Vi går i planerna att bygga nytt och funderar på om det är smartare att anlita arkitekt än att välja ett kataloghus där vi redan nu vet att planlösning kommer ändras och att tillval kommer göras.
De vi tittat på är trivselhus, eksjöhus, vårgårdahus, fiskarhedenvillan och myresjöhus.

Vi har ingen tomt ännu men gissar att tomtpriset blir 1,5-2,0 milj. Totalbudget 6-6,5 milj.

Tar tacksamt emot tips på bra hustillverkare alt. arkitekter för bygge i Skåne.
 
Fördelen med att anlita egen arkitekt är att huset kommer anpassas till den tomt ni köper. Ett standardhus passar en stor %del av befolkningen vilket innebär vissa ytor som just ni kanske inte behöver/vill ha. Dessutom skall huset tilltala /Lundström/Petterson och det är väl ganska trist - man behöver inte vara extrem för att inte gilla likformighet. En duktig arkitekt kan rita något som passar er bättre, kan spara på material få huset kan bli mer kompakt/tex använda standardmått avs fönster etc etc.och ett sådant hus behöver inte bli dyrare.

En ide kan också vara att låta de konventionella hustillverkarna bygga efter er arkitektritning. Det kan vara lockande eftersom branschen blöder just nu.

En fördel med att köpa färdigt hus från exvis Smålandsvillan/Trivselhus är att man får ett nytt hus som kanske passar 'en ganska bra och att man nöjer sig med det.
 
Redigerat:
  • Gilla
lindgrenbella och 6 till
  • Laddar…
Har ni tänkt göra massor med ändringar i planlösningen på kataloghuset så är det troligen bättre att rita eget. Men hittar ni en tillverkare med en modell som ligger ganska nära det ni vill ha och funkar att ändra så är kataloghus värt det.
Om tomten inte är udda, och kräver speciallösningar, så borde det funka som jag skrev ovan. Men krävs speciallösningar så är nog ritat bättre.
Enklast är väl att ta kostnadsförslag och jämföra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det är lättare att hålla koll på kostnaderna ifall ni väljer ett kataloghus där det finns möjlighet att ändra på mycket efter eget tänk. Dock blir ett arkitekt ritat hus riktigt originellt med kanske mer egna lösningar.

Det beror mycket på era egna önskemål och på tomten ni väljer att köpa vilken förutsättningar den ger till att bygga en viss typ av hus som ni vill ha.

Kan bara utgå från mig mig själv. Jag och min särbo stod i liknande tankar förra vintern. Vi hittade en bra tomt som vi köpte i somras för runt 1.5 milj. Vi valde mellan LB hus, Eksjöhus Trivselhus och Myresjöhus. Efter mycket jämförande valde vi tillslut att gå på ett 2-plans Myresjöhus.

I vårt fall var önskemålet att vi ville ha ett hus där vi själva helt fritt fick bestämma planlösning, fönstertyper och fönster placering utan extra kostnad. Vi utgick från ett av deras "tråkiga" bas modeller och ändrade på allt jämfört med den ursprungliga planlösningen och förstorade huset på bredden och lade till en större utbyggnad balkong. Vi har också valt en hel del tillval och inte gått på standardutrustning.

Utmaningen har varit att få till rätt fönster sättning eftersom fönster är extremt dyra och lätt sticker iväg i kostnad om man vill ha massor stora fönsterpartier. I vår unika planlösning har vi 3 badrum men också stort kök med vardagsrum med master bedroom på nedervåningen och 3 stora sovrum för våra tonårsbarn på 15 kvm med allrum på övervåningen.

Huset håller just nu på att byggas och beräknas vara klar för inflyttning i början av augusti förutsatt att allt löper på bra. Men som sagt allt beror på vilka önskemål och behov ni vill ha i erat nya hus samt vilka förutsättningar tomten ni köper ger för huset och vad ni får bygga för kommunen.

Tips är ni verkligen funderar på vilka funktioner och vilka områden i huset ni tycker är viktigt att prioritera och få till som ni vill ha det dvs där bi gärna är beredda att lägga lite mer pengar. Skaffa information och jämför, gå på husvisningar. Allt det gjorde vi innan vi valde som vi valde.

Lycka till 🙂
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
A Asjak skrev:
Vi går i planerna att bygga nytt och funderar på om det är smartare att anlita arkitekt än att välja ett kataloghus där vi redan nu vet att planlösning kommer ändras och att tillval kommer göras.
De vi tittat på är trivselhus, eksjöhus, vårgårdahus, fiskarhedenvillan och myresjöhus.

Vi har ingen tomt ännu men gissar att tomtpriset blir 1,5-2,0 milj. Totalbudget 6-6,5 milj.

Tar tacksamt emot tips på bra hustillverkare alt. arkitekter för bygge i Skåne.
Jag tror även att du ska tänka på att med en totalbudget på 6-6,5 skulle jag lägga minst 0,5-1 i en post på "oförutsedda" utgifter i denna marknad med stor osäkerhet inom byggsektorn.

Det gör att utrymmet är 3 för huset.

för 2 miljoner. Räknar du med en färdig tomt som har gräsmatta, VA, el och fiber på plats? Annars är det bara lägga på 0,5-0,75 för det.

Det kan låta som att 6-6,5 är mycket pengar och man kan börja svänga sig med "arkitektritat" (alla hus är ritat av arkitekter). Men man ska vara medveten om hur sjukt dyrt det är att bygga för tillfället.
 
  • Gilla
Anton Sjökvist och 6 till
  • Laddar…
Skymag Skymag skrev:
Jag tror det är lättare att hålla koll på kostnaderna ifall ni väljer ett kataloghus där det finns möjlighet att ändra på mycket efter eget tänk. Dock blir ett arkitekt ritat hus riktigt originellt med kanske mer egna lösningar.

Det beror mycket på era egna önskemål och på tomten ni väljer att köpa vilken förutsättningar den ger till att bygga en viss typ av hus som ni vill ha.

Kan bara utgå från mig mig själv. Jag och min särbo stod i liknande tankar förra vintern. Vi hittade en bra tomt som vi köpte i somras för runt 1.5 milj. Vi valde mellan LB hus, Eksjöhus Trivselhus och Myresjöhus. Efter mycket jämförande valde vi tillslut att gå på ett 2-plans Myresjöhus.

I vårt fall var önskemålet att vi ville ha ett hus där vi själva helt fritt fick bestämma planlösning, fönstertyper och fönster placering utan extra kostnad. Vi utgick från ett av deras "tråkiga" bas modeller och ändrade på allt jämfört med den ursprungliga planlösningen och förstorade huset på bredden och lade till en större utbyggnad balkong. Vi har också valt en hel del tillval och inte gått på standardutrustning.

Utmaningen har varit att få till rätt fönster sättning eftersom fönster är extremt dyra och lätt sticker iväg i kostnad om man vill ha massor stora fönsterpartier. I vår unika planlösning har vi 3 badrum men också stort kök med vardagsrum med master bedroom på nedervåningen och 3 stora sovrum för våra tonårsbarn på 15 kvm.

Huset håller just nu på att byggas och beräknas vara klar för inflyttning i början av augusti förutsatt att allt löper på bra. Men som sagt allt beror på vilka önskemål och behov ni vill ha i erat nya hus samt vilka förutsättningar tomten ni köper ger för huset och vad ni får bygga för kommunen.

Tips är att prata med många hustillverkare, läsa på om deras standard, gå på husvisningar, fundera på vilka funktioner ni värdesätter mest i ett hus. Allt det gjorde vi innan vi valde som vi valde.

Lycka till 🙂
vad är eran totalbudget med alla förändringar då? :)
Var tomten helt färdig?
 
Appendix Appendix skrev:
vad är eran totalbudget med alla förändringar då? :)
Var tomten helt färdig?
Total budget för allt dvs hus plus tomt är 6.5 milj men vi lär nog landa på 6.7 som det verkar nu. För själva huset har vi lagt på nästan 900 000 kr i tillval. Då inkluderat både förlängning av huset jämfört med standard huset i katalogen samt en större utbyggnad i köksdelen som inkluderar en balkong.

Nej tomten var inte färdig den behövde grävas ur, jämnas till och ta bort sly och lite träd, stubbar och stenar. Där valde vi att få hela tomten iordning gjord från början istället för att bara låta det som alltid brukar ingå när man bygger med hustillverkare dvs några meter ifrån och runt hela huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
Appendix Appendix skrev:
Det kan låta som att 6-6,5 är mycket pengar och man kan börja svänga sig med "arkitektritat" (alla hus är ritat av arkitekter).
Vad får dig tro att alla hus är ritade av arkitekter?
 
  • Gilla
sarsag och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vad får dig tro att alla hus är ritade av arkitekter?
Även älvbyhus är ritade av arkitekter? ;)
Hemmapularna som ritar husen själva är nog långt under 1% så de räknas inte
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
R
Appendix Appendix skrev:
Även älvbyhus är ritade av arkitekter? ;)
Hemmapularna som ritar husen själva är nog långt under 1% så de räknas inte
Har du någon statistik på detta, är arkitekt en skyddad titel?
 
Många kataloghus kan mycket väl vara ritade av arkitekter. Dvs grundmodellen, som sedan massproduceras. Därmed inte sagt att huset är arkitektritat för varje enskild kunds behov.

On topic:
Jag är nog också inne på att först värdera hur nära man kan komma med ett kataloghus med mindre justeringar. Är alla hus redan initialt rätt långt ifrån ens behov så är nog arkitektritat ett alternativ.

En annan sak som slår mig. Nu verkar ju många hustillverkare gå på knäna, så det känns ju verkligen som köparens marknad. Kanske kan man då hitta lite förhandlingsutrymme och låta dem göra anpassningar utan extra kostnad eller till en reducerad kostnad? Moroten för tillverkarna är ju att faktiskt få sälja ett hus trots att marknaden är stendöd
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag byggde med Vårgårdahus för omkring 15 år sedan. Fick väldigt bra stöd i att designa om ett befintligt kataloghus för att det skulle passa min tomt och väderstreck etc. (Kan såklart ha ändrats hur de jobbar sedan dess) Kräver såklart att ni har lite koll själva på hur ni vill ha det.
Det bästa resultat borde såklart bli om man tog ut en person med utbildning på tomten och jobba utifrån era specifika behov.
 
S Skåning82 skrev:
Har ni tänkt göra massor med ändringar i planlösningen på kataloghuset så är det troligen bättre att rita eget. Men hittar ni en tillverkare med en modell som ligger ganska nära det ni vill ha och funkar att ändra så är kataloghus värt det.
Om tomten inte är udda, och kräver speciallösningar, så borde det funka som jag skrev ovan. Men krävs speciallösningar så är nog ritat bättre.
Enklast är väl att ta kostnadsförslag och jämföra.
Tomten kommer vara i ett nybyggt villaområde som är förberett för husbygge.
Så borde inte vara svårt att kunna få till ett bra hus enkelt.
 
H Hasse C skrev:
Jag byggde med Vårgårdahus för omkring 15 år sedan. Fick väldigt bra stöd i att designa om ett befintligt kataloghus för att det skulle passa min tomt och väderstreck etc. (Kan såklart ha ändrats hur de jobbar sedan dess) Kräver såklart att ni har lite koll själva på hur ni vill ha det.
Det bästa resultat borde såklart bli om man tog ut en person med utbildning på tomten och jobba utifrån era specifika behov.
Kostade det mycket extra att designa om det?
 
S Stuff skrev:
Många kataloghus kan mycket väl vara ritade av arkitekter. Dvs grundmodellen, som sedan massproduceras. Därmed inte sagt att huset är arkitektritat för varje enskild kunds behov.

On topic:
Jag är nog också inne på att först värdera hur nära man kan komma med ett kataloghus med mindre justeringar. Är alla hus redan initialt rätt långt ifrån ens behov så är nog arkitektritat ett alternativ.

En annan sak som slår mig. Nu verkar ju många hustillverkare gå på knäna, så det känns ju verkligen som köparens marknad. Kanske kan man då hitta lite förhandlingsutrymme och låta dem göra anpassningar utan extra kostnad eller till en reducerad kostnad? Moroten för tillverkarna är ju att faktiskt få sälja ett hus trots att marknaden är stendöd
Ja många säljare är snabba på att höra av sig nu när jag beställt hem ett gäng kataloger.
Förhoppningsvis finns det möjlighet att diskutera priset.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.