Hej,
Jag har en grusuppfart som nästan helt saknar grus. Jag skulle vilja göra i ordning den men är lite osäker på tillvägagångssättet.

Underlaget är hårt men ojämt och eftersom jag ska kunna köra en bil på den och lägga en ny markduk antar jag att jag måste gräva bort ca 25 cm? – För att sedan lägga en fiberduk, bärlager (tillplattat), och tillsist singel. Eller är det onödigt att gräva bort detta?

Min nästa fråga är hur mycket och vad jag behöver köpa. Uppfarten är ca 45m2. Jag tänker mig 15 cm djup för bärlagret/makadam vilket betyder 6.75 m3. Men vilken storlek på makadam behöver jag? Och när jag kollar på nätet för att beställa så skriver dem endast ut i ton. Jag kan självklart ringa en återförsäljare när jag närmar mig beställning.

Min tredje fråga: Eftersom det blir ganska mycket att gräva antar jag att jag måste hyra en grävmaskin. Jag har aldrig suttit i en och de kostar drygt tusen kroner om dagen. Skulle ni rekommendera mig att snarare kontakta en firma som får komma och gräva åt mig?

Tack!
 
Y ytterlampa skrev:
Hej,
Jag har en grusuppfart som nästan helt saknar grus. Jag skulle vilja göra i ordning den men är lite osäker på tillvägagångssättet.

Underlaget är hårt men ojämt och eftersom jag ska kunna köra en bil på den och lägga en ny markduk antar jag att jag måste gräva bort ca 25 cm? – För att sedan lägga en fiberduk, bärlager (tillplattat), och tillsist singel. Eller är det onödigt att gräva bort detta?

Min nästa fråga är hur mycket och vad jag behöver köpa. Uppfarten är ca 45m2. Jag tänker mig 15 cm djup för bärlagret/makadam vilket betyder 6.75 m3. Men vilken storlek på makadam behöver jag? Och när jag kollar på nätet för att beställa så skriver dem endast ut i ton. Jag kan självklart ringa en återförsäljare när jag närmar mig beställning.

Min tredje fråga: Eftersom det blir ganska mycket att gräva antar jag att jag måste hyra en grävmaskin. Jag har aldrig suttit i en och de kostar drygt tusen kroner om dagen. Skulle ni rekommendera mig att snarare kontakta en firma som får komma och gräva åt mig?

Tack!
Hej,

Jag hade tagit hem en grävare. De har bäst koll på hur mkt du behöver gräva bort. I vissa fall kan det räcka med späda ut massorna lite för att få tillräckligt dränerande effekt. Kan du hända att du måste gräva bort lite, eller har du annan plats på tomten som kan svälja massorna? Med rätt grävare och maskinist så går det på några timmar skulle jag gissa.
 
Jag skulle rekommendera dig att låta en firma göra hela jobbet, ja. Tänk att inte behöva fundera en sekund på följande: Hur skall jag få tag på grävmaskin, hur kör man en sådan egentligen? Får jag ens köra? Hur mycket skall jag gräva ur, och vart skall jag göra av massorna?!? Duk, vart 17 köper man det? Måste jag köpa en hel rulle då, och vilken sort skall jag ha? Vad skall jag göra med resten om jag köper en hel rulle??? Hur får jag hem grus sen då? Hur mycket skall jag ha, och VILKEN SORT?!??! Jag vill ha snyggt grus på toppen, vad heter det gruset då? Hur mycket sånt skall jag lägga?!? Hur får jag det ens jämt? Måste jag padda gruset? Vilken padda behöver jag, och hur får jag hem en sån? Fan va tid detta kommer ta...

Osv, osv, osv...

Skönt att slippa va? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.