Ok, har de driftproblem på FJV-verket så är det ju en annan sak, men de har ganska hårda krav på leveranssäkerhet så det lär ju inte vara ofta precis. Men tillbaka till ett ev. strömavbrott:
Du blir av med värmen lokalt i huset, ja, när din cirkulationspump stannar. Fjärrvärmenätet däremot, blir inte kallt. Därför menade jag att du kan driva FJV-centralen med batteri likaväl som du kan driva en pelletspanna med batteri. Och som sagt, en FTX-anläggning är ljusår bättre än en pelletspanna vad gäller klimatförbättring och avfuktning.
 
M
Förstår din synpunkt. För min del handlar det om att vara oberoende av utomstående vad gäller värmeproduktion, vill alltså producera min egen värme och inte vara fast hos Karlstads Energi som leverantör. Tänker alltså lite längre typ om något riktigt otrevligt skulle hända såsom sabotage eller krig .
 
Då skulle jag nog satsa på en bra kamin eller köksspis istället. När katastrofen kommer på riktigt så har du större praktisk nytta av lokala eldstäder än av en pelletspanna. Och spar den lilla el du kan till belysning istället. Du vet, när batterierna är tomma och diesel till elverket inte går att få tag på längre då blir det jobbigt när husets värmekälla är elberoende.
 
M
Jag har en braskamin på övervåningen. Det jag är ute efter är att koppla något till mitt vattenburna värmesystem som inte kräver så mycket el utan jag kan klara att driva det med vad jag har.
 
M
Jag köpte en begagnad Exonom P20 UB med en Iwabo S1X pelletsbrännare och matarskruv för 8000 kr. Pannan går även att elda med ved i krissituation (vilket passar mig perfekt).

Från deras hemsida: Euronom | Värmepannor
"Exonom P20UB är en utmärkt panna att kombinera med en modern pelletsbrännare. Pannan är konstruerad med stora konvektionsytor för att möjliggöra hög verkningsgrad vid pelletseldning.
Den är lätt att placera och installera tack vare små byggmått, (450 x 1160 x 755). Kan även vedeldas, utrustning för detta medföljer. Stor asklåda i botten för enkel uraskning. Inbyggd kylslinga. Finns i höger- och vänsterutförande. Bör eldas mot ackumulatortank och kan kombineras med andra energikällor. Ingår även rökrör (Ø145, L =500 mm) för bakanslutning."

PB_P20UB_14-1009-368_SE.pdf (euronom.se)
 
M
Skippade pellets och köpte istället en ackumulatortank på 300 liter för att endast elda med ved då pelletsbrännaren med matarskruv och förråd tog alldeles för mycket plats.
 
M
Bild på vedpannan med ackumulatortank.
 
  • Röd vedpanna bredvid en vit ackumulatortank i ett pannrum med synliga rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Har utökat solcellsinstallationen till 10 kW och hybridväxelriktare från Deye som kan ge trefas om nätet ligger nere från en batteribank på 20 kWh. I videon syns hur det vattenburna systemet kan styras genom ackumulatortanken med ventiler. Finns ett separat expansionskärl för systemet med vedpanna och ackumulatortank.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.