Vi går i funderingar att försöka få in lite mer ljus i vårt vardagsrum, och tänkte uppnå det genom att byta ut 4 st fönster mot glaspartier.
Så här ser fasadritningen ut idag
Linjeteckning av husfasad med tegel, fönster, dörr och skorstenar. Enkel, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här är planritningen
Arkitektonisk ritning, möjligtvis en planlösning, med måttangivelser, möblering och dörrplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset är ett Hultsfredshus byggt 1971, och som jag förstått det genom andra trådar i forumet är fönstrena en del i den bärande konstruktionen(?)

En tanke vi haft är att byta ut fönstret längst till höger och fönstret längst till vänster mot fasta glaspartier som går från överkant fönster idag till innergolvhöjd, och sen byta de två mellan till ett skjutdörrsparti.

Är det (rimligt) genomförbart? Förslag på alternativ?
Gör man så skulle det gå att ha stående reglar mellan de fasta partierna och skjutdörrspartiet, men jag antar att det även måste till någon balk för bärigheten ovan skjutdörrspartiet.
 
  • Gilla
Pipedream
  • Laddar…
BirgitS
Ja, det är troligen så att det måste till en större balk och pelare när öppning breddas. En byggkonstruktör kan hjälpa dig med dimensioneringen så att du får underlag till bygganmälan och utförande.
 
  • Gilla
stayfrosty och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle välja en pardörr istället för en skjutdörr i mitten. Då får ni full passageöppning istället för halv med skjutdörren. Skjutdörren är tekniskt mer komplicerad att justera och dyrare.
 
  • Gilla
stayfrosty
  • Laddar…
Mitt råd isåfall är att bära av hela öppningen med en balk, sedan ha skjutparti så att större delen går att öppna. Med 4 delar får ni 3/4 öppningsbart, med tre delar blir öppningen 2/3. Ju större rutor, desto tyngre att öppna, och desto smalare öppning. Flera partier ger större öppning och lättare att öppna, men är istället svårare att hålla tätt.

Med två fasta partier, två pelare och ett skjutparti i 2 delar blir öppningen bara 1 del, det går inte att skjuta dem förbi pelarna så att det blir öppet i mitten. Dessutom är det svårt med låset på två skjutdörrar som går emot varandra, man vill ha låset antingen längst till vänster eller längst till höger, inte i mitten.

Har själv sådana planer för vårt vardagsrum, har bara inte kommit till skott ännu.
 
  • Gilla
stayfrosty
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.