Både mail och sms är ganska opålitliga och har icke deterministiska leveranstider. Det är inte så ovanligt att sms kommer fram flera timmar för sent eller nästa dag. Idag låg Telias mobila internet nere på eftermiddagen när jag skulle använda BetalaP nära Gullmarsplan. Jag hade tur som inte fick P-böter. Har man bråttom så fungerar det bättre att ringa än att förlita sig på mail eller sms. För samhällskritiska funktioner är inte mobiltelefoni mycket att lita på heller.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Jag använder sms-listan som en to-do-lista. Meddelanden som kräver åtgärd ligger kvar, det som är fixat raderas. Kanske han gör det också?
I övrigt tycker jag att hela debatten bara är bisserwessertrams
 
T TommyC skrev:
Både mail och sms är ganska opålitliga och har icke deterministiska leveranstider. Det är inte så ovanligt att sms kommer fram flera timmar för sent eller nästa dag. Idag låg Telias mobila internet nere på eftermiddagen när jag skulle använda BetalaP nära Gullmarsplan. Jag hade tur som inte fick P-böter. Har man bråttom så fungerar det bättre att ringa än att förlita sig på mail eller sms. För samhällskritiska funktioner är inte mobiltelefoni mycket att lita på heller.
En presstalesman jobbar inte med samhällskritiska saker.
 
Kan tänka mig att mängden av sms från olika personer blir ganska omfattande hos pressansvarig, speciellt inom en sådan verksamhet.
Jag har alltid raderat för att ha kolla på de som är aktuella, gäller även mejl.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Spontant kan jag tycka att det visst skulle kunna finnas relevant information bland smsen.

Från ansvarig på plats:
"Skicka ut ett pressmeddelande NU det är full kaos på vägen, folk måste sluta köra upp på den"
3h senare svarar Bengt:
"Oj jag vilade middag, måste jag verkligen skicka ut det?"

Men det är ju bara spekulationer från en lekman, oavsett tycker jag inte det ser snyggt ut och borde kunnat hanterats bättre av Bengt.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Föv är det ju deras presstalesperson vi pratar om, vad skulle han kunnat påverka egentligen?
Och därför blir man ju ordentligt nyfiken på vad som var tvunget att döljas...
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och därför blir man ju ordentligt nyfiken på vad som var tvunget att döljas...
Var det något som skulle döljas, eller är det vad som snart blir en "spridd konspirationsteori"😂
 
Mikael_L
A AndersS skrev:
Var det något som skulle döljas, eller är det vad som snart blir en "spridd konspirationsteori"😂
Tja, det är kanske något som Bengt Olsson borde ha tänkt på.
Han är väl inte underbegåvad, får vi hoppas.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, det är kanske något som Bengt Olsson borde ha tänkt på.
Han är väl inte underbegåvad, får vi hoppas.
Bättre att Trafikverket fokuserar på de problem som finns än som media jagar det oväsentliga.😎
Och för media bör det vara av större värde att fokusera på hur Trafikverket, Polis, etc, ska förhindra att det återupprepas. Media agerar mera som "skvallerpressen".
Underbegåvad? Tycker han gör ett jäkla bra jobb och kan fortsätta att kasta alla sms, för många lär han få.🤣
 
Mikael_L
Jag tycker det är ett av uppdragen som media har.
Att granska makten, att gräva i hur det sköts, försöka avslöja korruption, svågerpolitik, mörkning av vad som egentligen händer.

Naturligtvis är det inte det enda media ska syssla med, de ska självklart rapportera om väldigt mycket annat också. Men om media aldrig "var besvärliga" för politiker så tror jag att även du kan räkna ut hur snabbt det skulle gå överstyr.
Det är ju bara att se vad som avslöjas varenda år, så får man rätt bra känsla för att vi snabbt skulle åka utför det sluttande planet.
Och det jag hela tiden tycker är märkligt är hur förb... dumma i huvet politiker, myndighetschefer och tjänstemän verkar vara. De fuskar och grejar med sånt som de borde förstå är väldigt lätt att kontrollera, t.o.m troligen kommer bli granskat. Många gånger undrar jag över om det verkligen inte finns bättre material att hitta till dessa positioner.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Bättre att Trafikverket fokuserar på de problem som finns än som media jagar det oväsentliga.
Bättre att Trafikverket fokuserar på de problem som finns än sitta och radera sina sms, hur långsam telefonen nu än blir av dessa.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bättre att Trafikverket fokuserar på de problem som finns än sitta och radera sina sms, hur långsam telefonen nu än blir av dessa.
Där har vi olika synsätt, för Bengt Olsson är mobilen en av hans viktiga verktyg som pressansvarig och ska alltid fungera.
Att gräva i hans sms-hantering leder inte framåt utan bara "skvallerpress" journalistik.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Där har vi olika synsätt, för Bengt Olsson är mobilen en av hans viktiga verktyg som pressansvarig och ska alltid fungera.
Att gräva i hans sms-hantering leder inte framåt utan bara "skvallerpress" journalistik.
Ja, alldenstund jag håller med Mikael_L att journalistiken har den viktiga rollen att fylla, så kan man på goda grunder ifrågasätta om den faktiskt gör det idag.

Istället så har vi fått en kultur inom många verksamheter där det viktigaste har blivit att inte göra något enda litet fel. För då får man valsa i pressen; chefer avsätts osv. Om man däremot inte gör något alls, för att ha ryggen fri, ja se då fungerar det däremot alldeles utmärkt. Det går enkelt att trixa bort journalistiken för att täcka för det fallet; Det krävs nämligen riktiga, kunniga, journalister som gräver och sammanställer, och det under lång tid. Något som det inte finns varken tid eller resurser (även kunskap) för inom dagens journalistik. Nej, där är det bara "skvallerpress" som premieras (nu i kubik; SVTs senaste giv är ju att man skall sträcka ut denna tunna soppa så att drevet nu skall gå i tre dagar, till vilken nytta kan man fråga).

Dagens journalister tappar intresset på 30 minuter, och man måste svara inom fem annars så är det "för sent". Detta även om man rapporterar om händelser som pågår i två veckor eller mer...

Jag ser hellre en riktig utredning av om, och i så fall vad, som gick snett vid E22-händelsen av i stort sett vem som helst, än att dagens journalistik skall gå igenom presschefens SMS för att kunna beslå honom med något "fel" av ringa eller liten konsekvens i det stora hela.

Hade jag varit i hans kläder så hade jag nog faktiskt raderat dem jag med...

Eller gått över till industrin där man helt plötsligt slipper den här skiten.


Så för att inte vara OT så får det väl vara; Kommer ni ihåg när vi hade riktig seriös journalistik i det här landet? Dvs när dagstidningarna inte var de kvällstidningar de är idag, och kvällstidningarna inte var Hänt-i-veckan.
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Kommer ni ihåg när vi hade riktig seriös journalistik i det här landet? Dvs när dagstidningarna inte var de kvällstidningar de är idag, och kvällstidningarna inte var Hänt-i-veckan.
Nej. Förmodligen för att det aldrig varit så.

Jag minns att vi haft en partipress, där politisk färg syntes långt utanför ledar- och kultursidor, att statsmedia varit så politisk att till och med Jan Guillou sade att ”ett demonstrationståg gick förbi på gatan, SVT öppnade grindarna och släppte in dem och på det sättet skapades tv2”.

Jag vet också att Bonnier startade Expressen för att man såg kvällstidningsmarknaden som för tysk- (läs nazist-) vänlig 1944.

Men att det någonsin skulle funnits någon ren och god journalistik. Näe, det tror jag inte. De säljer nyheter, och gör nyheter av det som säljer.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så för att inte vara OT så får det väl vara; Kommer ni ihåg när vi hade riktig seriös journalistik i det här landet? Dvs när dagstidningarna inte var de kvällstidningar de är idag, och kvällstidningarna inte var Hänt-i-veckan.
Sånt där går nog i vågor. Som prenumerant på Svenska Dagbladet har jag tillgång till deras utmärkta "historiska sidarkiv" med faksimil av tidningen ända sen starten. Nu nyligen har jag forskat lite i en konflikt mellan Venezuela och några europeiska makter alldeles i början av 1900-talet. I samband med det har jag kunnat notera att en omåttlig mängd spaltutrymme på den tiden ägnades åt olika kungligheters göranden och låtanden. SvD uppfattades väl även på den tiden som en någorlunda seriös tidning, men oj vad de frossade i olika skandaler, som t.ex. när kronprinsessan Louise av Sachsen rymde med en 10 år yngre språklärare, som hade undervisat hennes barn. Även smaskiga rättsfall i utlandet uppmärksammades väldigt mycket.

Sen håller jag helt med om att det har funnits perioder när dagstidningarna var mycket bättre än de är nu. I Svenska Dagbladets fall anser jag att guldåldern var de år på 70- och 80-talen då bl.a. Buster von Platen, Hans Zetterberg och Bertil Torekull var chefredaktörer.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.