrikar och en upp och ner-vänd sil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
G Goodfidelity skrev:
Hur har skåpluckorna hållit färgen för er som målat?

Använde ni GJÖCO och JOTUN?


När ni skriver om Melamin, är det då liknande IKEA VALLSTENA ni menar?
IKEA skriver inte Melamin direkt, utan bara "plast" i sin materialbeskrivning.


[bild]
[länk]

Vore jättekul om ni postade resultatet också, och skriver ned exakt vilken färg ni använde.
Jag tror väldigt många kan ha nytta av detta, så slipper man gå genom samma process som ni gjorde.
Har faktiskt inte kommit igång med stora köksmålningen för än helt nyligen. Kom en del annat emellan... som det lätt gör.

Provmålade en del tidigare, insidor mm, det var betydligt lättare att få en slät och fin yta jfm med tidigare färg.
Men jag kan ännu inte utvärdera hur mycket bättre den fäster. Men tidigare oljefärger inomhus har fäst otroligt bra.

Dock får man tänka på att modern oljefärg behöver spädas med lite lacknafta för att flytta ut riktigt perfekt.
Min teori är att man som tillverkare håller ner på naftainnehållet för att hålla ner VOC gränserna....

Bilder kommer i ett separat svar.
Nyans valde jag själv en som jag hittade på en lapp på någon mässa. Postade den till de jag köpte av och bad om en så lik de kunde få till. Du kan beställa med en NCS färgkod också.

Underlaget är furu och målad furu.
Målade med en dyr pensel.
Testade tidigare med roller av olika slag men tyvärr inte att jag fick annat än en yta som såg annat än rollad ut.
I ett kök med lite platsbyggd känsla blir det betydligt snyggare penselmålat.
Slipar man underlaget noga blir ytan otroligt jämn.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.