S Sernando skrev:
Att kontakta de, har inte varit något problem heller, men i dagens samhälle måste tydligen den billigaste bygghandeln, dessutom ha den bästa kundsupporten, för att det ska vara tillräckligt.
Byggmax är definitivt inte billigast längre liksom att Biltema inte heller är billiga längre, jag handlar oftast på andra ställen än dessa båda och får service och kompetenta råd med i priset.
Vägen utför för Byggmax började nog när grundaren(har jag för mej han var) sålde och byggde Blackmountain Golf för pengarna och investerare tog över och skulle göra stora vinster.
 
Jag var ute för samma sak när jag beställde kakel till mitt badrum förra året, 2 dagar efter att kaklet skulle ha levererats hem till mig så fick jag ett mail om att varorna inte finns i lager och att ordern makuleras. Så jag gick till Byggmax butik i Jönköping och där kunde åtminstone butikschefen hjälpa mig att reda ut allt.

Men det är ju helt vansinnigt att de faktiskt inte har någon support.

Men om man nu vill handla deras varor så kan man ju beställa på skånska byggvaror som är en del av Byggmax och har samma priser som dem och de har iaf en kundtjänst.
 
A AG A skrev:
En sak som stör mig väldigt mycket. Det gäller i högre och högre grad andra än bara BM också. Det är att man nu enbart anställer "kassa personal". Ursäkta att jag generaliserar men typ 17-åriga tjejer som just gått ut 2-årig Social linje. Alltså fokk som inte ens vet vad en hamnare är. Man kommer till kassan och måste tala om vad som ligger vid kassan.
För några år sedan kände personalen till det elementära vid bygg. Ungefär hur man reglade upp en vägg, eller blandade betong. Även vilja produkter som fanns.
Hellre en 17 årig tuggummi tuggande i kassan än ingen alls.
Det är inte ovanligt att 17åringen ska sitta både i kassan och mäta. Men hellre två tuggummi tuggande 17åringar och liiite högre priser och faktiskt komma hem samma dag!
Därför föredrar jag Hornbach när jag ska handla. Hag har sådan tur att jag har nära till både byggmax, Bauhaus och Hornbach. Okej Nu har jag fått ett till byggmax som ligger typ 1km. Det slår allt. hornbach ligger nån mil bort. bauhaus lika så. Vilka problem man fått
 
N Nymodigt skrev:
Vet han om att företagets support imploderat? Eller är det en strategi han kör med sedan han tillträdde 2023?

Tack för mig!
Du vore inte den första att kontakta VDn om man säger så.

För ett antal år sedan, innan situationen troligtvis eskalerade till den katastrofala nivå vi bevittnar idag, inträffade en händelse som markerade början på slutet för denna kundtjänst.

Tidigare hade de flesta som kontaktade kundtjänsten via e-post fått svar samma dag, eller senast dagen därpå. Chatten var bemannad, om än av ett fåtal personer, men det var tillräckligt för att upprätthålla en god servicenivå. Telefonköerna var måhända inte perfekta, men i det stora hela var servicen fullt acceptabel.

Men sommaren kom, och med det även semestern. Av någon anledning hade nästan alla medarbetare vars uppgift var att besvara e-post lyckats planera sin semester samtidigt och fått den godkänd. Till råga på allt hade även cheferna lyckats tajma sina ledigheter till samma veckor. En del av problematiken med att ringa kundtjänsten var att det oftast resulterade i ett internt mail från kundtjänst till kundtjänst, inklusive gällande makuleringar.

Kort sagt, när personalen och cheferna återvände från semestern väntade tusentals obesvarade ärenden på dem. När jag lämnade bygget för sista gången hade antalet obesvarade mail växt till en absurt antal.

Det kan vara värt att nämna att om man handlar virke eller andra varor i en fysisk butik var det i alla fall den valda butiken som ansvarar för att boka transport. Man kunde besöka butiken och diskutera detta med personalen direkt då ingen möjlighet att ringa dem i varje fall fanns. Att handla i butiken är helt acceptabelt, men det är att föredra att man plockar varorna själv för att undvika de värsta propellerplankorna. Dock bör man för allt i världen undvika att köpa "onlinevaror".
 
  • Wow
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
N Nymodigt skrev:
I chatten så går det bara att prata med en bot och ingen handläggare går att få tag på
Ofta (inte alltid) kan man i cahtten få kontakt med en levande person om man direkt skriver typ "Jag vill prata med en levande person".
Har funkat ofta för mig, provade du det i chatten?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
N Nymodigt skrev:
Hej!

Jag har i förra veckan beställt lite virke och annat smått och gott från Byggmax, inga problem med det i sig förutom att jag skrev i fel adress (till mig i stan). Istället för till min adress på mitt lantställe. Så tänkte att det är väl bara att höra av sig till deras kundsupport, så började för enkelhetens skull med chatten.

I chatten så går det bara att prata med en bot och ingen handläggare går att få tag på, testade under olika tillfällen under dagen. Då tänkte jag att då är det väl dags för ett litet snabbt samtal, så jag ringer dem på telefonnumret på deras sida. Där blir jag varse om att det inte heller finns någon att prata med, och det spelade ingen roll alls vilka olika tonval jag gjorde. Utan jag hamnade alltid till sist med ett meddelande om att höra av mig genom deras chatt, och sen avslutades samtalet.

Då bestämde jag mig för att skicka ett mail, inget svar där heller...

Aja då får väl jag ta och makulera ordern och göra en ny tänkte jag genom deras formulär på nätet, sagt och gjort gjorde jag det. Fick ett svar (från en annan bot), att de kollar på ärendet?!

Börjar göra lite efterforskning vad som hänt med deras kundsupport, jag vet ändå att jag var i kontakt med dem förra våren i exakt samma ämne (jag vet jag är dum i huvudet som skrev fel adress då också). Men den gången fick jag tag på dem utan några som helst problem och löste det snabbt och smidigt. Så jag gick in på Trustpilot, och det var ingen vacker läsning, deras support verkar helt och hållet imploderat!

Frågan är vad gör jag nu, jag kan inte ta emot två och en halv ton virke ute på gatan i min lägenhet i stan... ska jag bara ignorera och hoppas på att det blir en retur? Alltså jag har aldrig varit med om något liknande, att ett företag i denna storlek är helt tyst.

Funderar skarpt på att åka hem till VDn i Täby för att fråga om han kan hjälpa mig, han är ju på något sätt ändå ytterst ansvarig för företaget. Vet han om att företagets support imploderat? Eller är det en strategi han kör med sedan han tillträdde 2023?

Tack för mig!
Åk till en fysisk butik och gör ändringen
 
Ännu ett företag som tror att de enkelt kan spara mycket pengar genom att ersätta personal med "AI/Chatbot"? Lär komma fram många fler exempel på hur dåligt det kan gå den närmaste tiden.

/Krille
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ofta (inte alltid) kan man i cahtten få kontakt med en levande person om man direkt skriver typ "Jag vill prata med en levande person".
Har funkat ofta för mig, provade du det i chatten?
Du måste haft tur...
 
F
Genaugenau Genaugenau skrev:
Hade en anhörig som handlade i butik, åkte tillbaka för att returnera en utav varorna och blev ombedd att göra en returanmälan online. Jag skojar inte, de ville inte ta emot returen i butiken (Nacka).
Jag hade köpt en burk färg som jag ville returnera men saknade kvitto. Snackade med chatten och de kunde gräva fram kvittot med uppgifter om mitt kort. Sen var det inga problem att returnera i butik.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tabell som visar företagets ekonomiska resultat med jämförelse mellan Q4 2023 och Q4 2022, inkluderar posterna nettoomsättning och resultat före skatt.

Vän av ordning kan kolla senaste rapporten och ser då att det inte går supermegabra. Alls.

Men ändå så delar man ut de få pengar man har kvar.

SBB kanske skulle vara intresserad av att fusioneras med detta bolag då grundtanken verkar samma

För övrigt. Som TS redan skrev. Beställer man 2,5 ton virke på den lokala "dyra" bygghandeln får man antagligen liknande pris som ByggMarx. Men betydligt bättre kundservice.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är det någon som stött på en chatt bot som fungerar?
Jag testade på nått ställe den visste inte vad kundtjänst var....
De fungerar riktigt bra! Problemet med dig är ju att du vill ha hjälp och syftet med chattbotten är att du ska ge upp och släppa ärendet.
 
  • Haha
  • Gilla
Lullejulle och 5 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
De fungerar riktigt bra! Problemet med dig är ju att du vill ha hjälp och syftet med chattbotten är att du ska ge upp och släppa ärendet.
Jag använder den fel alltså.
 
A AG A skrev:
typ 17-åriga tjejer som just gått ut 2-årig Social linje
De har ändå hunnit bli i vart fall 50 år nu, jag vet att tiden går snabbt och att kan kännas som att det var igår 😉
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är det någon som stött på en chatt bot som fungerar?
Jag testade på nått ställe den visste inte vad kundtjänst var....
Och sen är vi rädda att AI ska ta över världen ? ;)
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Och sen är vi rädda att AI ska ta över världen ? ;)
Livrädda... Men är förstås, media är livrädda. Det flesta chatbots kan göra ett bättre jobb😋
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.